Känsliga barn, varför blir en del känsligare än andra
Vad är det som gör att en del barn är känsligare än andra.
Föds barn till en viss känslighetsgrad eller är det något som beror på den miljö barnet växer upp i?
Vad är det som gör att en del barn är känsligare än andra.
Föds barn till en viss känslighetsgrad eller är det något som beror på den miljö barnet växer upp i?
Barn föds olika!
Jag har ett barn som alltid varit orolig inför nya saker (miljöer, människor, djur och upplevelser).
Och ett barn som är nyfiken på allt och som älskar nya utmaningar. Att skriva att felet sitter hos föräldrarna och att de inte vet hur man uppfostrar sina barn är tanklöst, jag vet att många av dessa föräldrar skudbelägger sig själva och undrar vad de gjort för fel. Till er föräldrar med känsliga barn: Jag vet att det är jobbigt och att ni gör det bästa ni kan för era barn!
el skåpet skrev 2008-02-03 02:52:57 följande:
två lingon och ett blåbär skrev 2008-02-03 21:54:41 följande:
el skåpet - som konstaterats tidigare i tråden så är det mesta en kombination av arv och miljö!
EX. Anlag för övervikt ärver man, men övervikt utvecklas bara under "gynnsamma" miljöbetingelser. Och i miljöbetingelserna ingår alltid föräldrarna!
När det gäller personlighet gäller samma. Jag tror tex att i de flesta familjer med blyga eller på annat sätt känsliga barn har åtminstone en av föräldrarna det med sig i sitt bagage! "Så var jag också då jag var liten" är ofta en kommentar om barnet.
en glad skrev 2008-02-03 22:38:07 följande:
Övervikt ingår ju i kategorin "missbruk" där det finns två olika skolor om vad som är arv och miljö. Men alltmer de senaste åren har forskningen enats om att det finns en "överviktsgen" som ärvs... men som inte måste "bryta ut" om inte det också finns miljöpåverkan!
Länk: www.aftonbladet.se/kropphalsa/article423188.ab
el skåpet - tycker du det är ett konstigt påstående att barn präglas av en kombination av arv och miljö?
Tycker du det vore enklare om man klart kunde säga att det är miljön (= föräldrarna) _eller_ arvet som gör oss till den person vi är?
en glad skrev 2008-02-03 23:58:37 följande:
El skåpet skriver: "de gråter sällan för att det gör ont (man gråter inte av smärta)"
Var har du fått det ifrån? Klart att barn gråter för att det gör ont! Fast det finns barn som inte gör det och det ser jag som ett psykologiskt problem - barn som är vana vid att inte få sina signaler lyssnade på (tex barnhemsbarn) slutar att reagera adekvat tex genom gråt! Då måste man lära dem det... Lite tvärtom mot vad du skriver!?? Man skulle kunna säga att jag menar att FÖR tuffa barn, måste lära sig att uttrycka sina behov, bli mer känsliga och lära sig lita på att det finns vuxna som SER dem och är villiga att hjälpa!!
en glad skrev 2008-02-04 00:37:17 följande:
Har inte orkat läsa igenom hela tråden. Bläddrade bara lite..
Våran dotter är väldigt känslig. På ett positivt sätt tycker jag.
Hon är ganska försiktig och skriker inte. (Vi föräldrar är inte så känsliga av oss).
Hon frågar snällt och accepterar om vi säger nej och förklarar varför. Men visst kan hon busa
Jag har hela tiden väntat på att hon ska bli lite vildare och springa runt och föra liv här i huset som barn brukar göra. Men än så länge är hon lugn. Hon är 2½.
Hos dagmamman är hon lika lugn och bryr sig inte om ifall andra barn tar leksaker utan hon bara ger.
Nånting hon inte är känslig mot är om hon råkar ramla och slå sig. Inte ens om det kommer blod. Hon rycker på axlarna och säger ojdå.
Samma om nån knuffar henne eller slår till henne (vilket man inte alltid kan förhindra när barn leker med varann) så har vi försökt lära henne att säga ifrån och om dom inte slutar får hon ge igen! Men hon säger bara till det andra barnet att man inte får göra så.
Ett tag oroade jag mig över att hon var så känslig men jag tycker det är bra.
Eftersom vi inte skriker här hemma kan hon lätt bli rädd när andra höjer rösten om hon inte är med oss. Men nu börjar hon vänja sig lite tack vare att hon får vara med barn i blandade åldrar. (Hon går inte hos dagmamma just nu eftersom hon precis fått en lillebror, men ska börja igen snart).
Mot lillebror är hon också jättesnäll och försiktig.
ts, jag tror att barn föds olika, i en välfungerande familj bidrar ett känsligt barn till en ökad mångfald i samhället, men i en dysfunktionell familj kan ett känsligt barn utveckla psykisk sjukdom.
Hjärnan är ingenting som är separerat från resten av våran kropp,
vissa klarar av att äta dåligt utan större problem medans andra blir svimfärdiga av att inte äta, det beror ju på hur känsligt blodsocker du har, som förälder lär du dig se det och ger barnet mat när det behöer, samma sak med (friska) föräldrar till känsliga barn, man utsätter dem inte för hög stress.
lätt som en plätt.