• Tessa17

Vad har en 16 årig för formella rättigheter?

Hej, jag undrar vad har en 16 åring för formella rättigheter i Sverige? Kan han skriva under några dokument själv, eller bestämma själv över sig i vissa fall? Kan han få fullmakt från mig att t.ex. att ha tillträde till min bankkonto eller bankfack? Är det någon som vet hur det fungerar när man är 16 i Sverige?

• Svar på tråden Vad har en 16 årig för formella rättigheter?
  • Bevabus

Det brukar väl stå i almanackor som man får i skolan? Jag vet att jag fick en sån för nåt år sedan...
    men det borde ju gå att se på nätet.

Jag sökte på "Rättigheter 16 år" och fick upp det här.
    www.google.se/search&q=r%C3%A4ttigheter+16+%C3%A5r&meta=

• Agapi

Ja jag tror man får ha eget bankomatkort som är kopplat till föräldrarnas konto, och man får själv bestämma över pengar man själv tjänat. Men man får inte ha ett eget konto, eller skriva på papper själv. Är ganska säker på att de är så.

• Moj Katile

Min bror är nu 13 å i födelsedagspresent (december 2007) så fick han öppna konto med kort!

• Emeliela
    Agapi skrev 2008-02-05 22:46:19 följande:
    Ja jag tror man får ha eget bankomatkort som är kopplat till föräldrarnas konto, och man får själv bestämma över pengar man själv tjänat. Men man får inte ha ett eget konto, eller skriva på papper själv. Är ganska säker på att de är så.
    Jag hade ett eget konto när jag var 16.. Det fick jag i födelsedagspresent när jag fullde 14 tror jag..
  • delifi2

man får ha ett eget konto, men om man ska ha det kopplat till internet så måste vårdnadshavarna skirva på, så var det iaf för min dotter.

sen så har min 14-åriga dotter ett eget konto som jag var med och öppnade till henne, men det står i hennes namn och hon har ett eghet kort tilld et

• Vipera

Som 13-åring får man ha speciella konton med ett speciellt kort som inte går att ta ut för mycket ifrån. Min frus 13-åring fick nu ett "electron" kort. Det fungerar i bankomat och han kan handla med det men det kontrolleras mot saldo vid uttag. Gotlandsbåtarna tar inte detta kort som exempel då de inte har kontakt med banken. Dock skall omyndig alltid ha vårdnadshavares tillstånd då det ändå krävs någon ansvarig myndig.

• Moniqe1979

När jag var 16 flyttade jag till en annan stad för att gå i gymnasiet. Då fick man inte ha eget konto med bankomat kort men det får man i dags läget i de flesta banker. Mamma fick flytta över mina pengar till ett nytt konto som hon stod för och jag hade fullmakt för att nyttja. Däremot hade jag ett eget konto med bankbok på nordbanken (numera nordea) som jag sköttte helt själv.
    Gick till posten och betalade räkningar etc själv men kunde inte tex skriva under och beställa kabel tvn själv och när väl kabel boxen kom var jag tvungen att åka hem till sthlm med avin för att få mammas påskrift så jag kunde hämta ut paketet då det var adreserat till henne etc.
    Mamma var såklart även tvungen att stå på hyres avtalet som ansvarig men framgick tydligt att det var bar jag som skulle bo där.

• kaji

en sextonåring får arbeta och själv disponera de pengar han/hon tjänar, kan tex öppna bankkonto med kort (utan förälders medgivande eller underskrift), dock inte kreditkort utan kortet måste vara sådant att pengar alltid dras direkt från kontot, butiker/bankomater måste alltså ligga online med banken för att det ska fungera.

en 16 åring tror jag också har rätt att teckna vissa avtal, tex hyresavtal för lägenhet om hyresvärden tycker det är ok.

han/hon får ändra adress utan att någon förmyndare behöver godkänna.

säkert mer också med det var vad jag kom på just nu

• Moniqe1979
    Tessa17 skrev 2008-02-07 09:43:48 följande:
    Får en 16 årig ta hand om sin 8 årige bror under 2-3 veckor?
    Får å får... skulle något hända som tex kräver sjukhus vård, pois inblandning etc så godkänns knappast 16 åringen som "ansvarig"
Svar på tråden Vad har en 16 årig för formella rättigheter?