• Maria 1978

Efter förlossningen, flytta utomlands?

Hej på er!
    Jag skulle vilja höra lite med er här inne hur ni mått efter själva förlossnngen? Hur har det varit att komma hem med sitt barn? hur lång tid tar det innan man är inne i rutiner osv?
    Anledningrn till att jag frågar är att min sambo blivit erbjuden jobb i New York under ett års tid med start inom någon/några månader. Jättekul för honom självklart. Men vi väntar även vårt första barn med BF 29/1 och det är detta som gör att det blir lite av ett problem tycker jag. Jag är livrädd för själva förlossningen, men även hur tiden kommer bli efteråt. Hur kommer jag fungera som nybliven mamma o.s.v. Kan tänka mig att allt blir ännu tuffare om man lämnar sin trygghet man har här hemma med familj, vänner, sjukvård osv och bara sticker till ett främmande land där man inte känner någon? Jag har vridit och vändit på detta för att försöka komma fram till en lösning som både jag och min sambo skulle trivas med men just nu känns det väldigt hopplöst Nån av oss kommer bli besviken.. eller så är jag helt fel ute? Det kanske skulle vara toppen att komma iväg, men det är ju svårt att säga nu innan barnet är fött.
    Ja sm ni ser är det mycket funderingar, och jag tar emot alla tips/råd jag kan få.. hur hade ni gjort? hur mådde ni efter förlossningen, är man stark tillräckligt att åka till ett nytt land och starta upp allt där. Min sambo kommer som sagt att jobba, så jag kommer ju få vara en hel del ensam...

Hoppas på många svar!

Kramar Maria

• Svar på tråden Efter förlossningen, flytta utomlands?
  • atten

jag och min man och vår son flyttade ca 100 km, från en liten by till en stad då sonen var 2,5 veckor gammal. det var hemskt jobbigt. vi flyttade från att ha bott nära släktingar och flera goda vänner till en plats där vi känner bara ett fåtal personer och ingen inom gångavstånd, vi flyttade pga av mannens jobb. trots att det inte var någon stor flytt eller hemskt långt borta så mådde jag psykiskt väldigt dåligt ett par veckor. nu, en månad senare är det bättre, men då är vi ofta och hälsar på i vår gamla hemby. så jag är nog mycket tveksam till utlandsflytt med en liten baby. men alla är ju olika. rent fysiskt orkade jag nog helt okej med flytten. som tur var hade amningen kommit bra igång, men nog kände man sig utelämnad på nya stället! att tänka på är också att man kanske inte kan vara ute alls med babyn den första tiden och att man lätt känner sig isolerad och ensam. men jag vet ju inte hur snabbt efter förlossningen ni isf har tänkt flytta. om babyn är ett par-tre månader kanske det är lättare. men ärligt talat, påverkad av mina egna erfarenheter,  så är jag nog skeptisk till att flytta till ett nytt land med en liten baby. 

Mamma åt Zacharias
  • LinaoMatilda

Problemet för mig efter förlossningen var amningen. Men det löste sig efter 3 månader. Ett tips är att ta med ersättning från Sverige, så du har hemma ifall du behöver. Kanske inte finns bekanta sorter i USA.
    Annars är det väl en jättekul möjlighet att få bo utomlands sådär. Och det är ju bra att göra det innan barnet börjar dagis eller skola så är det ju inget som den böehöver bryta. Sålänge bebisen har dig och din man så mår h*n bra. Så dår du se till att skaffa dig aktiviteter så du lär känna andra där så du inte känner dig ensam.
    Sorry att inlägget blev rörigt.

• Annamaja

kan ju vara jätte kul. För mig funkar allt redan och dottern är 2 veckor gammal. Jag tror inte att det blir värre än vad man gör det till. Det är ju en stor möjlighet att vara utomlands och du dessutom är föräldraledig och kan följa med. Passa på man lever bara en gång. Man ångrar oftast inte det man gjort bara det man inte gjort.

• Yrslan

Ta kontakt med andra svenska mammor etc på nätet så att du har kontakter INNAN ni flyttar. Flyttade själv utomlands när andra barnet var ca 2mån och det gick bra men det berodde nog mycket på att jag själv är utåtriktad och inte satt hemma hela dagarna...

• Wagram

Jag bor i USA med man och ett (snart tva) barn. Jag forstar dina farhagor, och det storsta problemet ar val att lamna familjen. Nya vanner ar det ganska latt att fa som nybliven mamma, det finns sa mycket aktiviteter och traffar man kan ga pa, sa ensam tror jag inte att du behover kanna dig. Det finns ocksa som nagon tidigare namnt manga svenska mammor i New York (titta in i USA traden sa kan du fa kontakt med nagra redan nu).

Vad det galler sjukvarden, som du namner, sa tycker jag att systemet ar battre i USA an i Sverige, for har traffar man regelbundet en barnlakare istallet for en skoterska, vilket kanns tryggare. Tillgangligheten ar ocksa betydligt battre, jag kan ringa till en lakare fran barnkliniken natt eller dag och fa en tid med en gang. (Detta ar naturligtvis forutsatt att ni har en bra forsakring, men det antar jag att ni kan fa via din man. Kolla upp det i forvag sa att den tacker dig och barnet ocksa!). Just sjukvarden ar for ovrigt en av anledningarna till att jag tvekar att flytta till Sverige.

I ovrigt tyckte jag att det var sa mycket som var nytt nar man fick barn anda, sa oavsett om man stannar hemma eller flyttar utomlands blir det lite som en nystart. Pa det sattet tror jag att det ar ett ganska bra skede i livet att flytta utomlands. Ju aldre barnen blir desto svarare blir det, sa aven om det kan bli svart i borjan skulle jag nog rada er att ta chansen!

USA-traden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27461246.html

• lexa

Jag flyttade till London när första dottern var 2 veckor. Måste säga att det gick över förväntan. Första tiden var jag hemma mycket och pysslade med nya lgh. sen gick jag också med i Svenska mammor fast i London lärde känna massor med mammor i exakt samma sits som man kunde ventilera och prata med. Det beror ju på hur man är som person. Men jag tycker att det är bättre att passa på nu innan skolor dagis osv. Det är väll världens grej att komma ut lite. '

• lexa

Ps nej sen vet man ju aldrig hur man mår efter en förlossning och hur allt går men man kan ju inte planera allt. Men jag mådde bra. Passade på att vila så fort dottern sov och försökte ta det lugnt.

• morsigne

jag bor i USA med man och barn vi flyttade hitt ner sonen var 3 manader. jag ammde nagra ganger pa flyget sen har amningen gatt flytande min mor kommer hitt var fjarde manad men annars ar jag ensam. ska snart flytta till new york i sommar for min man ska jobba der da kan vinses

Svar på tråden Efter förlossningen, flytta utomlands?