• Pojkmamma

Lämplig ålder för Roskildefestivalen

Jag har en son som är 16 år och världens skötsammaste. Han vill absolut åka till Roskildefestivalen i sommar. Han vill tälta. Jag har föreslagit att övriga familjen följer med och bor i Köpenhamn. Jag bokar ett rum till honom och hans kompis och vi andra bor i ett annat rum. Jag tyckte det kändes som en bra kompromiss eftersom det är första gången han vill göra något sådant, Jag känner att det är väl tidigt att ge sig iväg på sådant här ensam.

Jag har själv inte varit i Roskilde utan har bara en bild av hur jag tror att det är där med fylla, droger och sex. Säkert jättespännande för tonåringar.

Har ni några erfarenheter?

• Svar på tråden Lämplig ålder för Roskildefestivalen
  • hymafr

Din son är i den ålder då han tycker att du är den mest pinsamma som finns och självklart tycker han att han klarar sig själv!

MEN - det betyder inte att du måste rätta dig efter vad han tycker. Det är du som är föräldern och du som bestämmer.
    Om du nekar honom att åka kommer han garanterat att fortsätta att älska dig, även om han säkert skulle gå omkring och sura i ett par dagar (eller veckor, hihi).

Själv skulle jag satt en 18-årsgräns för liknande tillställningar. Två extra år gör väldigt mycket i ungdomars utveckling.

• Helheim

Måste bara säga att jag känner många unga killar som började fara på festivaler ihop redan i 14-års åldern och de var med skötsamma. De åker fortfarande och är nu 20 och lika skötsamma nu som då. jag hade nog låtit min dotter åka om det var kompisar med som jag kände!! Hon e 16! Fast inte till Roskilde eftersom det är lite långt bort...och ett annat land!

• bengke

Roskilde hade jag inte haft några problem alls med att släppa iväg min sextonåring till (om han var normalt ansvarstagande för sin ålder). Själv åkte jag första gången efter nian med två kompisar som var ett år äldre. Att vara i Köpenhamn är inte nödvändigt, Roskilde har en bra organisation med sjukvård, polis, volontärer och vakter som ser till att allt flyter på lugnt.

• bengke
    Pojkmamma skrev 2008-03-13 10:19:08 följande:
    Tack för era svar. Det lutar nog åt att han får åka och att vi befinner oss i närheten. T ex Köpenhamn. Han skulle aldrig göra något "lurigt" själv men det är omgivningen jag är orolig för. Jag har pratat med olika människor som beskriver Hultsfred som mycket värre eftersom "alla" där är mycket yngre och ivrigare. Mycket mer fylla och så.
    håller med! medelåldern på roskilde är rätt hög, och tempot är lugnt (alltså, klart att folk dricker och röker på, men det är inte våldsamt)
  • jagvillintehaenförbannadsignatur

Klart pågen ska få åka på festival!
    Jag var 16 år första gången jag åkte på festival.
    Dom roligaste tiderna i mitt liv har varit när jag har varit på festival.

Visst sups det och knarkas och knullas hejvilt, men man är bara ung en gång!

• mludvigs

Jag tycker din kompromiss med att noi befinner er i närheten är alldeles lysande!
    Jag gick tidigt på Hultsfred själv (var 14 första gången) men enda anledningen till att jag fick gå så tidigt var att mormor bodde i Hulstfred så vi bodde där och mamma var med hemma hos mormor och vi hade bestämda tider - dels tider som jag och min kompis mötte mamma vid staketet (så fick vi smörgås eller så) samt tider då vi skulle vara tillbaka hemma hos mormor.
    Skulle aldrig släppa en så ung helt själv till en festival - oavsett hur skötsamt barnet är! Men har man möjlighet att befinna sig i närheten och kan ha ett annat koll så känna det genast mycket bättre!

Det förstör ju allt det roliga om föräldrarna ska jaga en hela tiden.
    Pågen ska ju få lite frihet! Testa singa vingar (bokstavligt talat beroende på vad för substanser han tar).

Fan det är en vecka om året, låt honom ha kul för en gångsskull.
    Sedan så kan ni kväva honom resten av året.

• Pojkmamma

Detta med hans längtan efter att sticka iväg själv har kommit lite plötsligt (för mig) men nu under vintern och våren har han varit borta här på hemmaplan lite mer och det går bra. Han hör av sig och kommer hem ungefär när han skall. Det är nog jag som får arbeta med mig själv lite grand till.

• mallte

jag tycker din kompromiss lät jäkligt bra, jag skulle aldrig låta mitt barn åka dit själv och tälta, rulla sig i leran och röka på, nu menar jag inte att ditt barn gör sådant men det förekommer ju i allra högsta grad. Bra kompromiss, du låter honom gå på festivalen men med lite "mammakoll".

Och vad är det för fel på att rulla runt i leran då? :D

Nämner detta en gång till, jag träffade min fru på hultsfred för en herrans massa år sen!

• Bonanza

Om ni inte har lärt homom bättre än att låta bli droger och att inte bli för packad, då kommer han prova sånt när han är 18 i alla fall. Har ni uppfostrat honom rätt kan ni släppa iväg honom på festival, eftersom han då har lärt sig att sköta sig. Så det beror väl på vad ert samvete säger...

• Pojkmamma

Han är ju exemplariskt uppfostrad Det är väl själklart med en sån mamma.

Svar på tråden Lämplig ålder för Roskildefestivalen