• jsmfb

Att flytta hem till Sverige - livskvalitet kontra inkomst

Hade lite svårt att komma på en bra rubrik men hoppas på lite input. Vi har efter flera år i utlandet nu funderingar på att flytta till Stockholmsområdet. Tanken är att det skall vara lite lugnare tempo i Sverige och man skall hinna träffas mer, som det är nu har jag inte möjlighet att gå ner på deltid och sonen är på dagis 10h/dag. Här på Irland är det ganska dyrt att leva, dagis kostar 900 EUR per månad t.ex., men skatterna är låga. Nu när vi har börjat titta på jobb i Sverige verkar det som om bruttolönerna inom IT-branschen ligger lägre och så är det ju högre skatt. Pengar är inte allt men jag oroar mig för att det blir en rejäl sänkning av levnaddstandard rent materiellt och att det kan orsaka en ny typ av stress.

Skulle gärna vilja höra från folk som har flyttat hem eller bestämt sig för att inte flytta efter att ha vägt för och nackdelar!

• Svar på tråden Att flytta hem till Sverige - livskvalitet kontra inkomst
  • bizzy

jag skulle iaf lätt ta mitt pick och pack och dra om jag vore tvungen att ha min son po dagis 10 h om dagen.. familjen gor ju före högre levnadsstandard, eller?

• lovande

Hej!

Vi flyttade hem från dublin sommaren 06 och det går bra. Det är ju lite andra pengar och jag tycker det är lite jobbigt och tråkigt med den svenska mentaliteten. Vi ska bara bo kvar till jag är klar med skolan och sen åker vi nog iväg igen (nog itne dublin men u know)

Dublin är härligt, men sverige oxå. Det spelar ingen roll levnadsmässigt eftersom ex dagis är gratis och hyrorna mycket billigare om man ser till dublin. Men.. u win some u lose some.. right?

• jsmfb

Ja visst vill man se sitt barn mer än jag gör nu under veckorna, och att kunna ta ut mer än två veckors semester i sträck och umgås vore inte heller fel. Lyckas vi bara sälja vårt hus här så tror jag resten ordnar sig, även om det inte blir Sverige för evigt.

• WhiskeyRiver

Åh förstår dig precis!

Bor i London och trivs egentligen väldigt bra, men har börjat tänka mer på Sverige nu när vi befinner oss i barnplaneringsstadiet. Tyvärr kommer jag på mitt nuvarande jobb inte att ha möjlighet att arbeta deltid (eller normala timmar heller för den delen ) den dagen vi får barn.

Vet inte om jag passar som "hemmafru" och vet inte vilken typ av arbete jag skulle kunna få vid ev deltidsjobb. Men är det värt att gå ner så mycket i lön som man skulle få göra vid en återflytt till Sverige? Och min engelske man talar dessutom endast lite svenska..

Min syster med familj är bosatt i Schweiz och de har alltid pratat om att komma tillbaka till Sverige pga hennes arbetssituation. Nu har de dock insett de skulle få sänka sin standard så oerhört mycket i sådana fall och har därför beslutat sig för att stanna i Schweiz.

Trist, men vad gör man?

• lexa

Jag tror att Sverige säkert ger er mera kvalitets tid tillsammans kortare arbetsdagar, lägre hyra, obefintliga dagis avgifter osv.
    Medans det är mera KAPITAL i london, det är ju alltid roligt med omväxling men därimot är ju mentaliteten i sverige lite si och så.. ;)lycka till hur

• WhiskeyRiver

lexa: Ja, du har SÅ rätt ang mentaliteten i Sverige!

Varje gång jag är hemma i Sverige blir jag så irriterad över oartiga och ohjälpsamma människor som dessutom knör sig in i tunnelbanevagnen utan att ge förtur till en kvinna i sina bästa år

• lexa

Nej jag hade inte pallat sverige blir tokig av att bara vara här inne ibland även om det är roligt också folk skriver helt hysterikst om ammning, bakåtvända bilbarnstolar och om allt möjligt, men det kanske inte är sverige utan mera FL...vad vet jag.
    Men det känns så hysteriskt, tex om föräldrar som inte båda två kan ta ett glas vin till maten på kvällen för tänk om det händer något??? Herregud.. om något allvarlig händer får man väll ringa ambulansen.. nej jag hade inte pallat.

• zoolander

Har bott i London en massa år men flyttade hem till sverige för ett par år sedan, viss tjänar vi bara en bråkdel mot vad vi gjorde i London, men gör samtidigt inte av med lika mycket npengar här (Malmö), tycker att vi fått mycket bättre levnadstadard och tid sen vi flyttade hit, skönt att slippa pengahysterin i London, tjäna, tjäna, tjäna för att köpa köpa köpa. Det enda jag saknar med London är vänner och restaurangerna.

• cosmos13

Om det gäller det finansiella så är mitt råd att inte stirra blind på bruttolönen. Eftersom "brutto" kan variera mycket från land till land, beronde på om t ex sjukvårdssystemet är finansierat via skatter eller om det finns extra "avgifter" som leder till att en hög brutto blir en mycket låt netto trots lägre skatter. Jag får t ex ut mer netto i Sverige trots att jag tjänar mindre brutto än vad jag gjorde i Tyskland. Och sedan måste man ju jämföra hela resten som hyra, dagis, osv. Och så sätter värde på livskvalitén - vad får det kostar att jobba mindre och har mer tid över? Vad annat är viktigt för mig? Och ofta så stämmer en "riktig" finansiell beräkning inte alls överens med vad man har för känsla om det hela (på gott eller ont..). så det blev inget riktigt tipps, men kanse något att tänka mer på.

• herilane

Vi är i samma läge. Bor i London, mannen jobbar i finansbranschen och jag med IT. Bra betalt båda två, och såväl brutto- som nettolönen kommer garanterat bli påtagligt lägre i Sverige. Men det är svårt att uppskatta hur mycket det kommer att kännas i plånboken i praktiken. Boende kommer ju att vara mycket billigare (vår lägenhet kostar typ 20.000 kronor i månaden!) och dagis kommer inte att kosta något (nu runt 10.000 i månaden). Men med annat vet man inte. Vissa saker är säkert dyrare i Sverige än här, också. Typ städhjälp.

Vi har i alla fall bestämt oss för att flytta, framförallt för att komma närmare familjerna, men också för att få barnvänligare boende. Vi bor nu mitt i stan och här finns knappt någonstans för barn att leka ute, så valet stod mellan att flytta ut från stan och pendla länge varje dag, eller flytta till Stockholm. Och då kändes det vettigare med Stockholm.

• jsmfb

Kul att höra hur andra tänker. Vi har räknat ganska mycket fram och tillbaka och det är svårt att veta exakt hur det blir även om man tänker på att både boende och dagis blir billigare, men något tajtare blir det nog. Den här tiden får man dock aldrig igen och precis som Herilane tror jag att livet blir drägligare i Stockholm. Vi får kanske städa själva ett tag...

• Mullet

Vi flyttade till Gbg från Dublin i Augusti 07. Vi har mycket lägre inkomst här än vad vi hade i Dublin. Men som du skrev, förskolan kostar ju ungefär en tiondel i Sverige. Vår hyra har halverats fast vi bor i en mycket större lägenhet i Gbg. Våra resvägar till och från jobbet har kortats så vi kan spendera mer tid med barnen. För oss var flytten helt rätt och det känns jättebra. Men, som skrivet förut, jag blir helt galen på "alla ovänliga/oartiga svenskar"! Har inte svenskar lärt sig säga tack eller ursäkta??? Så vi hoppas på att flytta tillbaka till Irland när barnen blir lite större..
    Lycka till!

• Kagi

En till hemvändare här, från USA till Sverige 2006. Finns flera skäl till att vi flyttade hem - att vi hade barn och ville vara närmare våra föräldrar är ett av dem. Att Sverige har ett rättvisare samhälle ett annat.

Finns dock en hel del jag saknar med USA. Som för er andra är det bl.a. folk med folkvett! Men, hu, det skulle ju vara hemskt för en svensk att be om ursäkt eller tacka, för då SER man ju varandra...

• Bugatti

Hej! Efter att ha flackat runt i världen några år bestämde vi( jag och min italienske man) oss för att bosätta oss i sverige åtminstone under småbarnsåren. Eftersom vi båda är höginkomsttagare tjänar vi bra även i Sverige (Stockholm), men man svär en hel del över hur mycket som går i skatt. Att tänka på är, precis som nämnts i ett tidigare inlägg, är att just under den här perioden får man otroligt mycket tillbaka av de pengarna. För dagisplats åt vår dotter betalar vi maxtaxa, dvs ca 1200 kr per månad, vilket i princip är mindre än vad vi betalar den tjej som hjälper oss med hämtningen två dagar i veckan och några kvällar... Sjukvård etc. funkar också utan problem, även om svenskar generellt har en övertro på att det svenska systemet är så mycket bättre än alla andras.

Det som är den stora skillnaden är dock attityder från arbetsgivare, kollegor och omgivning. I min mans fall, som jobbar på ett amerikanskt konsultbolag, fyller arbetsgivaren ut till 100% av lönen då han är föräldraledig (upp till 8 månader), och uppmuntrar till föräldraledighet. Hade han varit baserad i Italien på samma företag och andats om att vara föräldraledig hade han fått säga tack och adjö till den karriären. Själv jobbar jag på ett stort företag där jag har stor flexibilitet i hur jag själv lägger upp mitt arbete. Tar möten 9-16, och jobbar sedan en del hemifrån på kvällen när hon somnat. Varken arbetsgivare och kollegor har problem med att man är hemma med sjukt barn, alla vet att det är en viss tid i livet som det ser ut så.

Och, bara så att ni vet, inläggen på FL speglar inte alltid verkligheten. Kanske för att man har en tendens att bara umgås med likasinnade, men att båda föräldrarna dricker ett glas vin på fredagkvällen innebär inte att man stämplas som dålig förälder! Självklart är det också lättare i stockholm än på landsbygden, men händer det något ringer jag en taxi (Taxi Stockholm, fixar bakåtvänd bilbarnstol och kombi med plats för barnvagnen även 04.00 nyårsdagen) eller en ambulans.

Välkomna "hem"!
    Bugatti

Svar på tråden Att flytta hem till Sverige - livskvalitet kontra inkomst