• lugnåsbo

nån som legat på östra neo, gbg ?

Hej hej!
    Ligger inlagd i sängläge nu i skövde och om den lille bestämmer sig för att komma inom två veckor så blir det göteborg som gäller..
    Tänkte höra lite med er som legat inne där
     hur det funkat med familjen och så?
    Speciellt om man som jag inte kommer från gbg utan gärna vill ha sambo o barn med sig, går det? finns det nåt patientboende?

Ja man har ju lite undringar
    BF 080412
  • Svar på tråden nån som legat på östra neo, gbg ?
  • Amathea

När våra tvillingar föddes, hamnade vi på östra först, eftersom dom i borås inte tog emot barn så tidigt.
    Vi bor i alingsås, ca 25 minuters bilväg från östra, men fick ändå rum på Ronald McDonald house som ligger på sjukhusområdet.

Ett par från Skara, vars barn opererades, bodde på Ronald samtidigt som oss, så de är med all säkerhet inga problem för er att få kommunen att bevilja plats där!
    Bara platsen finns... men de brukar dom fixa!
    Vi bodde inte där länge, utan provade att åka hemifrån, och de funkade jättebra.
    Nu hade vi betydligt närmare än ni förstås.

Hur det är med syskon har jag ingen aning om tyvärr.

Hoppas knatten ligger kvar i magen ett tag till!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • lugnåsbo

det  låter ju bra, vi har ju en liten på 1,5 år o man vill ju gärna ha henne nära oxå... visserligen finns mormor o farmor som hon kan bo oss, men jag vill ju oxå träffa henne..

BF 080412
  • Amathea

Klart du vill ha henne hos dej!
    Jag är jätteglad att vi har två bra neonataler (Östra o Borås) så nära oss (och våra familjer) så man kan ha barnen, mor/farföräldrar osv nära en...

• linnsan

Hej! Nu var det ett tag sedan jag var inlagd på Östra (0602) men jag fick ett mycket bra bemötande av all personal både på förlossningen samt bb då jag låg omväxlande på båda avd i en vecka. Vi fick hälsa på och få information av special avdelningen som skulle ta hand om våran lilla flicka. De var fantastiskt bra på att förklara så att vi visste vad som skulle ske och att vi fick ta hand om henne så mycket det bara gick när hon väl kom. Boendet på Ronald Mc donald var också fantastiskt bra. det finns många syskon och barn där så det är inga problem. Lycka till och jag håller tummarna att du slipper resan till Östra.

• PiffÅPuff

Har bara gott att säga om AVD-316(Neo-Östra)!

Tvillingarna "bodde" där hösten -05 och vi bodde på Ronald Mc Donald.

• lugnåsbo

synd att man inte kan bo på avdelningen där... fast det verkar ju vara så på dom flesta sjukhus.
    Här i skövde får man ju ett rum som ligger i princip bredvid salen med sitt barn och så finns det föräldrarkök där man kan laga mat.

BF 080412
  • Amathea

Jag kan nästan lova dej med åtminstone 99% att dom kommer flytta er till skövde så snart som möjligt...

Vi "tillhör" borås, och så fort tvillingarna var gamla nog, plats fanns och dom var redo att flytta så flyttades vi, mot vår vilja då...
    men det blev till de bättre, eftersom dom hade precis som du skrev, rum på avdelningen, föräldrakök osv.
    Litet föräldrakök finns på östra med...

sen hade borås även hemsjukvård... (UNDERBART)

Så även om knotten föds så pass tidigt så skövde inte tar emot er, så ligger ni nog inte all neotid på östra.

• PiffÅPuff

Instämmer Amathea!

Flyttades också till Borås "mot vår vilja",(anledningen var att man ju börjat känna sig "hemma" på Östra(hemska tanke egentligen...), samt det proffsiga bemötandet av personalen, de känns verkligen "handplockade")! Men det blev ju jättebra i Borås med, vi hade också hemsjukvård när vi kommit hem.

Östra har ju faktiskt 2st familjerum i anknytning till avdelningen, så med lite tur kan man få "bo" där. Men annars så rekomenderar jag verkligen Ronald Mc Donald, där det är superfrächt! Det tar bara 5min att gå till Östra och det är skönt att få "andas" lite och "landa" mellan matningar och övervak på avdelningen.

Hur det än blir för er, så önskar jag er lycka till!

• Riskiflickan

Jag har min sötnos på avd 316 nu, bor i Alingsås, men blev ändå erbjuden att få bo på ronald McDonaldhuset där det finns familjerum, där hela familjen som inte är inneliggande på sjukhuset får bo. Bra att möjligheten finns, men som sagt, så snart barnet är stabilt nog så flyttas det till det sjukhuset som man tillhör.

• PiffÅPuff

Riskiflickan,
    Hoppas det går bra för er och att ni snart blir "hemflyttade".

Jag ryser faktiskt lite när jag läser att ni är där just nu...en del av livet som man alltid kommer att ha med sig, många minnen som man gärna hade klarat sig utan...
    Är bara så otroligt glad och tacksam att det gick så bra som det gjorde för oss.

Skickar många styrkekramar till er!

• lugnåsbo

TACK för att ni delat med er av era erfarenheter!

Jag har nu passerat vecka 28 och "slipper" GBG om bebisen nu kommer för tidigt.. jätteskönt!

Hoppas allt går bra för er riskiflickan

Svar på tråden nån som legat på östra neo, gbg ?