• dossanova

Gravid efter IVF, efter hur många försök? Och vad var orsaken till infertiliteten?

Gör bara en liten undersökningGlad svara gärna om ni vill

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gravid efter IVF, efter hur många försök? Och vad var orsaken till infertiliteten?
  • Pimpinellan

Det intressanta är ju inte alls egentligen hur många som lyckats bli gravida och efter hur många försök det var utan hur många som verkligen FÅR BARN efter ivf! Det är INTE över 60% som får barn efter ett försök så denna tråd är inte statistiskt säker alls. Dessutom spelar ålder en väldigt stor roll i sammanhanget. Ju äldre kvinna detso fler försök krävs oftast och desto fler som får m.f också. Precis som med vanliga graviditeter. Och ang. resultat så skiljer det inte mycket alls mellan klinikerna i Sverige. Falun må ha något högre andel graviditeter,men de kanske har fler yngre kvinnor också? Tas det ens med i statistiken? Rena privata kliniker har ofta högre andel äldre kvinnor och då blir andelen födda barn något lägre. Alla är dock i stort sett lika bra. Det kan skilja desto mer på bemötande,hur patienterna upplever behandlingen och en massa annat som man om man kan välja själv kanske tar hänsyn till.

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

intressantast är enligt mig andelen ivf som leder till förlossning

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • dossanova

Hej Alla som svarat!

Vad roligt för er som har blivit gravida det är skönt att höra att det finns lite hopp...

• Jaylin

Hej!

Vi gjorde ivf på Sophiahemmet och lyckades på första försöket, är i v. 19 nu och väntar en liten kille

Vi gjorde ivf eftersom jag har pco och hade ägglossning väldigt sällan samt att min man hade för få spermier. Vi gjorde ICSI.

• Stossan

Röstade på försök 2....men man vet ju aldrig hur länge det varar.

IVF 1: Plus men mf
    FET 1: Plus men ma
    IVF 2: Plus.....på RD 10. Känns dock annorlunda denna gången, hoppas det varar.

Oförklarligt barnlösa.

Extreme babymaker
  • entjej

Nästan alla som svarar att de blivit gravida har blivit det på första försöket. Det är ju inte så uppmuntrande om man själv inte blev gravid på första försöket. Finns inte ni som blev gravida på 2:a, 3:e, 4:e osv försöket. Jag behöver uppmuntran för att orka!

• Trixabus

1:a IVF MF i v 6-7
    2:a IVF negativit
    3:e IVF positivt är i v 14

Vet inte varför vi har svårt att få barn, har försökt själv i nästan 3 år (en hel del ägglossningsstickor har det gott åt)

• snuffelina

1:a IVF MA i v.7
    2:a negativt
    3:e IVF positivt. Jag är nu i vecka 18.

Vi är oförklarligt barnlösa. Har försökt i ca 6 år!

• LiseM

Jag blev gravid på första försöket på Sophiahemmet (ICSI, ET) och det ledde till en härlig, frisk dotter som nu är 2,5 år.

När vi ville få ett barn till blev det värre (fortfarande ICSI):

1:a försöket: FET (Sophia) - negativt
    2:a försöket: Embryot klarade inte upptining (Sophia)
    3:e försöket: ET m 3 embryon (Bangkok) - negativt
    4:e försöket: FET m 3 embryon(Bangkok) - positivt, men missfall i åttonde veckan
    5:e försöket: FET m 3 embryon (Bangkok) - positivt, nu gravid med tvillingar

Vill också kort kommentera den officiella 'statistiska' informationen som klippts in i olika inlägg ovan. Det ÄR så att det är större chans att bli gravid om man lägger in fler än ett embryo. Men det man ofta ser är att man jämför olika saker. Det går ju inte att jämföra att återföra t ex 2 icke utvalda embryon med 1 utvalt odlad blastocyt. I mitt fall (Bangkok) var det så enkelt att man inte har kompetens att välja ut och långtidsodla embryon, så man måste istället gå på 'volym' och sätter tillbaka tre st åt gången. Det är inte vad jag hade valt, men jag hade inget val. Det hade tagit oerhört lång tid innan jag lyckats bli gravid och blivit omöjligt dyrt om de hade satt in ett embryo åt gången.

Skälet förresten till vår ICSI är att min mans spermier är för få och för slöa.

• dossanova

LiseM, vad roligt att det gick på första försöket den första gången. Konstigt att det inte tog sig på första på andra försöket. Vart gjorde du behandlingen ?

• majsalotta

Måste bar få kommentera röstningen - eftersom det bara frågas efter vid vilket försök man BLEV gravid så blir naturligtvis graviditetsfrekvensen sammanlagt 100%. Dom som röstat på 2a, 3e försöket etc är dom som INTE blev gravida på första försöket. När jag skriver detta inlägg har 47 personer röstat, av dessa blev 26 st gravida vid det första försöket (55%). Det är alltså bara 21 st som gjort två försök eller fler - av dessa blev 5 gravida (24%). 16 pers har gjort minst tre försök - av dessa blev 9 gravida på tredje försöket = 56%. 42% av dom som gjort minst 4 försök blev gravida på fjärde försöket etc... Kom dock ihåg att dom som svarat på frågan BARA är dom som blev gravida! Det är intressant med dessa undersökningar med viktigt att ha koll på vilket urval man gör när man ställer frågan!

• dossanova

majsalotta, du har helt rätt. Det var min alla första omröstningsfråga, men frågan vänder sig egentligen till dom som blev gravida och som ledde/ ska leda till födsel. Man kan lika gärna ha blivit gravid på första försöket, men sen fått missfall, o sedan blivit gravid på andra och fått bebben då..

• majsalotta

Det var inte meningen att kritisera din omröstning, dossanova. Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt - jag hoppas du inte tog illa vid dig. Dock kände jag att en del av inläggen tydde på lite knasiga tolkningar av resultatet (som att det verkar vara en lägre chans att bli gravid på andra och tredje försöket...) och jag ville bara förtydliga vad omröstningen verkligen säger. Jag har inte röstat själv eftersom jag blev gravid på mitt första ET samt andra FET, men fick missfall båda gångerna.

• dossanova

Nejdå, det är ingen fara, jag försåt precis hur du menar, För att svaren kan misstolkas. Vad tråkigt att du fick missfall båda gångerna Ledsen Ska du pröva på nytt nu eller, själv har jag äggplock antingen på mån eller tisdag.

• majsalotta

Jag sprutar för fullt och har också planerat äggplock nästa vecka - skall på ultraljudsundersökning imorgon och får kanske veta vilken dag det blir då! Tredje gången gillt! Hoppas att det skall gå bra för dig också.

Svar på tråden Gravid efter IVF, efter hur många försök? Och vad var orsaken till infertiliteten?