• Tic1

Vi som plussat i febr 2008

Tänkte starta en ny tråd för oss som nyligen plussat, då jag inte hittat nån där jag verkar passa in.

Fick ett efterlängtat plus den 1/2 (efter två ivf & ett FET), och vill gärna ha några att dela min tankar med!

• Svar på tråden Vi som plussat i febr 2008
  • Selinda

I tisdags inhandlade jag mammakläder för första gången; en kjol, ett par byxor och två toppar. Och vips var magen synlig! Nog e de konstigt, men dendär resåren formar magen så fint, att allt extra "fett" och tarmarna på nåt sätt genast blir till en babymage... Nå, allt detta resulterade i att jag sen i onsdags helt tydligt har en gravidmage. Det positiva är dock att jag ser mindre fet ut nu när jag låter magen pösa fram, än förut när jag gjorde allt för att trycka in och dölja den. PLUS att allt är så mycket skönare och mer avslappnat.

Nån mer än jag som inte alls tycker att det är länge tills oktober?? Pratade om det med mannen idag, att den graviditet känns så kort... det är bara sommaren kvar, och sen e babyn här. Tror att det känns så när vintern inte riktigt varit som den brukar och när allt händer "inom samma år". Det skulle kännas mycket längre om man blev gravid i slutet av sommaren och man skall genom en lång mörk höst, vinter, jul och dessutom påbörja ett nytt år och sen först när våren kommer skulle babyn vara här.

• Carrie

Håller med Stossan: skönt med bra besked på ul!

Selinda: jag längtar tills oktober & vill att sommaren ska gå fort, vill ju träffa vår nya familjemedlem!

Carpe Diem!
  • Primrose

Vad skönt att allt såg så bra ut på UL Carrie och Tic1!

Selinda: Jag har inhandlat ett par mammajeans. Jag ville ha baggymodell och de hade bara en storlek kvar, så de var litet väl stora. Jag får vänta några veckor innan jag kan ha dem, tror jag. Men, min man ryckte ett par av sina jeans ur garderoben häromdagen och sa att han skulle slänga dem. Jag provade dem och - Voilá - de satt jättebra. Det är bara att vika upp i benen.Glad

Fjällsippan: Jag pratade med min enokrinolog för ett par dagar sedan och han sa att de var för tidigt för att tumören skulle kunna ha växt så mycket. Så huvudvärken är nog bara vanlig grav.huvudvärk, som tur är. Jag ska på synfältstest i v. 20. Vi gjorde om NUPP:en i går och fick en fin bild (finns i mitt galleri). Jag är beräknad att vara i 13+3 i dag.

• Pajama

Hihi! Jag har också snott makens jobbarjeans att ha på gården. Perfekt! Kanske ska kolla resten av lagret...?
    Behövde förnya t-shirt förrådet idag och de hade en massa fina. Tog en storlek större av allt, men magen pöste ut vad jag än fick på mig! Inte alls på nåt gulligt vis, utan mer vad TJOCK jag har blivit!! Det blev en kortärmad herrskjorta tillslut. Vad har ni på överkroppen?! Tycker allt sitter så konstigt! I byxväg har jag mammas streatchjeans som knäppes ovanför magen. Funkar ett litet tag till.
    Jo, jag tycker också att det går fort... En märklig men underbar känsla!

• Carrie

Pajama: jag väljer löst sittande överdelar & cardigans, det funkar än så länge. Tur att det är modernt med tunikor!

Tänkte kolla vad ni äter för kosttillskott? Än så länge äter jag folsyra varje dag & e-vitamin varannan. Funderar på att börja med omega-3 tillskott, ngn som äter det?

Carpe Diem!
  • Ballerina76

Hej, Vad kul att det ser bra ut för er alla på ul. Själva har vi tid på tisdag och bara längtar. Jag har inte varit så aktiv på länge, men jag kollar in då och då. jag lägger inte in mig på listan men skriver några ord. Jag såg att ni pratade kläder och jag har haft sån tur att jag har fått och fått låna kläder av vänner som varit gravida. Och det är så skönt att ta på sig sina jeans med mudden över magen, det börjar nästan bli en liten gravidmage, även om jag ändå just nu känner mig mest småfet. Jag tycker överdelarna är lättare, jag kör med ett lite längre linne under mina vanliga toppar, då gör det inget om de börjar bli lite korta.

• Primrose

Pajama: Ja, hihi, vi kommer kanske att stjäla våra mäns garderober, plagg per plagg!Glad
    Jag har redan övertagit en vit skjorta också.

Jag köpte en klänning för flera veckor sedan som jag har använt mycket. Det är en icke-mammaklänning från In Wear som jag kommer att kunna ha en stor del av graviditeten, tror jag. Och härmodagen köpte jag en svart mammaklänning från Zara. På överkroppen kan jag köra med de flesta av mina vanliga toppar/tröjor, ännu så länge. Men jag provade litet shorts och sådant jag hade förra året och - no way José - de funkade inte!

• Fjällsippan

Carrie: jag har avvaktat med tillskott på grund av illamåendet och har bara ätit folsyra hittills, men nu känns det ok att börja med omega-3....tror jag. Kollade i hälsokostaffären och där fanns det två sorter som är anpassade för gravida: Mumomega och Efanatal. Innehållet dem emellan skiljer sig något - någon i tråden som erfarenhet av de olika sorterna?

• Carrie
    Fjällsippan skrev 2008-05-04 12:43:56 följande:
    Carrie: jag har avvaktat med tillskott på grund av illamåendet och har bara ätit folsyra hittills, men nu känns det ok att börja med omega-3....tror jag. Kollade i hälsokostaffären och där fanns det två sorter som är anpassade för gravida: Mumomega och Efanatal. Innehållet dem emellan skiljer sig något - någon i tråden som erfarenhet av de olika sorterna?
    Jag har kollat lite i en tråd i "Gravid"-forumet gällande detta med omega-3 & det finns tydligen sorter på Apoteket som är ok för gravida men det är svårt att välja så jag ska kika in på Apoteket innan jag bestämmer mig! Där finns följande sorter:
    ACO Omega-3 forte, Femibion & Pharbio Omega-3 forte.

Än så länge försöker jag äta makrill i tomatsås två ggr per vecka för att få i mig omega-3.
    Carpe Diem!
  • Carrie

Kan ngn göra en ny tråd, jag vet inte hur man gör när man länkar från denna tråden till en ny tråd så ngn annan kanske kan göra en ny tråd för jag vill gärna ha en fortsättning..... Hoppas ngn mer vill det.

Carpe Diem!
  • Tic1

Startade ju den här tråden, men vet inte riktigt hur man länkar till denna när man gör en ny.Kan någon annan???Tror att tråden går ut idag, och vi vill väl ha en fortsättning?!!

• Peki

Primrose: Tack för länken.

ANg Omega-3 så funkar alla sorter för gravida, det är däremot bara vissa som uppdaterat bi-packsedeln. Det är extra viktigt att gravida tar extra Omega-3 fom v 20. Det är då bebisens hjärna börjar växa och utvecklas på allvar och då går det åt mycket Omega-3. Om det inte tillförs tillräckligt mycket så tas omega-3n från mammans hjärna och man har sett att den kan krympa upp till 5% under den perioden.

Själv tar jag 2 kapslar av fortestyrka per dag sedan ett par år tillbaka och har fortsatt under grav också.

En kommentar om apotekets sorter: ACOs heter forte men det är bara till namnet. Den innehåller inte mer än de sandra vanloga som inte heter forte.

Svar på tråden Vi som plussat i febr 2008