• anna med bullen

Allt det administrativa :-( HJÄLP!!!

Finns det någon där ute som fött barn utomlands nyligen som kan sprida lite ljus över det som man måste göra. Vilka blanketter ska fyllas i och vart hittar jag dem? Pappan är inte Svensk och vi är inte gifta så vi måste bekräfta faderskapet. Görs detta före eller efter man registrerar bebben och skaffar p-nr? Var inne på familjerättens hemsida, men det finns ju så många blanketter, hur vet man viken som är rätt. Och vilken blankett ska man fylla i för att få personnummer. Hur funkar det med vårdnad om pappan inte är svensk eller bosatt i Sverige. Är det något papper jag har missat? Jag är fortfarande bosatt i Sverige, är bara här som besökare, men kommer inte tillbaka för än i Maj och bebben kommer om ett par veckor.

Om ngn har svar på någon, några eller alla av dessa frågor så vore jag jätte tacksam för lite vägledning.

• Svar på tråden Allt det administrativa :-( HJÄLP!!!
  • Little J

Så här gjorde vi (jag bor iofs i Sverige, men pappan har inget personnummer eller är inte registrerad i Sverige):
    Vi gick till kommunens familjrätt och skrev på ett faderskapsintyg innan vårt barn föddes, det fick sedan ligga vilande tills vårt barn var född och då fick vi ringa in till familjerätten och bekräfta barnets födelse.
    Sedan ansökte vi också om gemensam vårdnad innan vårt barn föddes, så det blev klart sen när vårt barn fick ett personnummer. Om man ansöker om gemensam vårdnad och ena föräldern har ingen som helst anknytning till Sverige är det bra att ansöka innan barnet föds.

• swh

Hej, Vår Leon föddes i November förra årt. Hans pappa är inte svensk och vi är inte gifta. Här iu Australien var det då inga problem. Vi skickade in pappren till de australiensiska myndigheterena och Leon fick ett Birthcertificate med våra namn på. En kopia av det skickades sedan till Ambassaden tillsammans med kopior på våra pass. Jag skickade en namnanmälan direkt till skattemyndigheten. Annars gör man det via ambassaden. Vi har även sökt ett samordningsnummer för Leon via ambassaden. När och om vi kommer till Sverige så kommer han att få ett personnummer när han blir folkbokförd.
    Hoppas det hela blev lite klarare. Kolla även på svenska ambassadens hemsida i det land där du bor.

• katinka1

Lugn, bara lugn. Om barnet föds i Sverige så får ni tala med de utländska myndigheterna och barnet anmäls väl automatiskt av sjukhuset eftersom du är svenskregisterad. Men om barnet föds i utlandet är det bara att höra av sig till den svenska ambassaden i det land du bor i och de skickar alla info vad du behöver anmäla. Som swh sa gjorde vi också. Däremot får min son ingen svenskt personnummer utan bara samhörighetsnummer, eftersom han inte är född i Sverige och jag inte bor där. Föds barnet i utlandet så måste det ha papper innan ni åker hem eftersom (givetvis) inga barn ska få transporteras över gränsen utan bevis att den vuxna får ta med sig barnet över gränsen = pass eller i vissa länder barn-id.

Vad som underlättade för oss (i Tyskland) är om du skrivit på en fullmakt att pappan får "registrera" barnet på Rådhuset. Här är det så att om man inte är gift, så är inte pappan pappa innan du har skrivit under att han är det och att han har vissa rättigheter. Då måste du själv gå till Rådhuset inom tre dagar efter födseln.

Lycka till!!

Svar på tråden Allt det administrativa :-( HJÄLP!!!