• Yvonne81

Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!

Hejsan!

Jag pluggar psykologi och har precis börjat en ny kurs! (Grupp & socialpsykologi på Karlstad universitet. Vår första uppgift är att bryta en eller flera normer. Snälla kom med tips och förslag på vilken eller vilka normer jag ska bryta!

Exemplen på det andra redan gjort är:

- att sätta sig tillsammans, t ex på ett café, med människor som du har aldrig sett tidigare
    - att försöka ger bort pengar till okända människor
    - att försöka sälja begagnade pennor
    - att gå alldeles för nära till folk på gatan
    - att titta på folk för länge
    - att prata med främmande människor
    - att försöka förhandla om priset i en affär
    - att försöka få folk att parkera på en annan parkeringsplats

Jag vill alltså inte göra något av ovan men något annat spännande och kul! Ändå inom nivån genomförbart (alltså inte gå och handla naken...) och det får heller inte vara olagligt! Men gärna lite små galet =)

Jag blir jätte glad om ni kommer med förslag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-20 13:56
    Vi ska redovisa:
    - Vilken norm ni hade för avsikt att bryta.
    - Omgivningens reaktion.
    - Vår reaktion.

• Svar på tråden Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!
  • BettanB
    En gammal klassiker; gå före i alla köer; nicka och le mot dem som börjar gruffa. Hälsa; på ALLA du möter. Gärna igenkännande.Titta stint på männens skrev då du talar med dem. BARA skrevet.Titta in till okända i provrumm och kommentera deras val av kläder.ge komplimanger till alla kvinnor du möter.ge komplimanger av typen "vilka vackra ögon/snygg häck du har" till män på stan (bankanställda, kassören i kassan...).
  • Yvonne81

ha ha ha

Kommer jag våga visa mig på stan sen efteråt??? ha ha

BettanB skrev 2008-01-20 13:59:24 följande:
    En gammal klassiker; gå före i alla köer; nicka och le mot dem som börjar gruffa.
    Hälsa; på ALLA du möter. Gärna igenkännande.