• Sophia

    Kväljer i sömnen (5-veckorsbebba)

    Är det någon mer som har en liten bebis (min är 5 veckor) som får kväljningar i sömnen ibland?
    Jag tror det är kväljningar, det ser ut som hon skall kräkas men det kommer inget och istället ser det ut som att hon inte får luft
    Jag har frågat på BVC, det har hänt då och då, men de säger varken bu eller bä.
    Jag är lite orolig och vill höra om någon mer haft det så.
    När det blir så och jag upptäcker det så lyfter jag upp henne mot axeln och då slutar hon ju, ibland hejdar hon det själv men jag är jätterädd att hon skall kvävas eller nåt!! Ser ju så läskigt ut.

  • Svar på tråden Kväljer i sömnen (5-veckorsbebba)
  • sunbeem

    min son är oxå 5 veckor, han gör så ibland med....han för även en hel del ljud i sömnen....vet inte vad det beror på

  • sangria

    min lilla hade det så ganska länge... det gick över sedan men jag kommer ihåg att det oroade mig mycket. Tyvärr minns jag inte när det slutade men det höll minst på i två månader. Jag fick inte heller något svar på BVC vilket är lite konstigt kan man tycka eftersom jag vägrar att tro att det bara är vi tre som har/haft barn som betett sig så...

  • lola0626

    Min son var oxå sån den första tiden. han är nu 5 månader. Jag fick förklaringen att det är mat som kommer upp, men att bebisar är konstruerade att svälja ned det för att inte kvävas.detta sker helt automatiskt så ngn kvävningsrisk finns det inte enligt vår BVC-tant:) Det försvann efter ca 2 månader.. Nu ibland gör han så på dagtid.

  • Sophia

    Åh gud tack så mycket för era svar! De lugnade mig verkligen.

  • ninaboel

    Hillevi gjorde också så och jag kan fortfarande höra att hon gör det ibland, är nu 3 månader. Som jag har förstått det kan de inte kvävas av egna spyor á la rockstjärnor för de är ju inte medvetslösa. Men på BVC tyckte jag aldrig att jag fick ett bra svar varför. Hillevi kräks iofs ganska så mycket, både tätt inpå matning och ett långt tag efter.

  • Karro03

    jag var upp till barn eftersom min lilla hade en massa kväljningar o precis som du beskriver som kom det inget. Höll på mest på nätterna o först då vi lyft upp henne o klappade på ryggen så hämtade hon sig. Där sa dom iallafall att hon förmodligen mådde illa, men har helt enkelt svårt för att kräkas.
    Det var dock jätte skönt att vi for dit för oron lättade!

    Tror att det trappade av o vid 2-3 månader upphörde det!

    Hade bra/Karro

  • eriQa

    så har min tjej också gjort, när läkaren såg det sa hon att hon hade sura uppstötningar, så det är nog bara det.

Svar på tråden Kväljer i sömnen (5-veckorsbebba)