• majka79

Käckt svar till alla "är du gravid"-frågor

Mina arbetskamrater börjar så sakteligen gå mig ordentligt på nerverna. Det går nästan inte en dag då jag inte får frågan "är du gravid"? Och jag tycker inte ens jag har mycket mage.... Men värst av allt är att jag för ca 2 v haft mf och att få en sån fråga är direkt ett slag under bältet. Men jag finner inga ord när jag får en sån fråga..helst skulle jag vilja säga något käckt som "ja, och hur är det med ditt sexliv?" Men får bara tunghäfta, samtidigt som man är så ledsen för man blir ju påmind om det man precis varit med om...men vill inte hellre att alla ska veta att jag precis haft mf..

Nån som vet ett bra sätt att hantera alla dessa nyfikna människorna???

• Svar på tråden Käckt svar till alla "är du gravid"-frågor
  • ohmydarling

Dimitra skrev 2008-01-24 17:34:31 följande:

Här finns ett etikettstips på hur man bemöter nosiga frågor om barnplanering:www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=72705...
    Magdalena Ribbing har så sköna svar! Det här var bara så bra.

Jag har aldrig fått frågan "Är du gravid?", därmot blir det allt fler "Jaha, börjar det inte bli dags för er snart?" och det stör mig något oerhört. "Det ska väl du ge fan i" har jag lust att säga, men hör mig själv komma med ett "He he.. njae, det har väl inte riktigt blivit det än".

Tyckte Valkyriah hade ett klockrent svar på frågan "Är du gravid?". Jag hörde en annan tjej som sa ungefär samma sak, fast kortare: "Nej, är du?". Tycker nästan att det är svårare att bemöta "när är det dags för er då?".

Dessutom tycker jag att det är en obeskrivligt dum fråga att ställa av någon som själv har barn, och det är ju oftast de som gör det. Den om någon borde veta att man inte "skaffar" barn hur som helst.
  • Im Fabulous

ÄR du gravid ? "Nej, är du?"

• Im Fabulous

Eller så säger du bara "nej, jag fick missfall" så lär dom nog ångra att dom lagt näsan i blöt.

• millemullan

Hej!
    Vill verkligen beklaga, mf är inget man bara glömmer, har själv vart där och vet hur otroligt jobbigt det är. Men kämpa på, en dag är det eran tur igen!

Jag läste också artikeln med Magdalena Ribbing och har själv använt hennes taktik på frågan "Är du gravid?" Att du bara svara lite svävande utan något egentligt svar är ofta effektivare än man kan tro. Många som frågat mig har inte återkommit för en andra fråga.

Vet att det kan vara jobbigt, men vid mitt första mf jobbade jag och mina kollegor ganska tätt och vi var inte så många. Därför valde jag att berätta för dom om mitt mf för att ag på så sätt skulle slippa alla frågor och dessutom om jag blev ledsen kunde jaglätt gå ifrån arbetet en stund utan att någon tittade snett. De var inte lätt att berätta om det, men kändes skönt efteråt för nu visste jag att jag skulle slippa olyckliga frågor. Detta fungerade för mig men inte för alla. Du måste känna efter själv vad du vill och hur du känner, men det är värt en tanke.

Annars är mitt enda tips att svara något i stil med "Vem vet?"Och fortsätter de att fråga så kan du snoppa av dom då, "Kanske skulle fråga dig det samma?" med en lätt blick mot hennes liiiite för runda mage? En a kompis till mig brukade svara "Om du skiter i mitt sexliv, så lovar jag att skita i ditt, ok?!" Det visade väldigt effektivt, men dock inte lika kul för den välmenande kollegan eller vem det nu är.

Några tips i alla fall, hoppas något fungerar för dig.

Lycka till i fortsättningen, sluta inte kämpa!

• Längtar efter barn

kan man inte bara svara: nej, tyvärr inte.

Då borde väl folk fatta att man försöker och att det inte går så bra och slutar tjata?

eller?

• majka79

De flesta som frågar är tanter 50+ så den där "nej, är du" går ju inte..och de tror att de frågar i välvilja men vet eg inte vad de ställer till med. Till en har jag varit ganska kort i stubinen...hon kom senare för att kolla om jag belv arg och då sa jag "nej, men jag uppskattar inte frågan". Då bad hon om ursäkt och har varit knäpptyst sedan dess. Jag har en sån tjänst att jag har nära kontakt dagligen med jättemånga personer från olika avdelningar, så till de allra närmaste har jag ju berättat, men vill inte berätta det för 50-60 andra pers...när man jobbar med massa tanter så snackas det ju så mycket och ju mindre de vet dessto bättre. Ibland har jag lust att skicka ut ett massmail och skälla ut hela högen och berätta att såna frågor ställer man minnsan inte men så kan man ju inte hellre göra.
    Som tur är så är det en tjej till här som försöker bli med barn så vi kan spy galla över de ihop hihi..det underlättar ju åtminstone något

• sunshine03

beklagar ditt mf :( vad tråkigt..

JAg har tyvärr inget tips att ge..

MEN man frågar inte en sån sak till nån...det tycker jag är dålig stil,, man kan ju undra men man säger inget utan låter personen själv säga nåt isf...

Det var dålig stil av dinna jobbarkompisar..

• ploppviola

Har inte läst övriga svar men en kommentar som får dom att rodna är:nej jag är bara tjock.
    Då skäms dom!!!

Den utan skuld kastar första stenen
  • majka79
    Svar på #18
    hehehe..jaaaaaaaa! Den är jättebra!
  • nyfiken och otålig

Tråkigt med ditt MF, håller tummarna för att det blir din tur snart. (och min)

Jag fick oxå frågan massor med gånger, speciellt när jag mådde illa på jobbet och var alldeles vit i huvudet.

Jag spelade ovetande när de frågade varför jag mådde illa. Jag sa att jag har alltid haft problem med magen/magkatarr, får nog söka för det.... De gick på det.

Lycka till!

• green78

Beklagar ditt mf. Riktigt jobbigt!

En variant på "nej, jag är bara tjock" som en vänninna till mig använde var att lägga lite skuld på den som frågar; Tycker du att jag är tjock eller???" Också effektivt måste jag säga!

Lycka till!

• Metsry

Mera tips på svar på frågan "Är du gravid?":
    * "Varför frågar du det?"
    * "På vilket sätt angår det dig?"
    * "Vad förväntar du dig för svar på den frågan?" (Och sedan KRÄVA ett svar på vad de egentligen tänkt att du ska svara... är det "ja, jag är gravid men jag har glömt att berätta det för dig så tack för att du påminnde mig" eller "nej jag är inte gravid men tack för visat intresse för mina fettvalkar och mitt sexliv"?!?!?!?)

Det är mycket svårt att svara undvikande (och avskräckande) utan att det låter elakt och/eller utan att avslöja privat information

• marmelade

Gillar också varianten motfrågor. Som "Varför undrar du det?" Sedan behöver man inte svara mer, inte ens om de lyckas klämma ur sig ett svar. Om man ändå känner att man vill svara tillbaka så var det ju en jättebra fråga någon hade : "Hur angår det dig?". Eller helt enkelt "jag tycker inte att det angår dig."

• maritmedm

Jag har fått den frågan mer än 20 ggr och jag är INTE gravid. Nästa som frågar kommer få till svar. Nä, men jag ser att du är det. Du måste ha gått över länge... är du elefant och dräktig i två år?

• Metsry

Att med shockat tonfall svara: "Ursäkta, vad SA du??" kan nog också fungera avskräckande.... och det kan nog vara lätt att säga också, utan att behöva "spela".

• Läängtande

Fortsätter på ovanstående: Va sa du?? Jag som nyligen kommit över mitt komplex för min stora mage som jag har haft sen i gymnasiet.

• Rooses

Vet inte vad man skall säga? Ibland brukar jag bara säga " de kan man ju hoppas i alla fal".....
    Har varit med som samma sak och nu i år fik jag missfall igen men då bad jag min chef att berätta varför jag var sjukskriven för då slapp jag alla frågor, blev uppmuntrad av dem istället. För mig känndes de bättre att de visste.

• lillpuckot

En jobbarkompis till mig svarade att hon bara va sambofet. Hon hade nyss flyttat ihop me sin kille o ville inte berätta än..

Eller så kan man ju skylla på att det har blitt lite väl mycke go mat eller godis eller nå annat onyttigt på sista tiden..

Är det fler i rummet, kan man ju kanske bara vända sig, rent demonstrativt, om och börja prata med någon annan. Det borde ju visa att man inte vill svara på sånna frågor.

Orkar man inte prata om det tycker jag att man med all rätt kan gå därifrån. Undrar dom kan man ju blitt akut kissnödig eller nåt.

Lycka till med ALLTING!!!!

Svar på tråden Käckt svar till alla "är du gravid"-frågor