• Andréa84

Ja då är man lite nervös nu då...

Jag är i vecka 34 med vårat 4:e barn på väldigt kort tid. Har BF 10 mars.

Dem andra barnen är födda:

16 mars 05, på BF
    4 april 06, 11 dagar före BF
    18 februari 07, 18 dagar före BF

Den 1 januari började min slempropp släppa, och det har kommit varje dag hela tiden och då idag började det även komma blod i. Jag ringde förlossningen och meddelade detta och än så länge är det ingen fara sa dem, va skönt! Sen hade jag tid hos BM på vanlig kontroll en timme senare och eftersom förlossningen tyckte att BM skulle kolla läget eftersom jag ändå skulle dit så gjorde hon en gynkoll.

Vi gjorde en likadan koll för 11 dagar sedan och då var det stängt å allt såg bra ut. Precis som då så ligger vår tjej fortfarande högt och rörligt men till skillnad från då så är livmodertappen nu helt utplånad och jag är öppen iaf 1cm. Hon sa att det inte borde komma mer slemmis nu eftersom hon kände att den är borta så att säga...

Hon sa att det just nu inte verkade som om det är på G, men oxå att hon inte kan lova hur det ser ut imorrn då vi fått väldigt tätt mellan våra och förlossningarna, iaf dem senaste 2, har gått så himla snabbt! Så nu får jag gå på värkarna, alltså om det skulle sätta igång och då vara snabb på att ringa in...

Sambon reser bort inatt och kommer hem om ett dygn så nu hoppas jag vår tjej stannar tills dess iaf. Som sagt det är inte alls säkert att det sätter igång nu men det kan man ju aldrig veta så jag e ju lite nervös... sen vill jag ju självklart att hon är så färdig som möjligt när hon kommer!!!

Ville bara skriva av mig lite! Om någon har erfarenhet av bebis född i vecka 34-35 så skriv gärna en rad om hur det gick å hur dem mådde vid födseln...

//Andréa

• Svar på tråden Ja då är man lite nervös nu då...
  • Annaoliver

Hej hej!!!!
    HAr en son född i v.35+6 ochhan mådde bra när han kom ut, behövde sola lite annars var det lugnt. Sen har jag även en son född i v.25+5 och då låg vi på sjukhuset i ett halvår så det var ju lite skillnad!!
    Ni blir säkert kvar på Neo i några dagar så att dom ser att han går upp i vikt och så.
    Lycka till!!!!!
    Kram

• cruz

Hej!

Mina tvillingar föddes v 34+3. Redan i v 28 blev jag inlagd pga kraftiga sammandragningar, men med brickanyl och sängläge så stannade barnen kvar ett tag till .

Barnen föddes vaginalt och det var en komplicerad tvilling- förlossning, så den ena mådde inte så jättebra direkt när han kom ut, men han repade sig snabbt. De vägde 1,6 och 1,9 kg och var 42 och 44 cm långa.

Mina killar krävde kanske lite mer vård än vad som är vanligt i v 34, men det beror på att de var lite tillväxthämmade och att förlossningen varit svår för dem. Den första tiden behövde de värmedyna, CPAP och den ena fick också glukosdropp. Sedan fick de sola lite och så sondmatades de ett tag.

Allting gick jättebra. Vi var på neo i nästan 3 veckor och hade sedan hemsjukvård lika länge. Sonderna togs bort efter 5 veckor och sedan dess har amningen funkat kanon.

Kom ihåg att barn som föds i v 34 är i princip klara. De behöver oftast bara växa på sig och sola lite. Vad jag har förstått så är de också lite känsligare för intryck och stress jämfört med fullgångna barn, och behöver en lugnare miljö. Mycket sömn och lugn och ro är tydligen viktigt för hjärnans utveckling. Men det där har de ju koll på på neo. Lycka till .

• Mamma till viljestark dotter

Vår dotter föddes i v 33 och hon mådde förträffligt. Behövde lite syrgas alldeles efter snittet och CPAP första dygnet och sov i kuvös första dygnet. Sen behövde hon bara ligga i uppvärmd vattensäng tills hon lärt sig hålla värmen och äta. Vi blev kvar på neo fyra veckor. Hon fick också sola för sin gulsot i några dagar.

• knäppisen

usch, jag blev mest nervös över att din man inte var hemma, du har väl nån hos dej ? Som kan följa dej in och nån som kan ta hand om dina barn. Snabbt jobbat förresten

Min dotter föddes i v 33 och mådde toppen från start (om än lite trött), behövde värmesäng några dagar, sola några dagar och sond första månaden. Stannade på neo i 2 v med henne o hade hemsjukvård i ytterligare 2 v.

Svar på tråden Ja då är man lite nervös nu då...