Min teori är något som jag känner igen från min vardag - han kanske har lärt sig av sina misstag med henne och vill inte göra om dem med dig? Blir ju lätt så att man argumenterar lite extra med "den nya" när man känner igen gamla mönster från förhållanden som gått åt pipan. Jag tror säkert att han inte har såna känslor kvar för henne men du måste acceptera att hon är mamma till hans barn och att han för alltid måste värna om en sund relation till henne, om inte annat så för barnens skull.
Försök att slappna av och inte bråka med honom om "känslor för henne" osv. Om han är tillsammans med dig så BETYDER VÄL DET att han inte har några känslor kvar för henne - varför skulle han annars vara med dig? Take it easy och våga lita på din partner. Beroende på hur länge ni varit tillsammans kan du kanske lugna dig med regler osv också, det kanske är en känslig punkt för honom när du säger åt hans barn, sånt där måste man diskutera för att nå något som passar alla. Vissa vill uppfostra sina biologiska barn utan att bonusföräldern lägger sig i, trist tycker jag, men smaken är som baken. Faktum är att exet och hans s.k. känslor för henne inte har något som helst att göra med era bråk, det är snarare så att du är alldeles för osäker på hans känslor FÖR DIG....
Enda lösningen är - prata, prata, prata, fråga varför han är tillsammans med dig (utan att tjafsa!) så får du höra hur bra han tycker att du är.. och prata inte om exet annat än positivt för ingen gynnas av ett infekterat förhållande, särskilt som han inte har mycket till val än att ha kvar henne i sitt liv.. gör det lätt för honom! :) Lycka till.