• Miss Jay

Hur ska jag göra/tänka?

Vet knappt vart jag ska börja, bara det att jag inte längre kan tänka på ordet förlossning innan jag får illamåendekänslor.
    För att göra en lpng historia lite kortare. När jag fick min son för 2 år sedan vart jag igångsatt pga klåda på kroppen/utslitenhet mm. När det på fjärde dygnet ff inte gick framåt var jag så trött och sliten både fysiskt och psykiskt och sa ifrån. Det vart då akutsnitt och de ville att jag skulle vara vaken.
    Då jag är extremt känslig för allt som har med läkare, nålar, operationer you name it så bad jag om att få sova. Jag visste inte om jag skulle kunna "leva" med ett vaket snitt där jag hela tiden skulle minnas hur de skar, bökade o så (usch kan knappt skriva detta).
    Jag fick iaf sova och ut kom en underbar pojke

Nu väntar jag andra barnet i april och vet inte hur jag ska ställa mig till hur bebis ska "komma ut". En del av mig försöker tänka vaginal förlossning, men i nästa sekund känns det som att jag ska svimman när jag tänker på det.
    När jag tänker planerat snitt så är det klart man skulle vilja vara med "från början" och alltså vara vaken, men jag vet fan inte om jag fixar det. Då är jag tillbaka vid tanken på ett planerat sovsnitt som är ett sämre alternativ både för mig och för bebis. Känner att jag kan gråta ihjäl mig för detta. Ibland undrar jag varför jag blev gravid igen och utsätter mig för detta samtidigt som jag vet att det är det bästa som finns att få barn.
    Jag väntar på en tid hos en aurora som ska hjälpa mig att gå igenom min förra förlossning och hur jag ska tänka och känna inför denna. Vet inte vad jag vill med detta inlägget egentligen mer än att få ur mig hur jag känner. Det finns kanske andra som känner som jag.

• Svar på tråden Hur ska jag göra/tänka?
  • roxxbury

Förstår hur du tänker faktiskt, fast jag har tre barn och mått ganska dåligt under dom båda andra graviditeterna. Blev oxå igångsatt första gången pga överburenhet, pinvärkar och att jag verkligen inte orkade mer men det tog några dagar med men dom fick ta ut tjejen m sugklocka. Jag åkte in på operation pga komplikationer och allt vart så fel o hemskt. Tappade mycket blod o blev sängliggandes nån dag efteråt, ingenting funkade eller blev som det var tänkt. Under andra graviditeten varj ag jätteledsen o visste inte hur det skulle gå men gick på stödsamtal, KLARA samtal, och var inne på snitt m dom övertalade mig till att försöka vaginalt en gång till men allt upprepades o blev lite värre tom...helt sanslöst! Men till tredje o sista gången vägrade jag att föda vaginalt så jag fick planerat snitt och jag var såååå nervös innan men allt gick ju så bra! Hade ju många veckors förberedelser... Var vaken och man ahr så mycket att tänka på att man inte funderar på vad dom gör med magen...! Jag mådde lite dåligt av spinalen med det ordnade narkosläkaren m div. preparat, sen könde jag inte av nåt alls, inte ens att dom var i magen, jag var kanske så nervös att jag inte kunde koncentrera mig på vad dom gjorde men ajg hade ju min sambo med mig och redan innan bebisen var helt ute började hon vråla, hon verkade lite arg på att bli utdragen i förtid...!
    jag mådde verkligen inte bra, speciellt under sista graviditeten, och hade ont i magen innan jag tog beslutet att kräva snitt och det är inget jag ångrar! Fick jättebra stöd från både min barnmorska o min bm på spec. mödravården, kände mig jättegnällig o larvig som inte kunde komma över mina tidigare förlossningar men fick massor m stöd! Och att vara vaken under ett snitt kan jag verkligen rekommendera! Vet inte om det riktigt är svar, eller är lugnande på dig men du är inte ensam om det!

• HaJoMi

Jag blev snittad med första barnet pga att jag var överburen och igångsättningsförsöken inte hjälpte. Pinvärkarna var det värsta jag känt!

Var totalt skrcäkslagen hela min andra graviditet och undrade som du vad jag gett mig in på.

BF+5 startade förlossningen helt spontant och helt oväntat och kom att bli den mest fantastiska upplevelse jag fått vara med om. Det trodde jag ALDRIG - men oj vad glad och tacksam jag är för att fått vara med om den och nu förstår att folk tycker det är posistivt att föda barn.

Lycka till!!!

• Chilisen

Inför min andra förlossning gick jag på en profylaxkurs och det är det bästa jag har gjort! Man fick verkligen tänka igenom olika situationer, värsta och bästa scenariot, gå igenom hur man ville ha det (och hur man INTE ville ha det), träna på andningstekniker mm. Det var inte alls som man tänker sig "sitta och flåsa och flämta a la 70-tal"

Min andra förlossning, till skillnad från min första, blev en bra upplevelse.

Lycka till!

Svar på tråden Hur ska jag göra/tänka?