• GoJ

Äggdonation i Skåne

Hej! Är det någon som vet hur det funkar med äggdonation i Skåne? Är det bara RMC i Malmö som gör äggdonation i Skåne? Vi har gjort 3st langstingsbetalda IVF behandlingar + ett privat försök och samtliga misslyckades. Jag blev gravid på 3:e försöket men fick ett tidigt missfall i vecka 6. Vi tror att det är pga mina ägg att vi inte lyckas eftersom de satte in två ägg varje gång förrutom det första försöket. Vi funderar på om vi ska prova med äggdonation och har en vän som ställer upp för oss som donator. Men jag vet inte alls hur det funkar med äggdonation, om det är möjligt för oss eftersom jag svarade bra på behandlingar och producerar ägg själv. Fick ut över 10 ägg varje gång. Läkaren sa inte att de var dåliga heller. Så jag undrar om vi kan få göra äggdonation i Skåne även om vi kan tänka oss att betala för det. Någon som vet eller har erfarenheter som kan dela med dig?

• Svar på tråden Äggdonation i Skåne
  • LitenOglad

Hej!

Jag och min sambo genomgick äggdonation och har precis fått vår lilla prinsessa :)

Jag bor i Malmö och har haft en del kontakt med RMC här, dem höll i min utredning till ÄD.... Det stämmer att dem enda som utför ÄD i Skåne är RMC i  Malmö. Dem startade upp i höstas då dem första kvinnorna fick ta emot ägg för inte så längesedan,  två är nu gravida fick jag veta av min läkare på RMC. Annars utförs det bla. i Göteborg, Stockholm, Linköping .... Vi fick åka till Stockholm.

Är det några specifika frågor du tänker på? Man får två landstingsbetalda försök (kan kanske vara tre, beroende på i vilket landsting du bor i, är inte säker), men jag har inte riktigt förstått om man sen får lov att betala för övriga försök från egen ficka eller om man måste vända sig utomlands, vet bara att privatkliniker i Sverige utför inga ÄD, bara IVF.

Sverige är lite speciellt när det gäller ekonomiska frågor och ÄD så att jag tror inte att man får betala för äggdonation. Vi lyckades på första försöket så att den frågan kom aldrig upp. Men kan råda dig till att kontakta RMC så snart som möjligt, för att väntetiden kan bli lång för ÄD (få donatorer). Finns ju Finland, England bla som också utför ÄD som har kortare kötid, men det får man ju betala själv i så fall. Hoppas jag kan hjälpa dig, fråga mig gärna om du undrar över något :)

LYCKA TILL!!!!  / C

• GoJ

Det som jag undrar mest är om vi kan få till att göra äggdonation eftersom vi har genomgått 3 landstingsbetalda IVF:er och att det går att stimulera fram ägg med hjälp av hormoner.

• LitenOglad

Hej igen!

Har precis fått reda på att om man misslyckas med tre äggdonationer finns möjligheten att betala ur egen ficka för att fortsätta, detta enligt chefen på RMC här i Malmö. Här i Malmö/Skåne får man tre landstingsförsök på sig  .... Huruvida man får betalda ÄD försök om man redan har fått tre IVF- försök vet jag inte, men det vore ju rimligt att ni kunde få något ÄD förök gratis. KÄMPA FÖR DET!  ..... Hör gärna av dig när du har fått besked, nyfiken!

KRAM / C

• GoJ

Hej C! Tack igen! Kolla din inbox! Har skickat mail till dig!

Svar på tråden Äggdonation i Skåne