Vår 3,5 åring leker inte med andra barn och är "utanför" på dagis. Han är också så olik andra jämnåriga. Hjälp!
Hoppas nån orkar läsa mitt inlägg och kanske också kan hjälpa mig!
Vi är så oroliga för våran lilla pojke som snart blir 3,5 år.
Han har alltid varit väldigt blyg och tillbakadragen, är väldigt försiktig, lugn, tyst och snäll. Han är ingen "typisk pojke"
utan vill helst spela gitarr, lyssna på musik, baka och pyssla etc. Han är väldigt känslig och tycker det är obehagligt med nya människor och nya miljöer.
Vi hade det jättekämpigt när han först började på dagis (20 mån) och det blev en lååång inskolning. Nu funker det ganska bra och han är sällan ledsen på dagis. MEN han är alltid ensam och "utanför".
Håller sig för sig själv och bara tittar på när de andra leker. Under "styrd" verksamhet tex samling, pyssel osv går det bra, han deltar och har roligt. (såvitt vi förstått) Däremot så kommunicerer han inte direkt med de andra barnen utan bara "flyter med" i utkanten av gruppen. Så fort det är fri lek eller när de är ute på gården så liksom "försvinner" han och klarar inte att ta sig in i leken. Han är _alltid_ ensam.
Jag blir så ledsen och det gör så ont i mammahjärtat...
Vi vet inte vad vi ska göra! Han har inga kompisar hemmavid heller eller någon jämnårig att leka med på "gården". Vi har försökt att bjuda över bekantas barn ibland men det funkar inte. Det är som att han inte vet hur han skall göra för att ta kontakt och leka.
Överlag känns han väldigt "liten" för sin ålder. Storleksmässigt är han som de som är ett år yngre. Personalen på dagis tycker också att han på den "sociala biten" ligger ca 1 år "efter" sina jämnåriga. När jag tittar på jämnåriga barn hur de är, leker, pratar osv så känns det som att de är så mycket äldre än våran pojke. Han är så olik andra barn. Och han leker helt annorlunda. Också när jag läser om jämnåriga barn här i forumet så känner jag inte alls igen mig. det känns som om !alla" jämnåriga är flera år äldre än honom. Man ska ju inte jämnföra barn sådär men jag känner som sagt inte alls igen mig i andra 3,5 åringar.
Alvin har en måttlig hörselnedsättning och använder hörapparater. Han ligger ok till med språket och kommunikationen men ligger "efter" med talutvecklingen enligt hans logoped. Naturligtvis är säkert hans personlighet färgad av hörseln och "försvårar" för honom ytterligare.
Jag håller på att ätas upp inifrån av oro för vår lilla pojke. Jag ser på honom att han så gärna vill vara med och leka med de andra barnen! Men det är som att de inte ens märker av att han står intill och tittar. Han blir liksom osynlig för omgivningen... Vi märker att han inte mår riktigt bra och jag mår dåligt varje dag när jag lämnar honom på dagis. Han kan heller inte själv berätta hur han har haft det på dagarna eller hur han mår vilket är väldigt frustrerande.
Jag känner att det är jättesvårt att skriva om det här och framförallt att förklara hur hans situation ser ut men jag hoppas att lite kom fram. Hoppas det finns någon här som känner igen sig eller bara kan komma med lite goda råd...
/Bella B
Vad skönt att ni har ett bra dagis, hoppas verkligen att det löser sig för er lilla kille. Vad trist att höra hur ni blev bemötta av barnpsykologen...