• bomsan

Tvättmedel och sköljmedel till bebiskläder?

Ja tänkte att ja snart ska börja tvätta lite bodysar o byxor o sånt till bebben, men hur vet man va man ska använda för tvätt- och sköljmedel? Det finns ju hur många olika som helst? De e svårt tycker ja...

• Svar på tråden Tvättmedel och sköljmedel till bebiskläder?
  • Agamemnon

Vi använder också alltid VIA sensitive som är parfymfritt och allergivänligt, inget sköljmedel alls.

Kommer att tvätta alla bebissaker minst två gånger med det (även filtar, spjälskydd, mjukisdjur,...) innan hon tittar ut.

Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • JFL

Jag använde alltid Grumme tvättsåpa på barnens kläder första året. Utan sköljmedel. Hade hört att den skulle vara bäst.

ღElsa & Aliceღ
  • AnniPanni

Jag har ju sköljmedel i då jag tvättar kläder till tre barn samtidigt (3 åringens jeans blir inte roliga utan sköljmedel ) men det är parfymfritt, har också ett speciellt kids program på tvättmaskinen som sköljer allting två gånger extra o tumlar den det mesta för att få det så mjukt som detbara går.

• Marlene B
    Agamemnon skrev 2008-01-29 08:09:28 följande:
    Vi använder också alltid VIA sensitive som är parfymfritt och allergivänligt, inget sköljmedel alls.Kommer att tvätta alla bebissaker minst två gånger med det (även filtar, spjälskydd, mjukisdjur,...) innan hon tittar ut.
    Varför minst 2 ggr?
  • Hanni
    JFL skrev 2008-01-29 08:12:58 följande:
    Jag använde alltid Grumme tvättsåpa på barnens kläder första året. Utan sköljmedel. Hade hört att den skulle vara bäst.
    Jag använder också grumme, mest miljövänligt och utan så mycket kemikalier!
  • Joje

Vi använder Skona parfymfritt både tvättmedel och sköljmedel, tycker inte att kläderna blir sköna utan. Tvättar ju hela famljens kläder tillsammans. Sen måste man ju se hur bebisens hud reagerar, blir det ingen reaktion så kan man ju fortsätta.

Och sen tycker jag att det har blivit sån hysteri om sånt här nu; tvättmedel, våtservetter, barnolja.... jag blir helt slut. Jag provar och ser hur min son reagerar på produkterna, händer ingenting så tycker jag att det är OK.

• Agamemnon
    CloudBerry skrev 2008-01-29 10:49:51 följande:
    Varför minst 2 ggr?
    Min man reagerar väldigt känsligt på tvättmedel (och även duschgel och sådana saker) så vi tvättar principiellt alltid allt innan det används. Jag har fått för mig att dottern kanske ärver hans hudkänslighet och därför tvättar jag allt som vi köpt nu minst två gånger.

Om allt går bra kommer jag säkert inte att fortsätta med det, då tvättas allt bara en gång innan, som vanligt, men just nu känns det helt enkelt bättre...
    Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • bomsan

Ojoj va mycket tips och ideer.
    Man tackar så mycket!
    Parfymfritt och utan sköljmedel får det bli. Använder ju redan Via sensitive så ja antar att de bara e o plocka bort sköljmedlet. Kanske ska prova Grumme tvättsåpa nästa gång ja handlar tvättmedel...

• Limeblad
    Lisaolsson44 skrev 2021-04-28 14:32:27 följande:

TIPS, har testat clean by swedens produkter och älskar dem, ekologiskt och allergivänligt, och tvättmedlet är torkade fruktskal och stora frp håller typ i ett år om man återanvänder skalen! 

I alla andra trådar har du precis beställt. Rätt uppenbart att du försöker göra reklam. Tveksam om någon nappar.
  • Lisaolsson44

Jag försökte skicka en repost från ett annat forum och ett inlägg jag hittade där, så det blev lite knasigt! Ledsen för förrviring... 

Svar på tråden Tvättmedel och sköljmedel till bebiskläder?