• Sagoprinsessan

ögonknöl? vanligt säger dom...

Min dotter har en knöl vid ögat som hon haft sedan födseln.
    Vi har koll på den och den är ofarlig säger dom. Ska opereras bort nån gång när hon är mellan 3 och 10 år, men inget akut nu.
    Är det någon som känner till detta?? de säger att det är vanligt.
    glömde fråga läk idag vad det heter på latin så man kan läsa mer om det.
    Någon som vet vad jag talar om??

• Svar på tråden ögonknöl? vanligt säger dom...
  • Havsanemon

Hej,
    Min son som är 3 år och 4 månader ska opereras för sin knöl vid ögat nästa onsdag på St Eriks ögonsjukhus i Stockholm.
    Till oss har de sagt att det kallas Dermoid och alla människor kan tydligen få det var som helst. Innehåller fett, talk mm.
    På honom har knölen inte synts förrän innan sommaren 2007, men läkaren säger att han troligtvis har haft den sedan födseln och så har den vuxit sakta sakta. Han har inte ont av den men nu är den stor som en ärta och sitter intill näsroten vid ögat precis under där ögonbrynet börjar.
    Ska bli jobbigt att han måste sövas och allt runt omkring, men det ska också bli skönt att de tar bort den. Den skickas även på analys. Hoppas att de gör det snyggt så det inte blir för stort ärr etc...

• Sagoprinsessan

Havsanemon:
    Hejsan och vad skönt för er att de tar bort den.
    Vill att de opererar min dotter oxå så snart det går men samtidigt så e man ju lite nervös för sövningen och så ju yngre de är.
    Hoppas allt går bra för er.
    Har du någon bild på den??
    Lycka till och hörs gärna igen om hur allt gått med sår och så.

• EmelieG84

Ena tjejen har de här oxå, har fått remiss till ögonläkaren nu.. Ska bli skönt att se va de.. Men den ser ut som ts dotters..

• Its only me

Min son som är ca 1 år har ockå en blåaktig bula/knöl i ögonvrån på höger öga. Den har varit synlig sedan ca två månaders ålder. Har varit hos ögonläkaren på Huddinge Sjukhus två gånger nu, men det känns inte som om man får något riktigt besked om vad det egentligen är. Vid första besöket sa läkaren att hon trodde att det var antingen en cysta eller ett hemangiom (eller var det ett hematom??) (Måste erkänna att jag nog inte kommer ihåg så mkt efter att ha hört ordet Cysta.) I vilket fall så ansåg läkaren att sonen var för ung för att röntgas, då han bara var 5 månader vid första besöket, utan att vi skulle återkomma för en kontroll vid ca 10 mån ålder.

Vid andra besöket så hade inte bulan vuxit nåt utan det såg nästan ut som om den minskat, den var iaf blekare, så läkaren bestämde att vi skulle kallas till ett återbesök senare. Fortfarande inget vettigt besked vad det är, läkaren säger bara att hon inte kan avgöra det utan att ha röntgat ögat/huvudet.

Men nu ska vi dit på onsdag o då ska jag banne mej inte ge mej förräns jag fått ett riktigt besked eller en tid för röntgen.

Havsanemon: Precis på samma ställe sitter sonens bula.. Hoppas att allt går bra för er på onsdag. Skriv gärna o berätta hur operationen gick o hur resultatet blev.

Det känns lite lugnare när man läser att det faktiskt finns flera barn som oxå har bulor vid ögonen.
    Får ni andra många frågor om barnet har slagit sej vid ögat eller liknande???

• Sagoprinsessan

Its only me:
    Vi har inte fått några frågor, knappt någon som ser den heller, känns mest men när de sett den så syns den.

Jag tycker oxå det känns skönt, letade efter detta på ntet men hittade ingenting.
    Man blir ju som sagt vettskrämd när man hör ordet cysta, tvillingcysta osv, börjar fantasin flöda.
    Lycka till alla och fortsätt gärna hålla tråden i liv så man kan följa å se hur det går för er...

• EmelieG84

Wilmas är ju stor så det är väldigt många som har frågatvad det ät, man känner sig ur kass som mamma när man inte kan svara på va det är Gråter
    Många av släkt och vänner har de som skillje tecken på dom..

Vi ska till läkaren nu den 13*skönt*

• Sagoprinsessan

deamz:
    ja förstår dej.
    Den var ju exakt som lin lilla dotters, letade på nätet å hittade en massa bilder å så på hur det kan se ut så detta är väldans lindrigt tack och lov som vi har.
    Vi ska tillbaka på återbesök i sommar nångång före el efter,
    Lycka till den 13e å berätta som sgt gärna. skönt att följa fler som har samma sak.

• Havsanemon

Jag lovar att skriva och berätta hur operationen gick etc.
    Till oss har de faktiskt sagt att de kallar det för en godartad tumör då tumör är det latinska namnet för knöl. Men även benämt den för Dermoid.
    Bara ordet tumör ger en ju superångestkänslor...
    De skickar ju som sagt den utopererade knölen på labtest sedan, så när man väl har svaret därifrån kan man andas ut.
    Vågar inte ens tänka på att det skulle kunna vara något farligt i knölen och det ska man väl inte heller. Det är ju dumt att ta ut något man inte vet i förskott...(lättare sagt än gjort i och för sig)
    Lycka till ni andra och det är skönt att läsa att det finns fler med liknande åkommor.
    Kram

• Its only me

Vi var hos ögonläkaren igår o läkaren konstaterade att det nog är ett hemangiom iaf. Hon gjorde en syntest som visade att Elliot iaf ser på båda ögonen o att hemangiomet inte påpverkar synen. Han fick även ögondroppar för att hon skulle kolla ögonbotten o den såg oxå helt ok ut o hon tröck på knölen o han reagerade inte på det. Då kändes allt bra ända tills jag frågade om man skulle göra något åt bulan o hon svarar att sålänge den inte stör synen o då gör man ju inget, men att hon inte vet hur djupt hemangiomet går, för att få veta det så måste man röntga o det vill hon inte.
    Frågade hur djupt hon trodde att ett hemangiom KAN gå o hur det KAN påverka resten av huvudet/hjärnan, men det kunde hon inte svara på alls eftersom det ju då krävdes röntgen. "men han ser ju iaf på båda ögonen" svarade hon igen o det är jag ju otroligt tacksam för att han gör, men nu fick jag ju ännu mer att oroa mej för. Hon verkade helt oförstående av att jag nu blev orolig för OM hemangiomet skulle påverka hjärnan.

Har försökt att läsa på internet om hemangiom, men dels så står det att det oftast är ofarligt, men OM det är djupgående så KAN det vara farligt. *SUCK*

Åååhh, varför var hon tvungen att yttra sej om att hon inte visste hur djupt den gick O varför kunde jag inte nöjt mej med beskedet att synen var opåverkad???

Ojj, nu blev det långt.. Hoppas att ni har orkat läsa allt.
    Är det nån av er som vet lite mer o kan lugna en fundersam o förvirrad (o troligen överkänslig OCH nojig/hormoniell gravid) mamma???

• Sagoprinsessan

Its onley me:

Va skönt för er att ni vart in och hört att det inte på verkar synen iaf, men jag förstår din oro...
    Man vill ju ha svar.
    Ska hemangiom vara samma som knäl eller vad är det?

Varför ville de inte röntga? va de nu pga åldern eller vill hon inte göra det alls?
    Om ni inte e nöjda med svaret så be om ett andra utlåtande från någon annan läkare el annat landsting.
    Som sagt så är Akademiska uppsala bra och humana och förstående, iaf de vi mött.

Lycka till nu, ska ni på återbesök eller vad sas mer?

• Stimpan93

Min son har en dermoid sen födslen. Går på ögonkontroll varannan månad. 

när han kan säga själv hur han ser så kmr vi ta mer ställning till om man ska ta bort . hör av er till mig om ni söker kontakf och frågor angående dermoid

Svar på tråden ögonknöl? vanligt säger dom...