Progesteronprov, låg på 19? Normalt?
Hej!
precis så är frågan!, några svar? Min läkare sa att han tyckte det var normalt men jag har hört om allt möjligt att om man ligger under 20 så skulle man behöva lite äggstimulerande? tacksam! Hille
Hej!
precis så är frågan!, några svar? Min läkare sa att han tyckte det var normalt men jag har hört om allt möjligt att om man ligger under 20 så skulle man behöva lite äggstimulerande? tacksam! Hille
19 är aningens lågt,men inte katastofalt lågt. Nu blev du klokare va? Nä,allvarligt,jag har också hört 20 som gräns,men de flesta läkare tror jag anser att ett värde på 15 tyder på äl. Fråga om han anser att du bör äta pergo. Det beror väl på om du brukar ha äl eller om den brukar utebli rätt ofta.
Det beror nog på när i cykeln du tog provet.
Tog du provet ca en vecka efter en beräknad ägglossning så är det väldigt lågt, då bör det ligga över 20 för att man ska kunna vara säker på att du har haft äl. Men det kan också vara så att du hade äl några dagar senare än beräknat så att provet togs lite för tidigt.
Hille76: ja,då hänger jag med bättre! Bra att ni fått hjälp äntligen,jag vet hur det känns när det aldrig verkar ta sig. Läkaren har rätt i att det bästa är att vänta på spermaprovet innan du ev. får pergo för det kvittar ju hur mycket äl du än har om din mans spermier inte funkar som de ska. Nu ska vi förstås tro att det enda felet är bara lite strulig äl och inte dåliga spermier ovanpå det så vänta lite till du och sen kan jag nog tänka mig att du ev. får pergo med tanke på din historik. Lycka till! Det är mycken väntan för oss som inte blir gravida på studs,men det kommer vara värt det när vi väl sitter där med bebis!
5 är INTE ett normalt värde! Det bör åtminstone vara mellan som minst 15-20,men det kan vara ända upp till 80-90. Jag hade 40 och det var et mycket bra värde sa min gyn. Eftersom dålig äl är det vanligste felet hos dem som söker hjälp där sa han att 40 var bland de högsta värdena de brukar se där. Nu har det inte hjälpt utan vi ska göra ivf ändå,men det var vad han sa om normalvärden.
jag fick 28 på första provet (taget på dag 21) de ville helst ha över 30 i Skellefteå så jag fick börja med Pergo. Fick 8 i nästa...
Dubbelkur ngt högre först på trippelkur gav det resultat MEN inte varje gång så man kan lungt säga att mina ägglossningar inte fungerar normalt.
Så 19 är kanske inte optimalt.
vad är kraven för landstingsfinansierat?
vi skulle prova pergo först för att se om det hjälpte sen pratade vi om insemination men vi gick direkt på IVF.
Allt tar ju ändå en jäkla tid.
Vi började försöka seriöst i juli 2004, tog det lugnt visste att det kunde ta tid. Sökte hjälp i december 2005 fick komma på första besöket i februari 2006 fick då Pergo utskrivet och att de ville göra en äggledarspolning men då det inte fungerade då jag hade vita blodkroppar i flytningarna så väntade de med den för att se om pergon skulle fungera.
Det gjorde den då inte så i december 2006 var vi tillbaka i Skellefteå för äggledarspolning (då var jag duktigt ledsen efteråt även om allt var bra så "bröt" jag ihop då allt kändes så hopplöst). Då bestämdes det att vi skulle förska med tredubbel kur pergo i tre månader på raken och om det inte fungerade skulle vi skicka remiss till IVF-kliniken om IVF. Pergon fungerade inte så i april gick remissen iväg.
efter remissen gick iväg tog vi "semester" från allt vad bebisverkstad hette och vi bara var tills kallelsen kom. detta var välbehövligt då allt för mkt styrts av dagar och tider.
22/8 fick vi vårt första möte med kliniken som vi av olika anledningar inte kunde gå på fick istället komma den 3/9-2007.
Tycker det verkar som vi hade försökt länge mot andra när jag har diskuterat med andra i Umeå-ivf tråden så jag tycker det är märkligt att ni inte fick mera hjälp. Många har gjort ivf efter två år och diverse hormonbehandlingar.
Vad stod det på utredningen ni fick hem?
Min läkare på infertilitetskliniken i Lund sa att man ska ligga på 30 eller mer. Nu hamnade jag på 3 MED dubbel dos pergotime så det var bara att börja på puregon. Då först fick jag äl och blev gravid. Tyvärr slutade denna grav oxå i ma (har haft 4 mf och 2 ma). Sen ville det inte ta igen trots insemination. Fick tid till IVF i augusti förra året men hör och häpna... Jag blev gravid innan (och vi hade bara sex 2 ggr på 2 månader). Är nu i vecka 34 och allt ser bra ut med lillgrabben där inne! Lycka till alla ni som försöker, jag tänker på er. Kram Kyanita