V hjärtar J skrev 2008-02-12 16:19:59 följande:
Dom har ingen aning om var den kommer ifrån :/ Men troligen så är det från naveln eller någon nål dom har stuckit lillen med , och det där med hygienen på sjukhuset att man måste tvätta /sprita händerna hela tiden , det gör inte ens läkarna / sköterskorna ! men barnet är ju van vid mammornas bakterier, visst man bör ju sprita / tvätta händerna men inte hela tiden som många säger man ska göra om man råkat peta på tex sängkläderna ( som vi hade i själva rummet i uppsala) där föräldrarna kunde koppla av ett tag brevid sitt / sina barn , det är väl att ta i då inte ens personalen gör det , eller?
Det beror ju helt på vilken vecka barnet är fött i hur viktigt det är med hygienen. Själv tvättar jag armarna upp över armbågarna och spritar och spritar och spritar. Spritar hela armarna upp till rocken och så fort jag ska ta i ett barn och direkt efter för att inte sprida bakterier. Men så finns det barn i vecka 23 och 24 som inte har något immunförsvar där det är livsfarligt om de får en infektion... Det är fruktansvärt det där med infektioner, att det finns så många bakterier som är farliga *ryser*
Men.... självklart finns det också människor som jobbar på Neo som faktiskt är dåliga på att sprita *shame on you* men brukar tala om det om jag ser det.