Barnlös kompis som tar avstånd.
Fick reda på att en arbetskamrat skulle ha barn i vinter. Hon var givetvis jätteglad över detta (barn nr 3) men väldigt ledsen pga en kompis.
Kompisen och hon har hängt ihop sen barndomen, bor nu på skilja platsen, de träffas regelbundet och skulle träffats igen nu i vår. MEN, kompisen och hennes man är ofrivilligt barnlösa, har genomgått flera ivf:er och ska nu påbörja adoptionsutredning. Nu vill inte kompisen träffas, antagligen pga graviditeten.
Min arbetskamrat är självklart ledsen och undrar vad som händer nu, klipper man bara band så? Hon har tagit hänsyn när de umgås, inte haft med barnen till kompisen, inte pratat barn, unvikit tex barnklädesaffärer vid shopping, ja helt enkelt försökt ta stor hänsyn till att kompisen har det jobbigt. Självklart mår hennes kompis skit och klarar kanske inte en "gravidmage" just nu. Men hur ska min arbetskamrat förhålla sig? Strunta i vänskapen (vill hon INTE), ge det tid? Ringa ändå eller vad?
Vet ju att många här skrivit om hur jobbigt det är när kompis på kompis får barn, men är det så illa att man klipper banden med en bästis?
Är själv ofrivilligt barnlös (kämpat 6 år, gör nu ivf behandling nr 4) men har inte svårt att hantera magar/gravida på det sättat. Jobbigt ibland självklart, men inte så illa att jag säger upp bekantskapen med folk. Jag har desutom inte många kompisar som har barn.
Jag tyckte det var intressant att höra hennes syn på saken, nu vill jag höra er...
Kram pemi