• Anonym

Hur länge kan kroppen behålla ett dött foster?

Lite konstig rubrik men börjar bli väldigt orolig inför rutin ul nästa vecka (är i v 17 nu), har inte fått nåt livstecken av bebis ännu och ej varit på nåt vul eller ul eller lyssnat på hjärtljud så min oro är att och om möjligt att fostret kan vara dött och hur länge kan ett foster vara dött utan att man får några symptom som blödningar etc etc?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur länge kan kroppen behålla ett dött foster?
  • luckie

Tror inte du behöver oroa dig.
    Det är inge ovanligt att inte ha känt fosterrörelser innan.

Tll din fråga.
    Jag såg ett levadnde foster i v. 7+6.
    Skrapades idag i v. 12+3.
    Bebisen dog i v.8 o min kropp hade alls inte fattat det utan fortsatt som om allt vore bra.

När jag fick mitt första barn hade jag heller inte känt ngt innan ul. Kände första ggn när jag låg där på britsen o såg med ul vart hon sparkade. Då kände jag det.

Önskar dig all Lycka Tll. Du ska se att det kommer gå bra.

• Rava

Jag är i 20+2 och har inte känt något alls. Var ju dock på UL för ca 1 vecka sedan och då var allt frid och fröjd. (Blev framflyttad med ca 1 vecka)
    Du ska se att det är livat värre när du väl kommer till UL. Våran kille gympade järnet i magen! :)

~Esto Perpetua~
  • Anonym (Orolig)

Är jätteorolig att våran efterlängtade bebis inte ska leva inne i magen, har UL imorrn i varjefall. Skönt att höra att det är fler som har samma tankar även om dom tankarna inte är roliga att ha.
    TS hur gick det på ditt UL?
    För er alla andra som haft MS/MA m.m, jag lider med er. Styrkekramar till er alla.

• Neko

Det värsta jag läst om var något barn som hade dött i 6e mån och varit kvar i 20 år eller vad det var... O_o

För mej låg det kvar i 6 veckor, sedan gjorde jag en medicinsk abort, vet inte hur det had eblivit annars..

• tborst

hejhej.. TS och andra oroliga... det är faktiskt inte så jättemånga som känner av sin bebis innan ordinarie ul... själv så är jag gravid med min fjärde (har dock haft ett ma med tvillingar för ngr år sen), denna bebisen kände jag inte av alls förrän i vecka 24, men kunde se på UL i v 18 att de levde och stojjade där inne att jag kände så sent visade sig vara för att jag hade moderkakan i framvägg... det dämpar sparkarna jättemycket och gör att man i regel känner av det senare

så när ni ska på UL kan ni be dem kolla vart moderkakan ligger ...

hoppas allt går fint för er.. många kramar

• Milles
    Svar på #14
    Anonym ((6v)) skrev 2008-02-05 15:47:30 följande:
    Hej! Tänkte själv starta en tråd om detta, men det behövdes ju inte.... Jag är själv gravid igen, i vecka 11. Men för några år sedan hade jag ett missfall i vecka 11. På Vul konstaterade läkaren att embryot dött i vecka 5. Jag vart alltså "lurad" på 6 veckor. Så jag vill oxå veta...hur lång tid tar det för kroppen att "sköta sitt" alltså att stöta bort det från kroppen??
    Jag var i v.17 när jag fick veta att mitt foster dött i v. 8 eller 9. Hade inte märkt något ovanligt, kände mig gravid hela tiden. Men jag åkte till gynjouren för att jag hade små små blödningar under ett par dagar & då konstaterades ett MA.
  • Anonym (...)

Mitt pyre hade dött i vecka 13 men vi upptäckte det på rutinultraljud i v 18. Jag hade inga blödningar eller liknande allt var som vanligt.

• BettyBoop85

Hej!

Jag går in i v 17 nu (16+0) och har också en oro om att fostret inte lever i magen.
    Hade en panikattack när jag va i v 14 och fick åka in och göra ett Ultra, då såg allt jätte bra ut.
    Har inte haft ont eller blödningar men oron finns där ändå. Vill inte behöva gå på Ultrat v 19 för att
    får veta att fostret varit dött i flera veckor. MAn hoppas ju då att man är halva tiden gången och att man fått
    känna så rörelser och sparkar.
    Jag har moderkakan på framväggen så jag har inte kännt något i magen än.. inget jag känner att "det måste varit bebisen"

Vill ringa min BM idag och fråga om jag inte kan få komma och lyssna på hjärtat + att jag haft jätte ont i nedre delen av ryggen så vill höra om det kan vara foglossning.
    Vill dock inte behöva göra extra kontroller helatiden för att jag är nojig.

Det är första gången jag är gravid.. blev gravid efter att ha försökt i 4 månader.. allt har gått så bra och vi längtar så mkt.. är nog därför jag är så nojig.. för allt är för bra för att vara sant =)

• Vilja att bli mamma

Jag har under åtta års tid kämpat att bli gravid. Gjort flertal IVF och gått adoptionstrappan osv. Men gjorde ett sista tappert försök att. Bli gravid genom spermadonation. Det lyckades tre gånger. Första gången MF i v 7, nästa fick vi MF direkt och nu i v 16+5. Vi har varit på UL fyra gånger under senaste graviditeten. Sista gjordes för en månad sedan då jag hade panik att barnet dött. Men har sen haft känslan att något varit fel. Men inte velat kontakta sjukvården och vara nojig. Kontaktade nu barnmorskan och fick komma in då jag haft tung huvudvärk och tyckt att något är fel. Hon hittade inga fel på mig men hjärtljuden i magen hittades inte. Så vi fick åka till BB och där konstaterades det att barnet dött i magen strax efter ultraljudet för fyra veckor sedan. Har fött ut tjejen och det var jobbigt... Nu vet vi ingenting om framtid eller nutid allt är svart.

• Anonym (Urjobbigt)
    Vilja att bli mamma skrev 2014-06-17 11:17:33 följande:

Jag har under åtta års tid kämpat att bli gravid. Gjort flertal IVF och gått adoptionstrappan osv. Men gjorde ett sista tappert försök att. Bli gravid genom spermadonation. Det lyckades tre gånger. Första gången MF i v 7, nästa fick vi MF direkt och nu i v 16+5. Vi har varit på UL fyra gånger under senaste graviditeten. Sista gjordes för en månad sedan då jag hade panik att barnet dött. Men har sen haft känslan att något varit fel. Men inte velat kontakta sjukvården och vara nojig. Kontaktade nu barnmorskan och fick komma in då jag haft tung huvudvärk och tyckt att något är fel. Hon hittade inga fel på mig men hjärtljuden i magen hittades inte. Så vi fick åka till BB och där konstaterades det att barnet dött i magen strax efter ultraljudet för fyra veckor sedan. Har fött ut tjejen och det var jobbigt... Nu vet vi ingenting om framtid eller nutid allt är svart.

Lider med dig och förstår din känsla :(

Själv har jag flera sena missfall och nu ett tidigt MA i vecka 8 (dött i vecka 5) så sent som i måndags. Är ofantligt trött på detta och känner väl att det snart får räcka med försök, orkar inte våga hoppas varje gång för att sedan dras ner bryskt på jorden igen.. Man lever bara livet en gång och det kanske är dags för mig att inse att det inte blev som jag hade hoppats och längtat efter. Håller med om att framtiden känns svart.

Tycker dessutom sjukvården lämnar en åt sitt eget öde då jag inte har svårt att bli gravid. Men resultatet är ju detsamma att det inte blir några barn.
  • Anonym (Ett bra tag)

Faktum är att ett dött foster kan ligga flera år. En av mina vänner fick reda på att hon hade ett dött foster, tvillingen till det barn hon fött flera år innan kvar. Fast, det var ju inte mycket kvar, men tillräckligt för att kunna tala om det för henne. Det upptäcktes i samband med nån operation på livmodern.
    Själv gick jag nog bara ett par dagar, innan jag kände att nåt definitivt inte stämde och åkte in akut för att de skulle kolla. De hörde inga fosterljud och UL visade att det förmodligen dött någon vecka före. Fostret hade krympt (torkat) så att antalet veckor jag varit gravid inte stämde längre.

• Anonym (-)
    Anonym (Ett bra tag) skrev 2014-06-19 14:28:10 följande:

Faktum är att ett dött foster kan ligga flera år. En av mina vänner fick reda på att hon hade ett dött foster, tvillingen till det barn hon fött flera år innan kvar. Fast, det var ju inte mycket kvar, men tillräckligt för att kunna tala om det för henne. Det upptäcktes i samband med nån operation på livmodern.
    Själv gick jag nog bara ett par dagar, innan jag kände att nåt definitivt inte stämde och åkte in akut för att de skulle kolla. De hörde inga fosterljud och UL visade att det förmodligen dött någon vecka före. Fostret hade krympt (torkat) så att antalet veckor jag varit gravid inte stämde längre.

Min kusins kompis hade sin tvillingsyster (eller bror kanske det var?), i SIN EGEN MAGE.
    Det var väl kanske lite mer creepy.
  • Anonym (oro)
    Anonym skrev 2008-01-31 18:43:41 följande:

Lite konstig rubrik men börjar bli väldigt orolig inför rutin ul nästa vecka (är i v 17 nu), har inte fått nåt livstecken av bebis ännu och ej varit på nåt vul eller ul eller lyssnat på hjärtljud så min oro är att och om möjligt att fostret kan vara dött och hur länge kan ett foster vara dött utan att man får några symptom som blödningar etc etc?

Tacksam för svar!

www.aftonbladet.se/halsa/article11628501.ab

60 år är nog rekordet men själv fick jag på mitt första ultraljud se ett dött barn.. va i v19 men barnet dog i v9, inga blödningar, inte ont. Jag va inte ens orolig för något så de kom som en chock. . Håller tummarna för dig o bebis iaf
  • loka2000

hej alla starka kvinnor som sörjer eller kämpar efter MF
    jag o pojkvännen va på vårt första Ul i morse och i en chock så såg vi att hjärtat slutat slå...är i vecka 10+5 och barnet dog i v 8+4 enligt BM som mätte den lilla...sitter bara o stor gråter sen kl 11... sorg e rätt ord och chock.
    ska in till huddinge i morgon o göra en abort...vägrar en medicinsk då jag gjorde en sån för 14 år sen o det va det smärtsammaste jag gjort...bajsade på mig o spydde samtidigt sen tuppa jag av på toan av utmattning o dom sövde mig o skrapade mig ist,,,aldrig igen...absolut inte nu i sorg. hoppas dom förstår det i morgon..
    ger er alla tusen kramar och hoppas jag en dag får ett nytt pyre o bära...
    kärlek till er <3

• Anonym (2 mf)
    loka2000 skrev 2014-06-23 13:33:22 följande:

hej alla starka kvinnor som sörjer eller kämpar efter MF
    jag o pojkvännen va på vårt första Ul i morse och i en chock så såg vi att hjärtat slutat slå...är i vecka 10+5 och barnet dog i v 8+4 enligt BM som mätte den lilla...sitter bara o stor gråter sen kl 11... sorg e rätt ord och chock.
    ska in till huddinge i morgon o göra en abort...vägrar en medicinsk då jag gjorde en sån för 14 år sen o det va det smärtsammaste jag gjort...bajsade på mig o spydde samtidigt sen tuppa jag av på toan av utmattning o dom sövde mig o skrapade mig ist,,,aldrig igen...absolut inte nu i sorg. hoppas dom förstår det i morgon..
    ger er alla tusen kramar och hoppas jag en dag får ett nytt pyre o bära...
    kärlek till er <3

Så tungt förstår känslan. 2009 visade ultraljud att vårt väntade barn dött redan i vecka 12 fastän jag var i vecka 17.

Nu är jag gravid i vecka 9+5 i annan graviditet och alla symtom försvunnit. Misstänker att samma sak kommer att hända igen.
  • Thimmylina

Jag märkte vid ul i v. 14 att fostret hade dött i v. 6-7 ungefär. Kom som en chock och var ingen trevlig upplevelse. Jag hade graviditetssymtom som visserligen minskade en aning men det ansågs ju normalt att illamående och trötthet blir bättre efter v. 12. Fick göra abort i v. 15. Nu är jag gravid igen (v.9) och är supernojig. Ska ringa mvc idag för inskrivning men vill definitivt göra vul för att se att allt är ok. Det är ju slöseri med livet att gå och vänta så många veckor i onödan. Dels är det ju inte värt att må så dåligt för ingen nytta och dels kan man ju använda tiden till att försöka igen istället. 

Till ts vill jag säga att det säkert inte är någon fara för din del och jag hoppas att allt går bra. Min situation är säkert ovanlig men är ju ändå ett svar på din fråga :)

//TL

Svar på tråden Hur länge kan kroppen behålla ett dött foster?