• maja082

vikt 9 mån

undrar lite vad era barn som vägde runt 500g vid födseln vägde runt 9 mån? min ena lilla tjej vägde 479g när hon föddes och väger nu ca 4800g och är 9 mån (okor) tycker att hon är så liten än
    ska till läkarn till veckan så ska prata med han men tänkte ändå kolla lite här

• Svar på tråden vikt 9 mån
  • maja082

ja detär hemskt att behöva krångla hela tiden! försår lättnaden du kännde med sonden 
     e drog sin sond själv sista gången när hon var ca 3,5 månader hade då hemsjukvård och ringde typ hela tiden för att jag var så orolig att hon inte orkade äta men dom ville fortsätta att försöka när hon ändå hade tagit bort den. så på den vägen blev hon sondfri skönt visserligen men hon harju aldrig ätit bra och hon är ju så liten än.
    det är stor skillnad på mina Linn "kryper" eller ja ålar sig fram i en rasande takt sätter sig upp har rest sig några ggr och Emilia har precist lärt sig att åla sig fram, sitta själv kan hon inte mer än nån sekund innan det börjar tippa men hon älskar gå stolen mest tror jag det är att hon kommer upp mer och ser lite tycker inte om att sitta på golvet med mig mer än korta stunder men hon hade en kämpig start så jag tror det kommer tar väll lite längre tid bara
    annars är båda fulla av bus och härjar med mig hela dagarna :)
    oj går hon redan på pottan! vilken tjej!

• Charli

Nej, nej. Hon har fortfarande blöja. Men vi sätter henne på pottan vid varje blöjbyte. Hon bajsar alltid där och kissar lite.
    Men emellan kissar hon i blöjan.

• maja082

nr börade ni "träna" det med henne? mina skulle nog inte va still 2 sek så det får nog vänta ett tag..... :)

• Charli

Vi började när hon var 8 månader. Hon tycker det är jättekul att sista och sparka med benen på pottan Men nu når hon snart ner ordentligt till golvet och kan ställa sig upp själv. Får se hur "roligt" det är då...

• maja082

ha ha ja det är ju det med :)   men hon måste vara oerhört tidig med allt med tanke på vad tidigt hon är född! låg ni länge på neo? var det mycket komplikationer? om jag får fråga ?

• Bodil 76

Hej!

Ville bara säga hej till Chalize mamma.Kände igen er på bilden.

Jag tror vi var på NEO i L-köping samtidigt.
    Alexander, 690g v 24. låg där lite fram och tillbaka för vi åkte mellan NEO KS, Linköping och Norrköping för operationer av magen.
    Född 31 mars på KS.

Skönt att höra att det går bra trots lite mat trubbel.
    Det känns också som vi med prematurer blir extra fokuserade kring mat och vikt och det är väl i sig inte så konstigt.

Här hemma i Norrköping rullar det på bra funkar hyfsat bra med maten tycker jag.Väger nog närmare 8 tror jag.
    Dock lite tråkiga problem med njurarna i veckan. Hade en urinvägsinfektion i dec och vid UL visade det sig att det är lite trångt i urinvägarna, vidare undersökningar nästa vecka.
    Detta har tydligen inget med att Alexander är prematur att göra.
    Men vi fick visst de problemen ändå, suck!

Klara

• Charli

Vi låg på neo i 10 veckor. Hon hade självklart några infektioner (går väl inte att undvika) till sist orkade hon inte andas själv och hamnade i resp igen. Där låg hon i 2 dar sen hämtade hon sig. Vi kom hem när Charlize var 36 veckor. Hon hade då fortfarande både sond och syrgas. Syrgasen behövdes bara 10 dagar till men sonden satt kvar till den 4/6.

den 25/5 när C egentligen skulle födas blev hon sjuk. Fick andningsuppehåll hela tiden så det var raka vägen till Us igen. Där blev vi kvar i 10 dagar. Var riktigt nära att C hamnade i respirator, men hon hämtade sig i sista sek. Var som lägst nere i 10 i satraktionen och det hände många gånger.

Men det är ända gången hon blivit riktigt dålig. Peppar, peppar...

Kunde varit mycket värre med allt.... Men vill inte ens tänka tanken...

• Grüth

neo är född i v 24+3 vägde som minst ca 670 gr. är idag 8 mån okorrigerat och väger 6300 gr. kunde ha vägd betydligt mer eftersom han kräks ofta och står still i vikt. men vår läkare tycker han väger bra

• camillajo

Hej på er
    Har också en liten kämpe Föddes v. 27+5 vägde 628 g men var nästan ner på 500.. Väger idag ca. 6200 och är 8 månader och två dagar. Moses har varit matglad sedan han föddes men börjat krångla mer de två sista månaderna. Hänger väl ihop med utvecklingen, har ju blivit så nyfiken och medveten om omvärlden. Har också fått fyra små tänder under den tiden. Bäst äter han på kvällen, natten och morgonen då han är för trött för att protestera Annars knips det ganska så friskt med den lilla munnen. Men läkaren är nöjd med hans utveckling och viktkurva. Det är bara svårt att låta bli att oroa sig...

Sköt om er!
    /Camilla

• maja082

hej !
    tack för alla era svar hoppas ni mår bra allihop! vore kul om ni ville fortsätta skriva in här om både utveckling och vikt vet att man inte ska jämföra barn alla ÄR olika men ursäkta utrycket för det är ju inget jag önskar nån att få sina barn för tidigt men det är ändå skönt att veta att man inte är ensam om det, prata med såna som har liknande erfarenheter om ni förstår vad jag menar det lungar lite att höra att det kan va så här
    mina tjejer är nu 11 mån (1år 4april)  emilia väger 5,5kg och Linn 7,3 kg dom är små men oj viklen fart det är på dom dagarna i ända kryper i en rasande fart reser sig mot allt slåss om samma leksaker ja med andra ord full rulle :)  men det här med mat och vikt blir nästan som en besatthet blir nästan gråtfärdig om Emilia äter dåligt ett mål vill så gärna att hon iallafall väger över 6kg när hon fyller ett år 
    nån mer som upplever det så här?
      kram jennie

• Grüth

jag känner lika dant. Neo kräks så mycket så vikten blir stillastående så han går ju nästan miste omm ett mål per dygn. oroat mig mycket om just neos vikt men så länge han mår bra är glad pigg och inte har ont så har de inte så stor betydelse. är dom undernärda blir dom ju trötta och hängiga...

• karusell

HEJ!
    Jag har tvilling-pojkar..............
    De föddes v.27  070606(9m okorig)
    Vägde då 1040 o  1075
    Nu 6200 o 6700
    kram

Svar på tråden vikt 9 mån