någon som ätit östrogentillskott innan ni börjat m Pergotime?
någon som fått äta östrogen någon månad före ni fått pergotime pga att ni haft för lite östrogen i kroppen? Hur funkade sedan pergo på er? Plussade ni?
någon som fått äta östrogen någon månad före ni fått pergotime pga att ni haft för lite östrogen i kroppen? Hur funkade sedan pergo på er? Plussade ni?
Trisekvens
Trisekvens
Aha! Det åt jag innan jag fick p-piller för att få mens. För 100 år sedan (eller i alla fall 15...)
Jag undrar om det är det som hägrar inför min nästa behandlingsomgång.
Ja, det är intressanta frågor. Jag har några MF och IVF:er bakom mig och har blivit rekommenderad att fortsätta med ÄD. Men vi tänkte fortsätta ett tag till själva ev. med hjälp av Pergo om gyn går med på det. Det som gör mig förbryllad är att mina ägg inte har fastnat vid IVF och när jag frågar om risken är att de inte ska göra det vid ÄD säger de att då förbereder man kroppen på ett annat sätt. Man får bl a östrogen för att bygga upp slemhinnan. Men ... jag har bra slemhinna och ändå har inte äggen fastnat vid IVF - då verkar det inte vara det som är felet tycker jag. Eller ... om man vänder på det, varför får man inte östrogen för att bygga upp slemhinnan vid vanliga IVF om det nu ökar chanserna så mycket? Slemhinnan ska visst inte heller vara för tjock. Vet någon den ideala tjockleken?
Jag var på VUL i går och på cykeldag åtta var slemhinnan treskiktig och 6mm och ägget var 15mm. Jag har en del progesterone kvar sedan IVF:en och funderar nu på om jag ska ta det för att underlätta ev. graviditet. Är Progesteron också bra för slemhinnan eller vad är det egentligen bra för?
Ja, det var kanske litet OT men om någon har en synpunkt skulle det vara intressant!
Jag har också haft problem med att slemhinnan är i flera skikt med en vätskespalt imellan. Dessutom är den ständigt för tunn. Får se vad de säger imorgon om min nästa behandlingsomgång.
Hickotea: tack för svar Jag har gått länge och på många undersökningar, prövat mycket... Lite kortfattat kan man säga att jag har inte svarat tillräckligt bra på hormonstimulering vare sig med gestapuran/pergotime eller med sprutor inför IVF. Jag har alltid hört att min slemhinna var tunn men trott att det var äggblåsorna som saknades. Nu verkar det som om jag har äggblåsor men någonstans bryts kedjan och mensen uteblir. Hopplöst! Då läste jag ditt inlägg och tänkte att det är en grej som jag inte har provat - och det låter ju logiskt!? Ska fråga om det när jag ska tillbaks till läkaren.
Nu ska jag få testa om det hjälper med Progynon.
Hej!
Jag har ätit tillskott av östrogen i 3 månader pga av låga östrogenvärden och för att göra slemhinnan tjockare. Efter 3 månader fick jag äta Pergotime, dubbelkur, gå och göraultraljud på dag 13 för att se om några ägg växte. De hade växt till 13 mm, men borde varit runt 18 mm. Jag fick använda ägglossningsstickor i 7 dagar för att se om jag ägglossade, men tyvärr inte....
Nu har jag fått en kur med Primot-Nour, för att sedan ta en trippeldos av Pergotime! Så jag hoppas att det ska funka den här gången!
Kram
vad fick du äta för östrogentillskott? Var orsaken till det att du hade lågt östrogen vid provtagning? Hade du mens själv innan eller var det en anledning till att du sökte upp läkaren?
Hej!
Jag åt trisikvens. Jag sökte läkare för nästan 1 års sedan första gången pga av utebliven mens och har ätit bla Gestuperan för att få mens, men det funkade inte, fick efter att jag bytt till en privat läkare Primot-Nour och fick mens. Sen tyckte han att jag skulle äta östrogentillskott för att få upp östrogenvärdet. som jag förstod så har slemhinnan och östrogen en koppling. För att slemhinnan ska bli tillräckligt bra för att ägget ska fastna i det ska östrogenvärdet vara bra...
okej, tack. jag äter trisekvens nu, för att öka östrogenhalten i blodet, för att försöka få igång mina egna hormoner och för att få prova med ägglossningstimulerande tabletter. När jag börjar på andra kartan (månad 2) ska jag boka tid igen för att se om jag kan stimuleras med pergo.. Fick du ägglossning under behandlingen med trisekvens eller efteråt? Eller kom äl inte igång av östrogenbehandlingen? Var orsaken till din uteblivna mens enbart för lågt östrogen? Fick du någon förklaring till varför du hade låga värden?
Linda366: vi verkar vara i väldigt lika situation, bara att du ligger lite före mig:) Hoppas det kommer att funka för dig nu!
Jag provade inte med några ägglossningsstickor då, men jag fick mens varje gång. Enligt min läkare så fick man mens ändå med den här tabletten, även om det ev inte blev någon ägglossning....
Jag sökte första gånegn efter att jag bytt p-piller från Trionetta till minipiller, och när jag slutade med minipillrena kom mensen aldrig igång. Min läkare sa då att den typen av p-piller kan ha den effekten att det tar ett tag innan den sätter igång. Men efter div utredning såg de att jag har PCO. Men jag har inte fått någon förklaring till det låga östrogenet...Men nu med en trippeldos av pergotime hoppas jag att jag får en ägglossning!
Ha det så bra och lycka till!!
Hur har det gått för er?