• Catja820

Frätande bajs och illröd rumpa?!

Min dotter har börjat dagis (är 15 månader) och har blivit lös i magen. Har sagt till personalen att inte ge henne mjölkprodukter för att se om hon blir bättre i magen...

Hon har pga lös mage bajsat ganska mycket och då är det så fränt att det nu har frätt upp rumpan på henne. Vi smörjer och smörjer och luftar så ofta vi bara kan men det verkar inte bli bättre.

Behöver tips vad vi kan göra mera för att det ska bli bättre.

Mamma till Engla 3/10-06
  • Svar på tråden Frätande bajs och illröd rumpa?!
  • Babylove84

Har ni pratat med BVC?? Det är inte bra om det blir sår. Hoppas det blir bra för henne *kram*

• Tess76

Hur mycket smörja har ni? Jag fick rådet på apoteket att ta ett jättetjockt lager med inotyol, så nu när dottern blir sådär röd så trycker jag ut en hel korv på rumpan och smetar ut. Det hjälper! Innan har jag bara tagit lite på fingret och smörjat in, men det var för lite för det hjälpte aldrig.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • linhen

Silonsalva är det enda som funkat för oss.

• Lejdan

likadant var det för oss. vår son blev plötsligt väldigt lös i magen nu i höstas. kom i samband med att vi ändrade dagistider så han fick äta där med. har ju ätit där förr men var ett bra t5ag sen eftersom jag är mammaledig med vårt andra barn.
    Han blev väldigt röd i rumpan med o småsårig. Jag har provat massvis med salvor. Initiol eller vad den nu heter var nog den som funkade bäst. Annars vet jag inte vad man ska göra mera än lufta o fortsätta smörja. tyvärr. det gav med sej efter ett tag som tur var. men han har väldigt lätt för att bli rödsvedd i rumpan o detta blev en ond cirkel. han förknippade blöjbyte med ont fastän det var själva bytet som var bra för att bli av med det som gör att han får ont.
    Han slutade säga ifrån att han hade bajsat som han tidigare vatt så duktig med att göra. vilket ledde till att ibland gick han med bajset en stund i blöjan.

• Blomsterbi

Tänk på bara, om man smörjer för mycket salva så kan det börja "koka"... Jag har inte själv varit med om det men har sett på vänninans barn.. Ingen vacker syn, men jag rekommenderar absolut oxå inotyol-salva. Superbra!

• Catja820

Vi använder Silonsalva men de på dagiset har initiolsalvan som de använder... ja, det är väl bara att fortsätta att smörja och lufta... gör dock så ont i hjärtat då hon skriker och gråter samt gör motstånd varje gång vi ska byta på henne.

Mamma till Engla 3/10-06
  • sofie27

När min son började på dagis så sa personalen att barnen brukar bli lösa första tiden. Pga, hur dom lagar maten. Men med tiden så ska magen har vant sig. Min son vande sig efter en tid, Men har han varit hemma två veckor pga sjukdom eller ett stort hopp under sommaren så brukar han vara lite lös i början som sedan rättas till igen. Om du inte se några förbättring efter ett tag så tycker jag också att du ska kontakta någon rådgivning eller BVC.

• Miew
    linhen skrev 2008-01-23 19:11:33 följande:
    Silonsalva är det enda som funkat för oss.
    Tänkte säga det med, mirakelkräm är vad det är... Ta bara på ett tunt lager på en torr rumpa. Låt det lufta... Funkar jättebra. Min mormor använde det på sina bensår och det hjälpte också..
    Viggo & Grys mamma
  • Bekki

hejsan min lilla dotter har en kronisk sjukdom och pga av denna sjukdom är hon alltid sårig i rumpan. Men jag är själv usk och inom vården där jag jobbar använder vi något som heter Cavilon, det köpte jag och testade på min dotter och vips så fick hon en fin rumpa, det är dock rätt dyrt typ 100 kr för en sray flaska men det e det värt....testa den....Kram Bekki

• kela3

testa JUKONSALVA,ett gammalt beprövad salva för röda såriga rumpor.
    finns i vilken icabutik som helst

• kela3

• kela3

• Catja820

Rumpan har nu blivit mycket bättre. Hon är fortfarande röd men inte längre på gränsen till att det går hål. Har köpt Initiolsalvan och tycker att den funkar bra.

Vad det gäller magen så är den sådär. Tyckte att den var bra i fredags då vi var hemma så hon fick "vanlig" mat och gröt. Blev sämre på natten. Hade ont i magen, skrek och sen framåt småtimmarna fick hon diarré så att det gick igenom blöjan och ut i sängen. Var bara att byta allt... mitt i natten. Körde sedan diet hela helgen och hon har inte haft ont i magen och bajset blivit bättre.

Är idag på dagis... får se hur det går. Har varit skapligt på dagarna men på natten kommer magonten...

Ska jag köra diet på kvällarna när hon är hemma eller köra "vanlig" mat eftersom hon ändå får det på dagiset? Hum, svårt värre...

Mamma till Engla 3/10-06
  • Bertram

Dom brukar bli lösa i magen när det är tänder på gång, extra frätande är just det bajset också

• mammalovis
    Catja820 skrev 2008-01-28 13:22:30 följande:
    Rumpan har nu blivit mycket bättre. Hon är fortfarande röd men inte längre på gränsen till att det går hål. Har köpt Initiolsalvan och tycker att den funkar bra.

Vad det gäller magen så är den sådär. Tyckte att den var bra i fredags då vi var hemma så hon fick "vanlig" mat och gröt. Blev sämre på natten. Hade ont i magen, skrek och sen framåt småtimmarna fick hon diarré så att det gick igenom blöjan och ut i sängen. Var bara att byta allt... mitt i natten. Körde sedan diet hela helgen och hon har inte haft ont i magen och bajset blivit bättre.

Är idag på dagis... får se hur det går. Har varit skapligt på dagarna men på natten kommer magonten...

Ska jag köra diet på kvällarna när hon är hemma eller köra "vanlig" mat eftersom hon ändå får det på dagiset? Hum, svårt värre...
    Frågan är väl varför hon har diarré? Har hon varit magsjuk? Har hon ätit en penicillinkur? Är det något hon inte tål? Kan hon vara förstoppad? Är det tillräckligt illa kan det bli förstoppningsdiarré.

Vi har haft alla varianterna utom något de inte tål och lösningen är ju olika. Sedan var det någon på bvc som sa att man bara skulle använda Inityol morgon och kväll då det kunde bli för tätt och frätande på huden om jag minns rätt.

Vi försöker hitta orsaken samt smörja. Mjölkfri kost kräver ett läkarintyg och då gäller det ju allt mjölkprotein.

När jag läser ditt inlägg tänker jag på förstoppningsdiarré med tanke på natten. Kan vara helt fel, så klart. Äter hon mycket majs, banan, morötter, pasta, ris, vitt bröd? Allt detta är stoppande. När vår dotter hade problem bajsade hon långt upp på ryggen, ibland flera gånger om dagen. Hon kan ha ont och hänga över stolar mm. Vi kämpar fortfarande med kosten, men det krävs medicin för att magen ska fungera, då hon vägrar tillräckligt mycket kokta grönsaker, fullkornsprodukter, frukt mm. För mycket fullkorn är ju inte heller bra för vissa barn och kan ge diarré.

Jag hade rådgjort med bvc.
Svar på tråden Frätande bajs och illröd rumpa?!