• Little J

Engelska Familjer i Sverige

Fortsättning på "gamla Engelska Tråden", fast lite mer nishad för familjer som bor i Sverige, då det finns andra trådar för svenskar boende i Storbrittanien.

I den här tråden längtar vi efter Marmite gravy, Christmas pudding och fish'n'chips
    Och hur man lyckas överleva som "britt" eller tillsammans med sin britt i Sverige 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:52
    Tråden borde kanske ha hetat;
    "engelsk talande familjer i Sverige med påhälsning av englandsboende svenskar" istället

• Svar på tråden Engelska Familjer i Sverige
  • LMH33

Little J - Jo visst kör vi Skype. Simon älskar det, han blir ursur när vi stänger av.

Vi är ju mycket glada att få ha möjlighet att ha honom på engelskt dagis. Just nu håller vi på att leta hus, och vi har bestämt oss för att leta inom räckhåll för den förskolan, och för engelska skolan. Det innebär kompromisser på andra saker - lite mindre kanske, och lite dyrare än vad vi helst vill betala. Men det känns som om det är värt det.

Simon har börjat med en ganska roloig grej, ungefär 40-100 gånger om dagen säger han poop-poop och pekar på blöjan. Detta använder han gärna som hälsningsfras, även till helt okända. Blir en hel del skratt

• hannabebe

Hej ni engelska familjer! Vi är inte engelska alls (utom periodvis) så jag tittar in lite oinbjuden.Hoppas det är okej. Våra barn kommer att börja på English School Gothenburg till hösten. Tänkte att någon här kanske har barn där och kan dela med sig av erfarenheter eller annat ni känner till om den. Det verkar som en bra skola, men info från andra föräldrar är ju guld värd!

• chelsea1

Hej ! Vi år en svensk/engelsk familj som just upptäckt er ! Vad kul ! Vi har två små killar på 1 1/2 och 4 1/2 som vi gärna skulle vilja hjälpa att bli tvåspråkiga. "Problemet " är att pappa som är engelsman är väldigt duktig på svenska och därför pratar han för det mesta svenska med barnen också.
    Nu har vi försökt börja fokusera mer på det här med två språkigheten och barnens pappa prata allt mer engelska med dem. De tycker att det är lite konstigt att pappa nu pratar engelska men de verkar samtidigt tycka det är kul ! Framförallt vår kille på 4 1/2 år är väldigt intresserad av att lära sig engelska just nu och vi vill uppmuntra det så mycket vi kan. Vi har letat material på internet i form av böcker, spel etc. Vi undrar om någon kunde tipsa oss om bra material för att lära sig engelska som andraspråk? Lite som en språkkurs på band,men för barn ?

• LMH33
    hannabebe skrev 2008-03-26 19:28:17 följande:
    Hej ni engelska familjer! Vi är inte engelska alls (utom periodvis) så jag tittar in lite oinbjuden.Hoppas det är okej. Våra barn kommer att börja på English School Gothenburg till hösten. Tänkte att någon här kanske har barn där och kan dela med sig av erfarenheter eller annat ni känner till om den. Det verkar som en bra skola, men info från andra föräldrar är ju guld värd!
    Känner tyvärr ingen som går där, än. Men vi tänkte söka dit så småningom. När ansökte ni om plats? Var det svårt att komma in?
    Simon är ju bara 18 månader och ska väl inte börja skolan förrän 2012 (har jag räknat rätt?) Men jag har redan haft folk som sagt till mig att jag borde lämna in en ansökan.
  • hannabebe
    LMH33 skrev 2008-03-28 21:12:26 följande:
    Känner tyvärr ingen som går där, än. Men vi tänkte söka dit så småningom. När ansökte ni om plats? Var det svårt att komma in?Simon är ju bara 18 månader och ska väl inte börja skolan förrän 2012 (har jag räknat rätt?) Men jag har redan haft folk som sagt till mig att jag borde lämna in en ansökan.
    det är jättelång kö så lämna in en ansökan bums :) jag tror att de flesta ansöker när barnet är omkring året...
  • Mamma Baird

Min man blandar svenska och engelska, mamma making välling mm, vill absolut att mina barn också ska lära sig ëngelska, men det låter så gulligt när min man pratar så. Våran 2 1/2 åring pratar både svenska och engelska, och nu börjar 1 1/2 åringen också prata båda språken..

• Little J

Hejsan Mamma Baird, det låter ungefär som hos oss här hemma.
    Men vi funderar starkt på att bli bättre på att sära på språken, så att vi inte "blandpratar svengelska" i samma mening/konversation.
    Sen pratar vi mer engelska hemma eftersom dottern får mycket svenska på dagarna när hon är på förskolan.

Vi åker nu på fredag över till London, jippi ...mer är tre månader sen sist...ska bli kul för sambon + att han kan gå till sin "barber" och få sitt hår klippt precis som han vill ha det .

• Mamma Baird

Hej Little J
    Ja du har pratat om samma sak.. Vi flyttade ju till england den 4 juli -07 och kom hem den 12 feb -08, så det blev mycke engelska, men nu när vi är hemma i sverige så blir det bara svenska från min sida.. Va kul att ni ska dit, jo om det är en sak som min gubbe inte gillar så är det priset på en hårklippning här i sverige.. I remember when I only had to pay £5, bla bla.. haha, ja men det finns ju fördelar och nackdelar med både Sve och Eng.. Hoppas ni får jätte kul, -kram kram-

• Mamasnest

Ha ha, min sambo svär också över frisörpriserna. I USA är det tydligen snorbilligt att klippa sig.

Nu har jag också flugit med Ryanair för första gången. Allt gick hur smidigt och bra som helst trots två små barn, men går det inte att boka att tex 2 st i sällskapet checkar in på nätet och en på flygplatsen? Vi gjorde så och fick inget meddelande om att det inte gick, men sedan gick det ju inte att checka in på nätet pga det och när vi checkade in på flygplatsen förlorade vi vår prioritybording utan att någon sa något. På flygplatsen på Sardinien lyckades vi tjata till oss 1 priority bordning men det blev ju lite rörigt när vi fick stå i olika köer. Fundersam

Trebarnsmamma på heltid
  • Little J

Hehe, 5 pund...då får du allt hälsa honom att numera tar 10 pund, iaf strax söder om London , så det kanske inte är sååå billigt nuförtiden i UK heller.
    Killen han går och klipper sig hos har en kusin i Kista (strax väst utanför Stockholm) som har en frisörsalong. Vi ska fråga honom denna gång var kusinen har sin salong så kanske sambon vågar sig på en klippning "a la Sweden".

Mamasnest; ja Ryan är ju smidiga och OK så länge allt fungerar bra, så fort något blir annat än planerat brukar det alltid bli rörigt.

Vi reser med SAS flyg till LondonCity, vilket innebär 80% "kostymfolk/businessclass" sen blir det vi med en busig unge längst bak i flygplanet, där dom har ett par economy sittplatser

• Koffie

ooh, jag tittar in här och smygläser lite. Egentligen hör jag nog mer till kategorin holländska familjer i Sverige, men när jag var liten hörde jag definitivt till kategorin engelska familjer i Sverige..

Det är riktigt kul att läsa om språkutvecklingen hos era ungar och jag kommer faktiskt ihåg själv hur jag sa till mamma: "Mummy, can jag helpa dej å peela potatoes?"

Nu däremot använder jag inte engelskan knappt alls längre, utan det är svenska och holländska som gäller hemma hos oss, och vi kämpar med att få en någorlunda jämn balans med de två språken för våra barn. Som tur är har vi fått hemspråksundervisning på förskolan! (Sverige är inte ett så tokigt land, trots allt!)

Men någonstans långt därinne finns en liten flicka som sjunger "Rule Brittania" och viftar med the union jack och som älskar Winnie the Pooh-pudding och marmite

• LMH33

Little J - Hoppas ni får det trevligt i London. Det snöade häromdagen hörde jag Fast när nu körsbärsträden redan blomar i Göteborg så lär det väl vara riktigt vacker vår i London.

Vi skrev på kontrakt på ett radhus idag. Jätteroligt! Nu kommer vi att ha betydligt bättre plats att ta emot svärfamiljen Och bussen till dagiset tar 10 minuter och det är ännu närmare till engelska skolan (om han nu kommer in, jag har ju inte fått iväg ansökan än, och han är ju redan 18 månader )

• Midsommarafton 77

Vi bor i Sverige och min kära sambo är engelsman. Jag kommer från ett grannland till Sverige. Vi har bott i Sverige sedan hösten 2003. Än har vi inte barn, men vi jobbar på det. Till våran familj hör hunden Bugger... inget vanligt namn på hund, men är samtidigt våran humor *ler*. Vi pratar hemma engelska och på jobbet pratar sambon svenska.

• Mamma Baird

Ah £10, hmm ja men vi bodde på en ö ungfär 30 min från London.. sydväst, Isle of Sheppey, Sheerness.. Inte så många som vet vars det ligger.. men hur så helst så ligger dom lite bakåt i tiden.. Någon som har tips på hur jag ska få mina barn att sluta med napp, jag vet att det inte hör till ämnet men ändå.. Dom är snart 3 och snart 2..

• Little J

Londonrapport:
    Korsbarstraden star i full blom har....ush...det blir svart att aka hem igen pa onsdag...

• Little J

Hejsan, maste bara beratta en rolig historia just angaende tvasprakighet:
    Imorse sa min dotter CAR till grandad (dom lekte med en liten bil) sen gick dom in i rummet till mig och da sa hon BIL nar hon visade bilen for mig. Ar inte det fascinerande?

• LMH33

Little J - Vad härligt. Än har jag inte märkt att Simon skiljer på språken beroende på vem han pratar med. Fast han har ju ett ganska litet ordförråd än så länge.

Svar på tråden Engelska Familjer i Sverige