Catja820 skrev 2008-01-28 13:22:30 följande:
Rumpan har nu blivit mycket bättre. Hon är fortfarande röd men inte längre på gränsen till att det går hål. Har köpt Initiolsalvan och tycker att den funkar bra.
Vad det gäller magen så är den sådär. Tyckte att den var bra i fredags då vi var hemma så hon fick "vanlig" mat och gröt. Blev sämre på natten. Hade ont i magen, skrek och sen framåt småtimmarna fick hon diarré så att det gick igenom blöjan och ut i sängen. Var bara att byta allt... mitt i natten. Körde sedan diet hela helgen och hon har inte haft ont i magen och bajset blivit bättre.
Är idag på dagis... får se hur det går. Har varit skapligt på dagarna men på natten kommer magonten...
Ska jag köra diet på kvällarna när hon är hemma eller köra "vanlig" mat eftersom hon ändå får det på dagiset? Hum, svårt värre...
Frågan är väl varför hon har diarré? Har hon varit magsjuk? Har hon ätit en penicillinkur? Är det något hon inte tål? Kan hon vara förstoppad? Är det tillräckligt illa kan det bli förstoppningsdiarré.
Vi har haft alla varianterna utom något de inte tål och lösningen är ju olika. Sedan var det någon på bvc som sa att man bara skulle använda Inityol morgon och kväll då det kunde bli för tätt och frätande på huden om jag minns rätt.
Vi försöker hitta orsaken samt smörja. Mjölkfri kost kräver ett läkarintyg och då gäller det ju allt mjölkprotein.
När jag läser ditt inlägg tänker jag på förstoppningsdiarré med tanke på natten. Kan vara helt fel, så klart. Äter hon mycket majs, banan, morötter, pasta, ris, vitt bröd? Allt detta är stoppande. När vår dotter hade problem bajsade hon långt upp på ryggen, ibland flera gånger om dagen. Hon kan ha ont och hänga över stolar mm. Vi kämpar fortfarande med kosten, men det krävs medicin för att magen ska fungera, då hon vägrar tillräckligt mycket kokta grönsaker, fullkornsprodukter, frukt mm. För mycket fullkorn är ju inte heller bra för vissa barn och kan ge diarré.
Jag hade rådgjort med bvc.