• Morrande rullar

    Pappans rätt till barnbidrag

    Hej på er!

    Har varit inaktiv det senaste året pga av en svår skilssmässa, funderar på att skriva en roman om det här på FL, just för att bevisa att det inte alltid är pappan som är boven....

    Men det är en annan historia....

    Nu i början på November fick jag äntligen igenom med Försäkringskassan att jag skulle få barnbidrag för mina flickor som jag har haft skrivna hos mig sedan Juli 07. Mamman flyttade dock iväg den 1:a november Men detta "tröga" system vi har idag som inte är pappavänligt vad gäller den punkten så...

    i vilket fall så gick novembers barnbidrag automatiskt till mamman då sa jag till henne att hon fick ju ge mig det nu iom att jag skulle få betala för barnförsäkringar o barnomsorg för december, men tror ni hon gav det till mig NEJ.
    Så jag sa till henne att då får hon betala ovanstående så kunde vi kvitta det den vägen för jag orkade inte hålla på.

    Nej då säger hon upp barnförsäkringarna och barnomsorgen för våra flickor för att slippa betala, så jag får betala en massa istället för att få tillbaka det - HUR SVÅRT kan det vara???

    Kämpar fortfarande med henne att jag ska få min rätt, det är väl strunt samma egentligen det barnbidraget men man kan int bete sig hur som helst i mening.
    Jag anmälde till försäkringskassan att barnen va boende hos mig från 1:a november, MEN hade jag sagt 30.e september så hade inte barnbidraget för november gått till mamman utan till mig ioch dom kan inte göra nått, hur trögt är det ???

    Så man kan väl inte göra något i detta "mammavänliga" system antar jag?

  • Svar på tråden Pappans rätt till barnbidrag
  • Fredrik Elliot

    Jag och min ex fru delar på barnbidraget 50/50 ring till försäkringskassan bara så får du "lite" papper tt fylla i..

    Hoppas det löser sig...

  • Morrande rullar

    Tack - Jo jag vet men det bygger på att man är överens så hmm

  • kimmen75

    Fk kan hjälpa föräldrar som är överänns att dela barndidraget 50/50 detta är dock bara i det fall där du och ditt x är överänns.

    Därimot finns det prejudikat ( i Högsta Dommstol ) på att barnbidraget är mammans enskillda egendom.

  • AYE

    Gå in på försäkringskassans sida:

    www.fk.se/fakta/barnbidrag/

    Där står bland annat: "Om ni inte bor tillsammans kan den av er som barnet bor hos, begära att få barnbidraget mot den andra förälderns vilja. I så fall utreder vi om barnet bor permanent hos den föräldern."

    Men det verkar somm Morrande rullar vet mer om det här problemet än de flesta av oss. Lycka till!

  • kimmen75
    Svar på #4
    Ja enligt HD så är Barnbidraget mammans enskillda egendom. Mamman kan dela med sig av barnbidraget om hon vill. Finns nog inte många mammor som gör det. Alltså nu menar jag de mammor som väljer att KRÄVA hela barnbidraget och ställa till sattyg på andra sätt.

    INTE riktiga Föräldrar som uppskattar att barnen har en Pappa och inser att båda föräldrarna är lika viktiga i barnets alla Faser i livet.
  • qwoxy

    Mitt ex sade upp dagisplatsen för att hon hittat en där hon tyckte att vår dotter skulle gå på dagis.

    För stunden är det frid och fröjd. Barnet bor med mig. Mamman får barnbidraget men betalar dagisavgiften. Å andra sidan betalar hon inget underhåll, men jag orkar inte bråka så länge det fungerar bra för mig och min dotter.

    En lite mer engagerad mamma hade dock varit trevligt.

  • Jim62

    Hej
    Är helt ny här, men fastnade för denna tråd. Är själv separerad sedan några år och känner igen en del.
    Läser ofta i tidningar m.m. om Pappor som inte tar ansvar för sina barn, men har träffat så många som kämpat hårt  för att bli behandlad som en lika värdefull förälder som Mamman, men som ideligen möts av signaler från rättsväsendet , Socialtjänsten sjukvården m.m. ,,, att man inte har samma rättigheter som Mamman,

    Inte konstigt att en del Pappor inte orka kämpa. Det gör ont när någon försöker sätta kilar mellan en själv och det som betyder mest av allt. Ens egna barn.

    Jag har själv en son på 9 år som jag delar vårdnad och umgänge med 50/50.  
    Han är skriven hos mig, vilket betyder att alla räkningar sedan dagistiden kommer till mig men Mamman får barnbidraget.
    Det blir som en Maktfaktor för Mamman att man ska behöva tigga om pengar för alla utlägg.

    Önskar dom snart kommer ändra på denna uråldriga gamla diskriminerande lagen.
    Den nya lagen med att man kan dela på Barnbidraget om båda parterna är överens är inte vatten värd.
    För om man är överens så behövs ju inte detta, då delar Mamman bara med sig.

    Det handlar inte så mycket om pengar, utan om signalen det skulle ge. Att en Pappa kan ta ansvar för sina barn.

     / K

  • tantamantan

    Gammal tråd ser jag, men detta med att barnbidraget ska delas 50/50 om föräldrarna har barnen lika mycket gäller endast barn som är födda EFTER att lagen går igenom. Om den går igenom. Har inte läst att den gjort det någonstans, men det kanske ni har?

  • Ruffe

    Hej,

    nått barnbidrag har man inte sett skymten av på 4 år Har bestämt mig för att inte strida om det..Satsar den tiden på min dotter i stället..Kommer ändå aldrig få del av det fast jag har50/50 tid.

    Ha en bra midsommar

Svar på tråden Pappans rätt till barnbidrag