• Yvonne81

Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!

Hejsan!

Jag pluggar psykologi och har precis börjat en ny kurs! (Grupp & socialpsykologi på Karlstad universitet. Vår första uppgift är att bryta en eller flera normer. Snälla kom med tips och förslag på vilken eller vilka normer jag ska bryta!

Exemplen på det andra redan gjort är:

- att sätta sig tillsammans, t ex på ett café, med människor som du har aldrig sett tidigare
    - att försöka ger bort pengar till okända människor
    - att försöka sälja begagnade pennor
    - att gå alldeles för nära till folk på gatan
    - att titta på folk för länge
    - att prata med främmande människor
    - att försöka förhandla om priset i en affär
    - att försöka få folk att parkera på en annan parkeringsplats

Jag vill alltså inte göra något av ovan men något annat spännande och kul! Ändå inom nivån genomförbart (alltså inte gå och handla naken...) och det får heller inte vara olagligt! Men gärna lite små galet =)

Jag blir jätte glad om ni kommer med förslag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-20 13:56
    Vi ska redovisa:
    - Vilken norm ni hade för avsikt att bryta.
    - Omgivningens reaktion.
    - Vår reaktion.

• Svar på tråden Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!
  • BettanB
    En gammal klassiker; gå före i alla köer; nicka och le mot dem som börjar gruffa. Hälsa; på ALLA du möter. Gärna igenkännande.Titta stint på männens skrev då du talar med dem. BARA skrevet.Titta in till okända i provrumm och kommentera deras val av kläder.ge komplimanger till alla kvinnor du möter.ge komplimanger av typen "vilka vackra ögon/snygg häck du har" till män på stan (bankanställda, kassören i kassan...).
  • Yvonne81

ha ha ha

Kommer jag våga visa mig på stan sen efteråt??? ha ha

BettanB skrev 2008-01-20 13:59:24 följande:
    En gammal klassiker; gå före i alla köer; nicka och le mot dem som börjar gruffa.
    Hälsa; på ALLA du möter. Gärna igenkännande.
    Titta stint på männens skrev då du talar med dem. BARA skrevet.
    Titta in till okända i provrumm och kommentera deras val av kläder.
    ge komplimanger till alla kvinnor du möter.
    ge komplimanger av typen "vilka vackra ögon/snygg häck du har" till män på stan (bankanställda, kassören i kassan...).
  • Melisabeth

Nä vi hade samma uppgift så valde vi att klä oss helt "fel"
    Dvs komma till skolan/jobb i pyamas eller balklänning, eller kläder för köttmarknaden på krogen osv till möte.

En ganska enkel sak att göra och som väcker stora reaktioner. Till och med föreläsaren reagerade starkt på min mycket vågade variant av klädsel =)

• malinka2

Var ärlig mycket normbrytande! Om nån frågar hur du mår, svara dåligt. Säg till en väninna att hennes klänning inte alls passar,att kassa-personalen är otrevlig osv osv

• Catti41

När vi gjorde uppgiften på psykologprogrammet så stod vi tätt tätt bakom den som var före oss i en kö. Mest uppmärksamhet fick det i bankomatkön, men det var aldrig någon som sa till, däremot märktes det tydligt att personen framför tyckte det var obehagligt.

• BettanB

Haha.. Ja, den varianten är också rätt rolig. Öht att stå för nära är roligt.

Catti41 skrev 2008-01-21 15:00:51 följande:
    När vi gjorde uppgiften på psykologprogrammet så stod vi tätt tätt bakom den som var före oss i en kö. Mest uppmärksamhet fick det i bankomatkön, men det var aldrig någon som sa till, däremot märktes det tydligt att personen framför tyckte det var obehagligt.
  • Sallisen

Prata med främmande människor! Kan bli HUR intressant som helst!

Vi som haft en amerikansk vän på besök - och han talar med allt och alla... jämt! - förundras över hur talföra svenskarna blir när det handlar om en turist. Hade jag börjat snacka med dem undrar jag om reaktionen blivit lika positiv, alltså de hade nog mest trott att jag är knäpp eller nåt!

• skorpionen80

Träng dig före i kön. Sverige är rätt land för detta =)

• Sallisen
    skorpionen80 skrev 2008-01-21 15:06:06 följande:
    Träng dig före i kön. Sverige är rätt land för detta =)
    Åh, jaaaaaaaaa...
  • Yvonne81

he he jag fick ett förslag från en kompis.

Gå och handla och dela kundvagn med nån man inte känner - bara lägga i saker och le och säga - jag delar med dig jag =)

ha ha

Men man ska våga också..

• Behemot

Gå på fin restaurang och mosa all mat på tallriken innan du äter den

Gör saker ensam som man brukar göra i sällskap (bowla, gå på bio, gå på restaurang...)

• magikatt

Gå ut på stan och prata intensivt med en osynlig person.
    Låtsas att där är någon och att du hör denna och för ett samtal där du svarar på frågor etc. som bara du hör.

(Fast detta ser man ju ganska ofta nu förtiden då så många har handsfree på sina mobiler...)

• Jalapeno

försök undvika beteenden som gör att människor tänker på psykisk sjukdom som tex prata för sig själv eller vara allmänt ovårdad.

bettanb hade skitbra förslag!

Jag läste i dn nyligen att det var en ny trend på östermalm i Sthlm att pussa varandra på munnen. Alltså vänner, inte flick resp pojkvänner. Steget efter kindpussandet. kolla hur dina bekanta reagerar om ni inte har för mkt förkylningar dvs.

• rasajj
    Sallisen skrev 2008-01-21 15:04:41 följande:
    Prata med främmande människor! Kan bli HUR intressant som helst!Vi som haft en amerikansk vän på besök - och han talar med allt och alla... jämt! - förundras över hur talföra svenskarna blir när det handlar om en turist. Hade jag börjat snacka med dem undrar jag om reaktionen blivit lika positiv, alltså de hade nog mest trott att jag är knäpp eller nåt!
    Tankte faktiskt pa hur "otrevliga" svenskarna ar, nar jag var hemma for ett ar sedan. Jag bor i USA, dar det hor till normen att prata med framlingar om lite vad som

Det kan nog bli ett intressant normbrytande. I en ko, i parken, pa bussen, i vantrummet, pa biblioteket, kafeet osv. Man behover bara saga nagot om vadret, fraga hur gamla barnen ar eller nagot sadant.

Annars sa tankte jag ocksa pa att halla upp dorren for nagon annan, och sedan avkrava ett "tack.."
    Some carbs are dreadful and the rest simply bad.
  • malinka2
    Yvonne81 skrev 2008-01-28 12:17:13 följande:
    he he jag fick ett förslag från en kompis.Gå och handla och dela kundvagn med nån man inte känner - bara lägga i saker och le och säga - jag delar med dig jag =) ha haMen man ska våga också..
    Ha ha, fick nästan lust att göra så bara för att se reaktionen, skitkul ju
  • virago

Sätt dig bredvid någon på bussen även om det finns en massa tomma platser.

• KristenTjej84

1.Gå fram till en snygg främmande kille i tåget/bussen och sjung din favorit av romantiska ballader till honom.. kanske som tex: öppna din dörr av Jan Johansen.. eller Björn Afzelius: du är det finaste jag vet..

2. Gå runt bland främlingar i bussar/tåg/ köp centrum och fråga vad de har för stjärntecken.

3. Kommentera främmande människors utseenden högt, som går förbi dig i i stan..använd gärna humor istället för direkta kränkningar. Typ: Snygg frilla, är det Magnus Ugglas stil du gillar? om du ser en snubbe med 80:tals pudel frisyr.

4.Bjud människor i fullsatta bussar/ tåg på godis hjärtan på alla hjärtans dag, det gör dem säkert glada för det händer inte så ofta!

5. Gå till kungliga slottet och fråga vakterna en massa roliga frågor i stil med: varför valde du att ha just det här jobbet?
    Eller gå över gränsen och erbjud de sura vakterna en varsin kram.

6.Bygg egna plakat och skapa en demonstration, t ex för De vanliga arbetarnas rätt till att synas ( DVARTAS), det kanske är kul att se hur många som hänger med?

• Reina

Läs boken Tärningsspelaren av Luke Reinheart. Där bryts alla normer och rätt och fel. Galet bra läsning. Ifågasätt inte boken förrän du läst den.

• Reina

Måste lägga till: han estämmer sig för att sluta leva sitt tråkiga liv som psykolog, familj, volvo o pokerkvällar med grannen och bestämmer sig för att skriva upp alternativ 1-6 (olika saker att göra) slår tärningen och det den landar på måste han göra. Målet är att bryta ner den fria viljan och göra sig själv totalt hämningslös. Man kan inte lägga ifrån sig den!

Svar på tråden Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!