• eZZ

Kontaktar FK mitt jobb angående pappadagar

Hur kontrollerar försäkringskassan mina inkomstuppgifter när jag tar ut mina pappadagar? Kontaktar de mitt jobb?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-10 12:42:46:
    Men någon kontroll måste ju göras? Kontaktar de skatteverket?

• Svar på tråden Kontaktar FK mitt jobb angående pappadagar
  • Micke Geting

Du ansvarar ju själv för att rapportera in din årsinkomst.
    Tror inte FK kollar upp detta rutinmässigt, men stickprov gör dom säkert.

• Arathorn

Jag fick iallafall en blankett som "löneavdelningen" skulle fylla i och skriva under

• Anders80

Jag vet att FK har ringt och dubbelkollat när jag varit hemma för vård av barn, hur ofta dem gör liknande kontroller och om de alltid gör på samma sätt kan jag inte svara på.

• vitro

Vet att FK börjat göra det mer och mer.

Det är flera hos min arbetsgivare som varit föräldralediga nyligen och varje gång, och väldigt direkt, har dom ringt ekonomiavdelningen och kontrollerat. Varför förstår jag inte eftersom dom uppgifterna ändå finns att få tag i, förvisso för föregående år.

så.. Det är ingen idé att överdriva inkomstuppgifterna. Kontroll kommer alltid ske på ett eller annat sätt.. Dessutom vore det ju synd om dom gjorde en revision om 9 år eftersom jag vill påstå att det inte är preskiberat förrän 10 år.

• Löparpappa

Jag loggade in på FK för att kolla vilka uppgifter de hade om mig.
    Min årsinkomst var, enligt FK, 12000kr PER ÅR och uppgifterna hade uppdaterats i oktober 1998.

Varför klarar inte FK att samköra sin dator med t.ex. skattemyndigheten? Hur svårt kan det va?

Väntar på en blankett från dem och gissar att den lär komma efter att jag har blivit pappa. Ringde dem och de sa att detta inte skulle bli något problem.

• Micke
    Löparpappa skrev 2008-02-27 22:23:40 följande:
    Jag loggade in på FK för att kolla vilka uppgifter de hade om mig.Min årsinkomst var, enligt FK, 12000kr PER ÅR och uppgifterna hade uppdaterats i oktober 1998. Varför klarar inte FK att samköra sin dator med t.ex. skattemyndigheten? Hur svårt kan det va? Väntar på en blankett från dem och gissar att den lär komma efter att jag har blivit pappa. Ringde dem och de sa att detta inte skulle bli något problem.
    De uppdaterar inte uppgifterna om det inte finns någon anledning. Det är först när du vill ha ut pengar ifrån dem som det blir aktuellt att fastställa SGI och uppgifterna uppdateras.

Du anger din inkomst över internet i samband med att du begär föräldrapenning. Ibland köper de uppgifterna rakt av, ibland kräver de in intyg ifrån arbetsgivaren.
  • NiklasG

Till mitt jobb har dem ringt titt som tätt för att kolla.

Löparpappa skrev 2008-02-27 22:23:40 följande:
    Jag loggade in på FK för att kolla vilka uppgifter de hade om mig.Min årsinkomst var, enligt FK, 12000kr PER ÅR och uppgifterna hade uppdaterats i oktober 1998. Varför klarar inte FK att samköra sin dator med t.ex. skattemyndigheten?
    Samkörning av register är inte tillåtet i Sverige utan speciella tillstånd.
  • qwoxy

Och försäkringskassan är i princip enda registret där din arbetsgivare framgår. Skatteverket får i början av varje år in uppgifter om lön och preliminärskatt för föregående år. Har du bytt arbetsgivare under året finns de uppgifterna endas hos FK förutsatt att du lämnat in dem dit.

Prova att vara egenföretagare. Jag hade min huvudinkomst från enskild firma när min dotter föddes och det tog drygt två månader innan min SGI hade fastställts och ersättningen för tillfällig föräldraledighet betalades ut.

Svar på tråden Kontaktar FK mitt jobb angående pappadagar