• Susselull

Adoption, hur snabbt, barn som söker föräldrar, tips och råd

Nu har jag gått igenom två IVF hormonförsök och två FET försök varav det sista resulterade i MA.
    Har varit i familhemscirkusen och var på väg att ta handom en liten tjej då vi blev gravida.
    Resultatet är att vi har fortfarande inget EGET barn. Jag har kommit fram till att är det inte det jag vill ha.
    Jag har ett hormonförsök kvar och min man vill att vi skall göra det sista också (landstinget betalar) och det är väl kanske rätt jag känner bara att tiden GÅR OCH GÅR....
    Några frågor....
    1. Hur lång tid tog det för er tills att ni fick barnet?
    2. Vilken ålder?
    3. Varför valde ni just det landet och vilket land valde ni?
    4. Har bl.a sett på BFA att barn söker föräldrar, bra eller dåligt?

Ge mig lite tips...jag låter som en virrpanna men idag är jag också det...jag längtar så efter att få ta hand om en kotte, få göra saker ihop och bli en familj....suck...

• Svar på tråden Adoption, hur snabbt, barn som söker föräldrar, tips och råd
  • Smullan
    en glad skrev 2008-01-28 17:01:37 följande:
    De europeiska länderna ställer höga krav på blivande adoptivföäldrar och väldigt få barn kommer därifrån just nu...Det är ovanligt att man fritt kan välja land eftersom de flesta sökande bara passar in på något enda eller få länder. Hur det ser ut kan organisationerna hjälpa till att berätta, men först då medgivandeutredningen finns. Så det bästa tipset är att låta landet välja er!
    Vad fint skrivet... låt landet välja dig..

Ja, jag struntar i vart barnet kommer ifrån. Men tänkte om man kunde adoptera ifrån Europa, så kunde man hålla ner kostnaderna för resor ex.. Eller har jag fel?
  • en glad

"Ring din kommun och hör hur lång väntetid det är för att få starta en hemutredning, i vissa kommuner är det flera månaders lång kö även till detta."
    - det är framför allt kö till den obligatoriska föräldrautbildningen som kommunen är skyldig att anvisa. Med färre sökande minskar underlaget för täta utbildningar... då får man vänta tills det går att få ihop en grupp att starta!

• Sally

Nja, vissa europeiska länder har bland de högsta kostnaderna (t.ex. Bulgarien). Kolla kostnadslisterna på organisationerna hemsidorna. De brukar räkna in resan i kostnaderna. I vissa länder måste man åka flera gånger (några europeiska länder, om jag minns rätt), eller stanna länge, så det kan sluta på plus minus noll att resa till andra sidan jorden kontra ett par timmars flyg... Kanske värt att också tänka på kostnaderna under vistelsen i landet, om kostnaderna är en stor faktor i landvalet.

Bara ett förslag...

• meimei

Också jag vill ge er rådet att ställa er i kö och läsa allt ni kan komma över om adoption. Vi skippade våra sista landstingsbetalda IVF:er för adoption. Då hade vi gjort 4 och jag ville aldrig mer i hela mitt liv gå igenom det igen. Nu har jag två helt underbart vackra, smarta och helt...underbara asiatiska döttrar och ångrar bara att vi inte bromsade de där förbaskade IVF:erna tidigare. Så känner vi, men självklart skall NI gå vidare och göra era försök eftersom ni vill det. Men som sagt ställ er i kö och läs. Det tar ofta lång tid att få ett barn via adoption. Anmäl er också (om ni är mogna) för utredning i kommun en. En del kommuner har dessutom utöver all annan väntan dessutom väntan att få starta hemutredning. Man kan anmäla sig till adoptionskurs, som numera är obligatorisk. Det är även en process att förbereda sig på adoption och det skall kännas helt rätt den dag man åker ner för att hämta sitt barn.
    Hur lång tid tog det innan vi fick våra barn? 2005; ca 6 mån (om man inte räknar in hemutredningen) 2007; 9 mån (men vi hade extrem tur!)
    Vilken ålder nr1; 16 mån, nr 2; 7 mån.
    3) Landen valde oss! Dessutom gick det snabbt!
    4) Kan jag inte svara på. När organisationen går ut så är det SN-barn dvs. barn med special needs. Inget av våra barn är SN, men vänner har SN-barn och de är som vilka andra barn som helst, bortsett från vissa korrigerbara handikap.

Lycka till och ta er en ordentlig funderare på vad ni egentligen vill!

Mei-Mei

• en glad

"En del kommuner har dessutom utöver all annan väntan dessutom väntan att få starta hemutredning. Man kan anmäla sig till adoptionskurs, som numera är obligatorisk."
    - Det är kommunen som skall anvisa vart ni skall gå obligatorisk föräldrautbildning! Och den kan det också vara kö till!

• Manchester
    Smullan skrev 2008-01-28 16:38:13 följande:
    Är det nån som har adopterat från Europa??Estland, Urkrana, Bulgarien, Polen osv...
    Vår dotter kommer från Ukraina, men det landet är inget att hoppas på just nu. Ingen svensk organisation har auktorisation att arbeta där. MIA gillar inte Ukrainas adoptionsprocess och så länge den inte ändras så kommer ingen ny auktorisation att beviljas. I Ukraina har man i flera år pratat om att skriva på HAAG-konventionen och börja genomföra adoptioner enligt de reglerna. Om det skulle bli verklighet så skulle AC kunna få förnyad auktorisation och återta adoptionsverksamheten, men ingen vet om det sker imorgon, nästa år eller inte alls.

Om nu Ukraina skulle bli aktuellt igen så har du i alla fall mina svar här:

1. Hur lång tid tog det för er tills att ni fick barnet?
    Knappt ett år från ansökan gick till landet tills vi hade henne i famnen. Då hade vi ändå fått kämpa rätt mycket i uppförsbacke. Vi fick först nej i landet och tvingades komplettera med en massa olika intyg och gå igenom extra granskning mm. På den tiden var det heller ingen väntan på att få skicka ansökan, men det skulle det säkert vara idag.

2. Vilken ålder?
    Vi hade medgivande för ej fyllt två och vår dotter var femton månader. Idag krävs ett högre medgivande, har för mig att man i teorin kan ha ej fyllt tre, men de flesta barn som adopteras från Ukraina numera (exempelvis till USA) är äldre än så.

3. Varför valde ni just det landet och vilket land valde ni?
    Vi valde egentligen inte. Vi visste att vi skulle ha svårt att hitta ett land som godkände oss. Av en slump fick vi veta att Ukraina kunde funka och då chansade vi.

4. Har bl.a sett på BFA att barn söker föräldrar, bra eller dåligt?
    Jag är lite kluven. Å ena sidan tycker jag inte att det är bra om de lägger ut alltför mycket information eller till och med bilder på barnen. Det blir integritetskränkande och påminner för mycket om någon form av postorderförsäljning. Samtidigt är kanske "barn söker föräldrar" just det barnets bästa chans att få bli adopterad. Att barn blir kvar på barnhemmen kan ju inte vara bättre än att organisationerna berättar om dem på sina hemsidor. Det bästa är väl om informationen är ganska knapphändig. Något i stil med "Pojke, tre år, blind på ena ögat, finns i Indien" eller "syskonpar, fyra och sju år, finns i Estland". Givetvis utan fotografier. Då är ju barnen inte så lätta att känna igen om de nu skulle hamna hos en familj i Sverige.
  • Vimsa2

Det är som sagt lång väntan på barn från alla länder. Det jag tror går snabbast är Taiwan (CSS)genom Barnens vänner, men de har krav som många ej stämmer in på tex att varit gift i minst fem år och vara aktiv kristen (aktivt delta i en församling). Jag har sett att de som ansöker om barn där behöver bara vänta några månader.

Det bästa rådet är nog att ställa er i kö i flera olika organisationer.

• Smullan
    en glad skrev 2008-01-31 12:50:37 följande:
    Om du går in på www.mia.eu så hittar du alla länkarna till de auktoriserade organisationerna där!
    Ok.. tack..
    Jag är så ny i detta så jag vet inget!!!
  • Love4cats

En fråga som kommit upp på tapeten:

Varför är det sådana skillnader kostnadsmässigt beroende på vilket land man får adoptera från? Antal resor, reselängd, administrativa kostnader, vistelselängd? Vad mer grundas kostnaderna på?   

• Ethi

Den ekonomiska situationen i landet (hur mycket man får för pengarna) och hur barnen har det före adoptionen. Sydkorea har t ex en närmast lik ekonomisk situation som vi och barnen bor ändå ensamma hos egna fosterfamiljer. I Etiopien får man mycket för pengarna och där bor ändå barnen flera barn i samma säng på barnhem. Det är inte konstigt att det skiljer mycket på kostnaderna då...

• Surfergirl1

Måste man gå igenom en svensk adoptionsbyrå inför att adoptera ett barn?

Kan man adoptera "privat" genom att själv ta kontakt med ett lands barnhem?

Bara undrar.

• fabbemam

O jag undrar varför du frågar genom denna 3½ år gamla tråd? Starta en egen och du får nog fler svar, ber om ursäkt om jag låter snorkig men det har varit flera icke seriösa personer här sista månaderna så jag blir lite misstänksam...

• Annwika

Fabbemam: Måste fråga...varför blir du misstänksam för att det är en gammal tråd? Jag kan inte det här så jag blir undrande. Har sett att det då och då kommer upp gamla trådar på listan utan att någon skrivit något nytt. Tänkte att det kanske var en moderator som "puffar" upp vissa trådar som verkar vara intressanta för tillfället. Bara nyfiken   

• fabbemam
    Annwika skrev 2011-10-18 09:38:28 följande:
    Fabbemam: Måste fråga...varför blir du misstänksam för att det är en gammal tråd? Jag kan inte det här så jag blir undrande. Har sett att det då och då kommer upp gamla trådar på listan utan att någon skrivit något nytt. Tänkte att det kanske var en moderator som "puffar" upp vissa trådar som verkar vara intressanta för tillfället. Bara nyfiken   
    Det har jag aldrig sett, jag trodde att det var Surfergirl1 som tagit upp den igen och dessutom hade inlägget inget samband med trådstarten förutom ämnet adoption!
Svar på tråden Adoption, hur snabbt, barn som söker föräldrar, tips och råd