• Amanda och Cevins mamma

17 år och lycklig över att vara gravid???

Kan ni som är VÄLDIGT unga föräldrar ge mig lite tips på hur ni hade gjort?
    Min syster som är 40 år ringer mg igår o berättar att hennes dotter som är 17 år har blivit gravid och är helt inne på att behålla barnet...
    jag fattar ingenting... ½ år kvar i gymnasiet.. Hennes kille som hon jämt bråkar med som även bor på annan ort är inte bra för henne, dom sitter och åker 10 mil i stöten för att träffas.. Ingen av dom har någon inkomst, dom vill inte jobba...
    Ingenstans att bo, hon bor hemma men det går inte länge till om hon behåller barnet.. Dom kan inte bo hos hans föräldrar heller... Han är 21 och hon 17 år... Man får uppfattningen att hon tycker attd et är häftigt att bli ung förälder men hon saknar all vetskap om allt ansvar om detta... jag va själv 21 när jag fick min första men jag hade ändå bättre förutsättningar för mig och likaså min kille...
    Snälla ge mig tips lr bara berätta hur det gått för er??

• Svar på tråden 17 år och lycklig över att vara gravid???
  • vinylblomma
    Fjällmannen skrev 2008-03-01 20:04:31 följande:
    Hur kommer dfet sig att man bara "blir" med barn?Har ni inget ansvar själva för vad som kan hända?
    Jag blev gravid när jag var 19 år fast jag åt p-piller.
    Det slutade i ett tidigt missfall, men det händer att man blir gravid trots att man skyddar sig.
  • enny signatur

Bara att ge henne stöd och möjlighet att lösa saker.

• enny signatur

Bara att ge henne stöd och möjlighet att lösa saker.

• Lia85

Jag blev mamma när jag var 15. Blev lämnad av barnets pappa tidigt i graviditeten. Nu är jag 22, snart färdig socionom. gabriel är 6,5 och världens goaste unge.

Va mammaledig ett år, och har sedan dess pluggat på gymnasiet och nu på universitetet. Tycker inte det har varit särskillt jobbigt. Och jag är stolt över att vara en ung mamma. Bara för att man är ungbehöver inte det betyda att man inte innebär vilket ansvar ett barn är (förresten undrar jag om man någonsin i förväg kan förstå det, oavsett ålder).

• MonicaH

Även om jag inte rekommenderar någon att bli gravid innan man är myndig, så gör alla olika, man kan vara där för att hjälpa bara o inte en besserwisser...

• Twinkiie
    MonicaH skrev 2008-03-01 21:21:52 följande:
    jadu jag är väldigt oansvarig eftersom jag blev gravid 2 ggr o gjorde abort med ppiller.... Oj vad oansvarit fy fan
    hahaha, varför blir du sur på Emelisch för, tror inte att hon trodde att man kunde göra abort med ppiller men vfn hon kanske ifrågasatte de du skrev??! ahahahhaaha
  • Twinkiie

och TS, tycker du ser inget annat än problem i detta?? då tycker ja man ska va rätt tyst i början iaf så hon gör de val som är rätt, alltså va hjärtat hrennes vill, för hon ska leva med beslutet, inte hennes mamma o inte du och inte vi på FL!

• MonicaH
    Twinkiie skrev 2008-03-11 18:56:27 följande:
    hahaha, varför blir du sur på Emelisch för, tror inte att hon trodde att man kunde göra abort med ppiller men vfn hon kanske ifrågasatte de du skrev??! ahahahhaaha
    Jag är inte sur på nån sorry om det kan uppfattas som de ... känner några som fick abrn när de var 16-17 o d eär bra mammor... det jag egentligen menade var att jag inte hade gillat tanken att min dotter blev gravid vid så unga år, men jag skulle vara där för att hjälpa henne...Så mkt jag kan,,, det är viktigt med stöd...
  • MonicaH
    Twinkiie skrev 2008-03-11 18:56:27 följande:
    Jag menade inte att hon var besserwisser... många äldre ser bara ålder som en siffra , men det finns 30 åringar som är är mogna eller lämpade som förälder...
  • MonicaH
    MonicaH skrev 2008-03-11 19:29:36 följande:
    Jag menade inte att hon var besserwisser... många äldre ser bara ålder som en siffra , men det finns 30 åringar som är är mogna eller lämpade som förälder...
    kan inte skriva idag... finns 30 åringar som ej är mogna ska det stå... kul att du fick dig ett gott skratt idag
  • Kristin89

Har inte läst tråden, men man kan ju vara lycklig över ett barn även fast inte alla pusselbitar är på plats!!
    Jag hade precis börjat 2:a året på gymnasiet och min sambo gick komvux, inte mycket till ekonomi att hänga i granen alltså och jag hade (har) 1 år kvar i skolan när William kom! Kanske inte är idealet att skaffa en bebis. Men jag var ÖVERLYCKLIG! Övervägde aldrig abort!! När han föddes föll alla bitar på plats. Vi båda har jobb nu och jag ska göra klart mitt sista år på gymnasiet till hösten. Så för oss gick det bra iaf!

• Twinkiie
    MonicaH skrev 2008-03-11 19:28:30 följande:
    Jag är inte sur på nån sorry om det kan uppfattas som de ... känner några som fick abrn när de var 16-17 o d eär bra mammor... det jag egentligen menade var att jag inte hade gillat tanken att min dotter blev gravid vid så unga år, men jag skulle vara där för att hjälpa henne...Så mkt jag kan,,, det är viktigt med stöd...
    Okok, ja ville inte va sne mot nån men tyckte bara de va så roligt att läsa att ni tyckte hon skulle typ lära sig läsa bäättre innan hon sa något :P Orkade inte bry mig om själva tråden så jaa jag är offtopiclicious
  • MonicaH
    Twinkiie skrev 2008-03-11 20:51:09 följande:
    Okok, ja ville inte va sne mot nån men tyckte bara de va så roligt att läsa att ni tyckte hon skulle typ lära sig läsa bäättre innan hon sa något :P Orkade inte bry mig om själva tråden så jaa jag är offtopiclicious
    ja jag menade inte att hon var besserwisser, jag menade nog att många dömer efter ålder de e fel
  • MamiAnna

Jag hann precis fylla 16 år innan min första kom. Ingenting kunde stoppa mig då. Känndes som om alla försvann både vänner och familj. Den ända som va me och stöttade mig va min mamma och de betydde väldigt mycket för mig. De har gått bra för mig och jag gick klart skolan och allt. tror inte att de finns någon bra ålder för att bli förälder.

• MonicaH
    MamiAnna skrev 2008-03-13 09:58:38 följande:
    Jag hann precis fylla 16 år innan min första kom. Ingenting kunde stoppa mig då. Känndes som om alla försvann både vänner och familj. Den ända som va me och stöttade mig va min mamma och de betydde väldigt mycket för mig. De har gått bra för mig och jag gick klart skolan och allt. tror inte att de finns någon bra ålder för att bli förälder.
    vilken fin mamma du har
  • My Little Angel

Jag var nyss 20 år fyllda när jag blev gravid.
    Ensamstående, bodde hemma hos mina föräldrar, ingen utb ...

Behöll bebisen, bodde hos mina föräldrar tills han va 8 månader, flyttade till eget, inskolade på dagis när han va drygt 1 år och nu går jag i skolan och siktar mot sjukgymnast :)

Det är tufft men det går bara man vill.
    Men det är ingen hitt att behålla bara för att det är ngn trend grej ? Eller för att d känns tufft att bli ungförälder.

Jag växte från ung o dum till ansvarsfull och lycklig :)

Svar på tråden 17 år och lycklig över att vara gravid???