• Smultronbullen

Renovera golv eller väggar först?

Knepig fråga kanske men fixar man golv först och täcker över för att fixa väggar eller börjar man med väggarna? Utgår från att taket målas allra först om det behövs..

• Svar på tråden Renovera golv eller väggar först?
  • Jiie

Du börjar alltid uppifrån o går neråt! Det är det allra enklaste!

Mamma till älskade Alex
  • mimikry

Vi brukar börja med tak o sen väggar o sist golv, då behöver man inte vara orolig för att klanta sig... =)

• kokarorinon

Jag jobbar i en färgbutik och har gjort det ganska många år nu. Kan starkt tipsa om att man börjar uppifrån och jobbar sig neråt. MEN om ni ska måla om lister gör ni det allra först, då behöver ni inte maskera nåt!!

• Sibbis

JAg håller med ovanstående, vi håller just på att renovera vårt nyinköpta hus o det är mycket lättare att gå uppifrn o ner. i synnerhet som jag är en spillfia *s*

• Fru Humla

vi har iaf börjat med väggarna. spakling och slipning, sen har vi lagt golv och tapetserat sist med övertäckt golv.
    taket körde vi nog emellan slipningen och golvet har jag för mig.

allt har ju isna öfr och nackdelar så det beror lite på vad man ska göra

kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • miniGrynet

Vi gör som det redan har sagts, tak, väggar och sist golvet.
    Slipper man vara orolig för att det ska kladda plus att man slipper täcka över med papper/plast när man fixar.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet
    kokarorinon skrev 2008-01-23 20:33:12 följande:
    Jag jobbar i en färgbutik och har gjort det ganska många år nu. Kan starkt tipsa om att man börjar uppifrån och jobbar sig neråt. MEN om ni ska måla om lister gör ni det allra först, då behöver ni inte maskera nåt!!
    Fast om man ska måla väggarna efteråt, så behöver man ju maska listerna då.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • rosentagg

Jag har jobbat med lägenhetsunderhåll på ett stort fastighetsbolag och regeln där var att alltid lägga golvet FÖRST (om ni ska lägga om golv), eftersom det är lättare att "råka" skava upp väggarna när man håller på. Då har man tagit bort listerna och kan enkelt tapetsera/måla innan listerna sätts fast igen. Det var deras regel iaf... Lycka till...

• SeamusShaffer

Precis som en användare skrev innan, så börjar man ALLTID uppifrån och går sakta men säkert neråt, varje rum man renoverar i. Dock ska ju tilläggas att golv så klart är av yttersta vikt, och det syns mer än taket så klart. Ska du renovera eller renoverar du själv? Jag skulle definitivt rekommendera dig att ta in hjälp eller i alla fall åsikter om saker du inte känner dig trygg i. Och i och med att du frågar detta så känns det spontant som att du inte jobbar inom bygg. Sjunkande golv och såna saker kan få förödande konsekvenser!

Svar på tråden Renovera golv eller väggar först?