• solblomma5

Manisk skräck för att spy av smärta

Min sambo vill jättegärna ha barn, men jag tvekar. Kan låta löjligt, men jag har en näst intill manisk skräck inför att kräkas och är så orolig för att ha så ont under en förlossning att man spyr en massa. Har sån skräck för att spy att jag hellre har influensa i tre månader än att få magsjuka (inte haft det på hur många år som helst, gudskelov...) och fastar konstant så fort någon i min omgivning har magsjuka, för att inte ha något i magen som kan komma upp (kanske inte hjälper, men psykiskt hjälper det i alla fall...) Nu undrar jag om det är många som spyr av smärta under en förlossning?

• Svar på tråden Manisk skräck för att spy av smärta
  • Fe73

En till med fobi mot kräksjuka men jag måste säga att den har blivit bättre på senare år. För mig är det värsta tänkbara att behöva spy akut på tex buss, vilket gjort att jag alltid haft planer för det, påsar som det inte syns igenom på osv men det har aldrig hänt.

På min förlossningsplan stod att jag hade fobi och att jag ville veta vart jag skulle spy om det behövdes.
    Jag spydde faktiskt på min förlossning och det var bara en grej jag nästan skrattade åt då.
    Det var inget hulkande och det är väl det värsta tycker jag när man inte vet när man får andas igen på nåt sätt. Kaskadspydde 3ggr och sen var det bra. Det kom iochmed att jag fick värkstimulerande och var e baggis i sammanhanget.

När det gäller framtida kräkningar från mitt barn så tror jag att jag bara tar det precis som jag gjort med bajs...kunde inte byta på mina vänners barn men inga (jo ibland kanske :) problem med mitt eget barn...man vill ju det bästa för sitt barn och man bara gör det.

• Amliw

Ville bara berätta att jag förr 2barn och inte spytt alls eller ens varit illamående. Tror inte man spyr av smärtan utan när bebisens huvud tränger ner mot taggarna så kan man kräkas. Men det e iaf värt det hundra gånger om.

• maariiaa

Har oxå extrem rädsla för att kräkas. Det är nånting som verkligen stör mitt vardagsliv och det är något jag tänker på precis varje dag!
    Har BF i dag och jag är sketa rädd! Jag har dock skrivit i min förlossningsplan att jag är mkt rädd för detta och man kan ju få akupunktur. Kan tänka mig att jag kommer inbilla mig att jag mår illa fasst jag kansek inte alls gör det och att akupunktur att hjälpa mot det rent psykiskt??

• Peppri
    maariiaa skrev 2008-02-10 07:24:09 följande:
    Har oxå extrem rädsla för att kräkas. Det är nånting som verkligen stör mitt vardagsliv och det är något jag tänker på precis varje dag!Har BF i dag och jag är sketa rädd! Jag har dock skrivit i min förlossningsplan att jag är mkt rädd för detta och man kan ju få akupunktur. Kan tänka mig att jag kommer inbilla mig att jag mår illa fasst jag kansek inte alls gör det och att akupunktur att hjälpa mot det rent psykiskt??

Visst är det jobbigt att det ska ta upp så mycket av ens tid och tankar!!

Jag håller tummarna för att du slipper kräkas på förlossningen!!!! Jag har också funderat på det där med akupunktur. LYCKA TILL!!!

Två ska bli tre
  • solblomma5
    maariiaa skrev 2008-02-10 07:24:09 följande:
    Har oxå extrem rädsla för att kräkas. Det är nånting som verkligen stör mitt vardagsliv och det är något jag tänker på precis varje dag!Har BF i dag och jag är sketa rädd! Jag har dock skrivit i min förlossningsplan att jag är mkt rädd för detta och man kan ju få akupunktur. Kan tänka mig att jag kommer inbilla mig att jag mår illa fasst jag kansek inte alls gör det och att akupunktur att hjälpa mot det rent psykiskt??
    Hej maariiaa!
    Hoppas så innerligt att det går bra för dig idag! Önskar att du tog dig tid att berätta sen hur det gick och hur din graviditet har varit när det gäller illamående och kräkningar. Nyfiken! Lycka till nu!
  • maariiaa

Tackotack för lyckönskningarna.
    Tror iofs inte att han kommer i dag, Har inte kännt några samandragningar eller så.. men inom det närmsta borde han komma iaf!
    I början av graviditeten så mådde jag lite illa.. Om jag slarvade med mat och sånt så kunde jag få lite kväljningar med inte så att jag spydde. Kan väl bero på att man höll emot;P
    Vissa dagar inbillade jag nog mej att jag mådde illa och så. Men jag har inte spytt nån gågn. Hoppas att jag slipper det på förlossningen oxå! Jag lovar att uppdatera er efteråt och säga hur det gick^^

• mars dotter

SÅ SKÖNT att höra flera! trodde ja var ensam...
    min familj har alltid sagt att ja är jätte larvig o alla i mon omgivning, Men ja har verkligen forbi! är det någon som haft maginfluensa till exempel så får dom inte komma o häsa på oss på minst en vecka!
    HATAR att spy, men ja gjorde de på min förlossning, fast kom knappt ingenting (tur de)
    men hör ja någon spy så får ja spykänslan själv, och tror absolut att ja har maginfluensa o ligger vaken nästan hela natten för att ja mår illa o tor att ja kommer kräkas (fast ja itne gör de)

detta är ju jätte jobbigt... vad kan man göra för att få bort den här känslan igentligen?
    fasar för den dagen min Dotter som nu snart är 2 år får maginfluensa hon har nämnligen aldrig haft det. Vet inte om ja skulle klara av att se henne kräkas känner mig jätte dålig och helt vrickad men .. aa..

finns de någon som kan bota mig?!

• solblomma5
    Svar på #48

mars dotter skrev 2008-02-10 23:27:52 följande:
    aa..finns de någon som kan bota mig?!
    Jag är rädd att den enda boten är att utsätta sig själv för spyor och kräkningar... men jag änskar att någon kunde säga något annat....
  • Camilla85

Nope! Jag mådde inte ens illa någonting när jag födde!

***Amber 071120***
  • Jonasson

Spydde tyvärr jättemycket under min första förlossning. Började redan hemma. Är säker på att det var av värkarna. (Konstigt tyckte jag. Mår sällan illa annars) Spydde även ner bm och en usk...
    Kan säga att jag INTE hade tid att skämmas eller tänka på det då.Fullt upp med att koncentrera mig på att andas för att hantera värkar. Händer det så händer det. Finns värre saker som kan inträffa under förlossning.
    Varför inte gå till en psykolog el psykoterapeut för att bota eller ta reda på var den verkliga fobin betyder innan barnet väntas el åtminstone under graviditeten?
    Kräktes ingenting under min andra förlossning.

• Peppri
    Jonasson skrev 2008-02-25 23:06:36 följande:
    Spydde tyvärr jättemycket under min första förlossning. Började redan hemma. Är säker på att det var av värkarna. (Konstigt tyckte jag. Mår sällan illa annars) Spydde även ner bm och en usk...Kan säga att jag INTE hade tid att skämmas eller tänka på det då.Fullt upp med att koncentrera mig på att andas för att hantera värkar. Händer det så händer det. Finns värre saker som kan inträffa under förlossning.Varför inte gå till en psykolog el psykoterapeut för att bota eller ta reda på var den verkliga fobin betyder innan barnet väntas el åtminstone under graviditeten? Kräktes ingenting under min andra förlossning.
    Nu är emetofobi inget som är direkt lättbotat, tyvärr. Emtofobin i sig kan sedan utvecklas till andra fobier (som hos mig t.ex. till flygrädsla och klaustrofobi). På www.emetofobi.se kan man läsa om olika metoder som prövats men det finns inga tydliga vägar för att bli av med sin kräkfobi. I vissa fall har fobin till och med blivit värre med terapi i stället för tvärtom.

Även om man vet att just där och då - under förlossningen - har man annat att fokusera på, så är ändå den fobiska rädslan så stark att det inte alltid hjälper att veta det innan.
    Två ska bli tre
  • Jonasson

Är inte så kunnig på just fobi-området. Däremot vill jag gärna tro att terapi hjälper. Antar att fobin resulterar i ångest(rädslan) och det tror jag starkt på att terapi hjälper mot, men under en längre tidsperiod än vad en graviditet innebär.

Har läst psykiatri och i min bok står det:

Fobier verkar kunna "flytta" på sig. Kommer personen till rätta med en fobi så utvecklas kanske en annan som också blir handikappande för personen. Fobin är inte problemet. Den kom till för att tränga undan den bakomliggande konflikten och den ångest som den medförde. Personen får en sk primär vinst.

Det var det jag syftade i i mitt första inlägg. Det är inte säkert att man själv vet vad det är för konflikt som skapat fobin men det är just den som en terapeut kan hjälpa till att kartlägga. ( en psykoterapeut)
    Hoppas intte jag förvärrade situationen för någon nu. Det var inte min avsikt.

• maariiaa

Ska bara meddela att jag hade värkar i 32 timma inne på förlossningen och jag spydde INTE! Det slutade med ett akutsnitt men det är ju en annan historia!

• maariiaa

ps. Jag mådde lite illa i "toppen" av värkarna och tog akupunktur men jag kände ingen skillnad alls av nålaran:S

• solblomma5
    maariiaa skrev 2008-03-12 11:33:23 följande:
    ps. Jag mådde lite illa i "toppen" av värkarna och tog akupunktur men jag kände ingen skillnad alls av nålaran:S
    Grattis! Skönt att slippa spy! Låter bra att det KAN gå bra också!
  • LillaVargen

Livrädd för att kräkas jag med. Var mer rädd för det än för att föda barn och ha ont, haha. Kräktes INTE och det kommer säkert inte du heller!

• Peppri

Det är så skönt att höra att det faktiskt finns de som INTE kräks under förlossningen. Annars när man läser på FL känns det som att ALLA gör det.

Två ska bli tre
Svar på tråden Manisk skräck för att spy av smärta