• Anonym

varakatig sjukersättning/flytta utomlands

Jag undan ber mig all typer av gissningar,på hopp och spekulationen önskar svar får er som vet!

Undrar om man har varaktigsjuersättning det vill säga inte tidsbegrängsad,kan man flytta utolands då och behålla sjukersättningen?

Eftersom jag har varaktig sjukersättning är det inte alls aktuellet med yrkesrehablitering.

behandling består medicinering så medicinenkan man ju ta vart man än finns på jorden.Mår dessutom bättre i solen och värmen vilket gör att jag funderar på att flytta utan för EU.
    Gör det det någaon skilland ommna flyttar inom EU eller utan för EU då man har varaktig sjukersättning.

Min sjukersättning är helt och hållet inkomst basserad alls inget bidrag

• Svar på tråden varakatig sjukersättning/flytta utomlands
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-31 12:17:30 följande:
    Oavsett vad din läkare och FK anser, (vilket du inte kan veta ännu, då du ej fått deras specifika utlåtande för just dig) så måste du själv klara av det hela. FK och din läkare följer inte med dig utomlands och hjälper dig.Bara det faktum att du behöver hjälp inför flytten är en varningssignal i sig.Att ta sig vatten över huvudet är enbart av ondo och gör ingen friskare. För meningen är väl att du ska bli fiskare och komma åter till arbetslivet?
    [/citat]

jafg har prat med fk står i längre upp i tråde och det är inga problem min läkare har jag nyss också parat med och inte heller det möter hinder så varför aks ni oroa er för mig jag vet vad jag gör,vet vad jag klara vet hur jag ska fixa saker så er oror beköver jag inte .
    Anonym skrev 2008-01-31 12:13:03 följande:
    [citat]
    Du kanske kan få hjälp INFÖR flytten, men när du väl befinner dig i det nya landet måste du stå på egna ben. Har själv varit på vippen att flytta utomlands, men fick ge upp då det var alldeles för snårigt, till och med för en fullt frisk människa med högskoleeutbildning. Det är inte bara att "fylla i ett papper" och så var det klart. Tyvärr.
    Ja men tänker flytta tillbaka till ett land där jag arbette och bott i 20 år så snårigt och besvärligt blir det inte som du beskriver det hela.
  • Anonym

varaktig sjukersätning och jag är 63 fyller 64 snart år nej kommer inte tillbaka til arbetslivet då så det kan du ju drömma och spekulera om

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-30 17:40:45 följande:
    Min sjukersättning är helt och hållet inkomst basserad alls inget bidrag
    Givetvis är även den inkomstbaserade sjukersättningen ett bidrag, ett bidrag från vårt socialförsäkringssystem.

Tidigare hette det "sjukbidrag".
  • Fru U

Kallar du föräldrapenningen bidrag också?

Anonym skrev 2008-01-31 12:25:38 följande:
    Givetvis är även den inkomstbaserade sjukersättningen ett bidrag, ett bidrag från vårt socialförsäkringssystem.Tidigare hette det "sjukbidrag".
    Live and let live
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-31 12:25:38 följande:
    Givetvis är även den inkomstbaserade sjukersättningen ett bidrag, ett bidrag från vårt socialförsäkringssystem.Tidigare hette det "sjukbidrag".
    lika full inkomst basser ändå även om det d tigare hette sjubridarg
  • Anonym

Fru U skrev 2008-01-31 12:27:34 följande:

Kallar du föräldrapenningen bidrag också?
    Sjuk att kal föräldra peningen för bidrag, ävn sjuk att kall inkomst rellaterd ersättning för bidrag tycker jag i så fall är vanlig sjukpenning också ett bridrag
  • Anonym

fallskärms avtalen är även det ett bridrag i sådan fall

• Fru U

Håller med dig fullständigt. Det är ersättningar som ingår i socialförsäkringarna

Anonym(ts) skrev 2008-01-31 12:31:33 följande:
    Sjuk att kal föräldra peningen för bidrag, ävn sjuk att kall inkomst rellaterd ersättning för bidrag tycker jag i så fall är vanlig sjukpenning också ett bridrag
    Live and let live
  • Anonym

Fru U skrev 2008-01-31 12:33:56 följande:

Håller med dig fullständigt. Det är ersättningar som ingår i socialförsäkringarna
    Skönt att höra att fler tycker samma sak.
  • Anonym

Det fungerar inte som så att man arbetar ihopa till en sjukersättning, som man sen kan anse sig ha rätt att plocka ut eftersom man "jobbat ihop till den".

Alla arbetande människor i Sverige har jobbat ihop till din sjukersättning, även om de själva kanske aldrig kommer att ta ut någon sjukersättning.

Socialförsäkringssystemen innebär en för alla, alla för en. Solidaritet. Närande och tärande.

Även föräldraförsäkringen tillhör socialförsäkringssystemet, alla som bor i Sverige har rätt till det oavsett om man arbetat innan eller ej. Staten försäkrar dig, även om du själv inte gjort ett skit.

Är du 64 år gammal? Varför väntar du inte då tills du gått i pension om ett år, eller tar ut förtidspension?

I din tidigare tråd visste du ju inte ens vart du skulle flytta? Du pratade om Asien, EU och en massa andra ställen. Nu har du alltså bestämt dig för ett land?

• Anonym

Förtidspension och varaktigsjukersättning är det samm i mitt fall så förtsår inte varför du förlor det spellar väl ingen större roll om jag bor i sverie och har varatktigsjukersättning eller bor utomlands och har varaaktigsjukersättning??!!

• Anonym

Dvs, att något baseras på ens tidigare inkomst betyder inte att man arbetat ihop till pengarna man får utbetalt, att man bara får igen sina egna rättmätiga pengar så att säga.

Det räcker att ha arbetat 6 månader för att få inkomstbaserad sjukersättning för resten av livet, och det inser ju alla att arbeta 6 månader inte täcker upp för en livslång sjukersättning från FK.

Även sjukpenning är givetvis en form av bidrag. Alla arbetande personer i Sverige går ihopa och betalar ut sjukpenningen med sina skattepengar. Man får pengar utan att göra något=ett bidrag.

• Fru U

Förstår heller inte varför folk har problem med detta. Flytta du o njut av solen, hoppas du  mår bättre

Anonym skrev 2008-01-31 12:50:33 följande:
    Förtidspension och varaktigsjukersättning är det samm i mitt fall så förtsår inte varför du förlor det spellar väl ingen större roll om jag bor i sverie och har varatktigsjukersättning eller bor utomlands och har varaaktigsjukersättning??!!
    Live and let live
  • Anonym

Jag har inte ens haft någon tigare tråd i ämmnet så det är omjöligt att jag har sagt att jag inte vet vart jag ska flytta.

Ja ettland har det vart sedan tråd starten där emot har jag ställt frågan om det är någon skillnad att bo Inom EU eller utanför EU men det säger inte att jag haft mer ett land i å tanke

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-31 12:50:33 följande:
    det spellar väl ingen större roll om jag bor i sverie och har varatktigsjukersättning eller bor utomlands och har varaaktigsjukersättning??!!
    Personligen struntar jag i om du så bosätter dig på månen. Men faktum är att du HELT SJÄLV måste klara av hela apparaten som en utlandsflytt innebär. Du kan inte förlita dig på att någon kommer att hjälpa dig, även om du erbjudits hjälp, du måste ha styrkan i dig själv, ha dig själv att tryggt falla tillbaka på.

Och man kan ställa sig frågande till om en väldigt sjuk person klarar det. Det är en fråga du måste stälal dig själv, och var realistisk, inte obstinat när du besvarar dig själv.
  • Anonym

Fru U skrev 2008-01-31 12:53:10 följande:

Förstår heller inte varför folk har problem med detta. Flytta du o njut av solen, hoppas du  mår bättre
    Tack förstår inte heller varför folk har problem med detta eler tar på sig problem det inte behöver oror sig för.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-31 12:55:34 följande:
    Personligen struntar jag i om du så bosätter dig på månen. Men faktum är att du HELT SJÄLV måste klara av hela apparaten som en utlandsflytt innebär. Du kan inte förlita dig på att någon kommer att hjälpa dig, även om du erbjudits hjälp, du måste ha styrkan i dig själv, ha dig själv att tryggt falla tillbaka på.Och man kan ställa sig frågande till om en väldigt sjuk person klarar det. Det är en fråga du måste stälal dig själv, och var realistisk, inte obstinat när du besvarar dig själv.
    Jag vet vad jag klarar och inte klarar och jag vet hur jag ska fixa det du behöver inte oror dig för hur jag kommer att klar aav att flytt eller inte flytta. jag har det som krävs för att fatta mitt beslut, sen får andra tycka och tänak vad de vill men ingen behöver tala för mig vad jag ska tänka på eler inte tänka på jag vet.
  • Fru U

Det är förbjudet att spekulera om vem anonyma är samt vilka trådar anonyma ev skrivit innan

Live and let live
  • Anonym (cl)

Hur gick det för dig? :)

Har själv Inkomstbaserad sjukersättning nu, och är i planen att flytta till usa.. Eller spendera mestadels av tiden där helst utan att skrivas ut från Sverige. Vet inte hur ofta man måste flyga tillbaka då. Men mer sugen på att höra hur det funkade för dig, om du kom iväg och vad man behöver tänka på av din erfarenhet? Glad

Svar på tråden varakatig sjukersättning/flytta utomlands