• sarraa84

hur ser folk på dig?

Hur gammal va du när du fick barn?
    Hur ser folk på dig idag?
    Känner du att du missat en bit av din ungdom?

Själv fick jag barn när jag va 16.. Finns inget med det som jag ångrar. men man känner ju vissa fördomar mot oss unga föräldrar..

• Svar på tråden hur ser folk på dig?
  • fia jimmy

Jag va 17 år när jag fick min son.. (snart 5 år sedan)
    Tycker att de gjorde skillnad på bb. Det va nån som sa typ "men lilla vän du är ju bara barnet själv" eller ngt liknande.

Har även en flicka på 7månader. När jag väntade henne va det någon som sa "varför skaffa fler när du är så ung"?? Hmm fattar inte meningen med att säga det??

Annars har det inte hänt så mkt. Har fått nån blick o nån kommentar.. Fast bara från unga människor konstigt nog. Andra unga föräldrar jag känner har sagt att äldre människor har sagt mkt elaka saker

• ungmamma90

Hur gammal va du när du fick barn? 16 år och 7 månader.

Hur ser folk på dig idag? Som en vanlig mamma, hoppas jag.

Känner du att du missat en bit av din ungdom? Både jag och nej. Det finns vissa saker jag hade velat gjort, men samtidigt går det att göra senare i livet.(dvs en resa med vänner)

Jag hade nog mest fördommar emot mig då jag var gravid. Visst blir folk lite häpna när man säger hur gammal man är...

• barajosefine

Jag var 17 & 4 månader när Selma såg världen för första gången. Under graviditeten var det mycket fördommar och mycket skit snack i vår lilla stad, men det la sig ganska snabbt efter vi fick visa att vi kunde bli bra föräldrar och att inte våra föräldrar skulle behöva ta ansvar. Nu bor vi i hus och selma är 15 månader. Vi har det superbra och jag är som vilken mamma som helst.

?:*¨¨*:?.(¯`°?.¸ ♥ Selma 061109 ♥ ¸.?°´¯)?:*¨¨*:?.
  • Pyris

Var 18 år när vi fick vårat första barn.
    Och ja.. kan nog säga att när det kommer till myndigheter och vård, så har vi inte blivit tagna på allvar, troligtvis pga våran ålder. För när vi inte har fått någon repsons på t.ex. sjukhus eller vårdcentraler, har vi ibland fått skicka våra föräldrar o då har det blivit helt annorlunda.

Nej, jag tycker inte jag har missat något i mitt liv. Har 5 barn idag o är 30 år och kan inte tänka mig något annorlunda liv. Mina barn är mitt liv. Har ingen utbildning, men det hade jag troligtvis inte haft även om jag inte haft några barn alls.

• Clasha
    (obs, risk för lång inlägg haha)

Jag va 17 år när jag fick min son, fyllde 18 år när han va 2½ månad.

Under graviditeten fick jag vääldigt mycket blickar, kändes som om jag hade 8 armar och 6 huvuden eller nått eftersom vissa verkligen stirrade & viskade.

De negativa komentarerna kom från de i min ålder eftersom "jag förstör mitt liv, kommer inte kunna festa varje helg jag kommer döö jag kommer aldrig klara av ett barn osv" hahaha bara de komentarerna får en ju o inse vilken mognadsnivå dom är på! De positiva komentarerna va från vuxna, mycket från min mammas kompisar och jag som trodde det skulle vara tvärtom. Dock fick jag ofta frågan "jaha, hur känns de då, du vet att de mycket jobb va?" men de tog jag med ett leende o svara bara stolt JA :D

Nu när min son äntligen är här så har jag inte fått några konstiga blickar eller komentarer utan blivit behandlat precis som vilken mamma som helst. :D

Eller nej nu ljuger jag, en gång i en galleria när jag satt o mata honom satt en fyllegubbe på bänken breved.

Gubben: Jag måste bara fråga, asså visst är du barnvakt?!! (med otrevlig ton)
    Jag: Nej det är mitt barn.
    Gubben: Ääääh för faan, hur gammal är du?
    Jag: Inte för att det spelar någon roll men jag är 18, dudå?
    Gubben: Amen va faan är de nå slags skämt eller, asså vafaaan 18 år du är för faaan ett barn, du har inte äns börjat livet, vafaan vet du om livet!!!
    Jag: Vad vet du om hur jag levt mitt liv, vem är du att döma mig, här sitter du helt full o häkkar på en bänk med massa öl och det är inte äns lunchtid!
    Gubben: Ja men för jag har en kompis Börje och han skaffade barn när han va 37 år, då tyckte han det va lagom.
    Jag: Men vaaa?! haha och? Det är ju din kompis Börje o hans åsikter! Det handlar om hur mogen man är, Börje kände sig mogen vid 37 o that's fine. Men jag kände mig redo vid 17 så låt mig vara! Alla är olika, vad jag därimot kan lova dig är att jag redan nu är en bättre förälder än dig som sitter här o super, så döm fan inte mig ;)

Gubbens andra fyllekompis kommer, och han skriker "Titta, hon är 18 bast och de hennes unge, visst är det ett stort jävla skämt!!" Hans kompis säger "Men jaha och va spelar de för roll, låt henne vara" Han sätter sig oxå ned o kollar på mig och säger "Men Grattis, de skit bra ju, va fina ni är, lyssna inte på honom han är misslyckad haha" Så börja han prata med mig under hela tiden jag mata min son, sjöng finska sångvisor osv de va kul :) medans den andra fyllegubben satt o va helt bitter vid sidan av.

Aja, de va den gången, haha annars inget mer :D
  • Mysgumman

Fyllde 18 dagen inna min underbara dotter kom ., fick ta mkt skit under garvliteten som typ hur ska du göra med skolan å harre gud du kan inte skaffa barn nu ditt liv är helt förstört då ... men jag ångra inget jag gå ut å umgårs med mina kompisar som jag ha kvara när jag vill. Jag går i skolan än och kommer att ta studenten 09. har även fått kommentre nu att oj då 18 å är mamma ? denna fick svaret ja du är 35 bara för de sså är inte du en bättre mamma för det , jag är en stolt ung mamma

• Maskensmamma

Jag fyllde 18 två månader efter förlossningen.

Vet faktiskt inte säkert. Jag får oftast inga dumma kommentarer längre. Bara ibland folk reagerar eftersom jag (tydligen) ser yngre ut än jag är. kommentarerna kan vara t.ex. "det är väl inte du som är mamman?" "Jasså, det är det. hur gammal är du?" "Jasså så pass, trodde du var yngre".
    Som om en glassförsäljare har med att göra vem som är barnens förälder! Haha. men oftast är det bara oskyldiga frågor som hur det är att vara mamma och hur jag klarar av att inte bli knäpp. =) Blir "normalt" bemött av de flesta antar jag.

Nej, Min son räddade mig från ett dåligt liv (vill inte gå in på detaljerna) och fick mig att vilja leva ett bra liv med utbildning och arbete. Visst leker man ibland med tanken hur det vore att inte ha barn, men jag inser snabbt att jag inte hade varit den person jag är idag. Och den personen är jag stolt över att vara.

• Maskensmamma

Kanske ska tillägga att de undrar hur jag inte blir knäpp eftersom jag är HELT ensamstående småbarnsmamma med heltidsstudier och eget hem.

• Umbr3lla

17.

Vanligt, antar jag.

Nej.

• hannahlilla

Jag var 16. Tycker inte någon har behandlat mig annorlunda, mina gamla kompisar stack ju typ direkt och snackade massa skit men det var nog det enda.
    Dotterns pappa har fått höra lite skit men det är inget vi bryr oss om.

På ett sätt känner jag att jag missar lite men på ett annat sätt så var graviditeten min räddning. Hade aldrig levt ett så bra och stabilt liv om det inte vore för det.

Jag saknar inte det jag hade kunnat göra och jag har tid att uppleva saker när dottern är äldre.. Men klart att man kan känna att man vill ta en paus ibland och göra saker man kunde innan, vilken mamma känner inte så?! Däremot ångrar jag mig inte för en sekund, skulle behålla henne även om jag fick leva om mitt liv hundra ggr.

Elvira, 19/3-07.
  • dixx

jag va 19år å har inte hört nått negativt bara possetiva roliga saker å jag ångar inte något trotts att graviliteten va helt oplanerad, lever precis som innan jag blev gravid nästan iallafall visst hinner man inte med att träna lika mycket som förr men allt går bara man vill.

• Lindah S

Hur gammal va du när du fick barn? Jag var 17
    Hur ser folk på dig idag? vanligt, det var mycket snack under grav.
    Känner du att du missat en bit av din ungdom? nej..

• enny signatur

Jag var 20 när lillen kom (19 när jag vat gravid). Var mest bekanta som reagerade negativt, de flesta var dock positiva. Nya bekantskaper tisslar och tasslar ibland tills det slinker ut "hur gamala är du?" och sen när de fått veta ätt jag är 21 så är de nöjda och lägger till "jaha, jag trodde du var 16". (ser tydligen ung ut) Men vad hade det gjort för skillnad?

Jag kände att jag inte vart tagen på nog stort allvar av mvc men det är jag inte alls säker på att det beror på åldern utan verkar snarare handla om att det var första barnet.

• Kristin89

Jag fick min son nästan 3 månader före min 18-årsdag.
    Det enda släkten bekymrade sig över var ekonomin. Visst har man fått komentarer som "är inte det lite tidigt?" eller "skulle vart bättre att vänta va?" som kan bli väldigt jobbigt ibland!
    Inte skulle jag säga till en nybliven mamma på 40+ "Det är lite för sent va?"
    men de flesta har lite innan för pannbenet och håller tyst

Svar på tråden hur ser folk på dig?