• MammatillO

Någon fler som har prematur barn och barnet fick infektion ?

Fick en son 12 januari i v.33+6 och han fick en infektion bara ungefär 3 dagar gammal och höll på stryka med , finns det någon statistik på hur många prematurer som klarar sig utan några men efter en infektion + att barnet är prematurt?, min son hade fått Stafylokocker som är bakterier som alla har på huden! Men undran är bara hur många premturer överlever igentligen en infektion ? för enligt neonatal teamet som skulle flyga honom från Luleå ( sunderby sjukhus ) till universitets sjukhuset i umeå sa att han kanske inte skulle klara sig .

/viktoria ,mamma till Oliver född 080112

• Svar på tråden Någon fler som har prematur barn och barnet fick infektion ?
  • Heahog

MIn son hade en himla tur, han var stark & kry från början (33+4), så jag kan inte svara på det.. Men på Neo låg det även normalburna bebisar, som hade fått infektioner efter eller under förlossning..

Jag är glad att din son klarade sig & jag hoppas att han fortsätter få vara frisk :) *kram*

• MammatillO

jag är otroligt glad , för såhär i efterhand så tror jag att läkarna trodde att han faktiskt inte skulle klara sig :S Men min lille kämpade Till och med mot respiratorn :)

• Kaffekopp
    V hjärtar J skrev 2008-02-07 23:18:42 följande:
    Fick en son 12 januari i v.33+6 och han fick en infektion bara ungefär 3 dagar gammal och höll på stryka med , finns det någon statistik på hur många prematurer som klarar sig utan några men efter en infektion + att barnet är prematurt?, min son hade fått Stafylokocker som är bakterier som alla har på huden! Men undran är bara hur många premturer överlever igentligen en infektion ? för enligt neonatal teamet som skulle flyga honom från Luleå ( sunderby sjukhus ) till universitets sjukhuset i umeå sa att han kanske inte skulle klara sig ./viktoria ,mamma till Oliver född 080112
    Det är så fruktansvärt olika, de flesta prematurer som föds innan vecka 30 får någon typ av infektion, men det beror helt på vad för typ av infektion de får och hur allvarlig den blir. Det är skillnad på de olika infektionerna och beroende på vilken vecka man är född i, hur utvecklad immunförsvar man har. De flesta klarar sig dock igenom det, även om de kan bli väldigt dåliga... men som sagt - får man en kombination av olika infektioner och är extremt tidigt född så orkar man inte lika mycket.
  • Lm71

Precis som kaffekopp skriver, så är det så olika från individ till individ, också beroende på vilken vecka naturligtvis. Min yngste son drabbades av ett antal sepsisar sin första tid i livet, & även om han var mkt sjuk av dem allihop, så klarade han ut de flesta (stafylokocker, enterokocker & acinetobackter) men en höll på att ta livet av honom, då var det e-coli bakterien som var boven. Han svarade inte på behandlingarna & svävade mellan liv & död i en månads tid då vi vakade dygnet runt. Dock är han idag en pigg liten kille på snart 2 år & det är svårt att tro att han en gång varit så sjuk. Han föddes i v35 så särskilt liten var han ju egentligen inte (drygt 2 kg), men han föddes med en bukväggsdefekt, som förmodligen indirekt orsakade iaf just e-coli sepsisen.
    Hoppas din son mår bra nu iaf & lycka till...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • whole lotta love

Hej TS! Min son föddes v31+3 och fick likadan infektion som din bebbe efter 5 dagar. Hans knä och axel svullnade upp, så man fick tömma och spola lederna i ett antal omgångar. Men han överlevde TACK och LOV!!
    Får man vara nyfiken och fråga om man vet hur bakterierna tog sig in? Min son drabbades när de tog bort navelkatetern, troligtvis beroende på bristande hygien, personalen gav oss sådana antydningar. Vi tänkte inte så mycket på saken just då, man tar ju en dag i taget, som du vet. Inte förräns långt efteråt förstod vi att vårt fall faktiskt går att anmäla till patientnämnden.
    Infetktionen ledde också till att vi än så länge är nekade att teckna sjukförsäkring....

• Kaffekopp
    whole lotta love skrev 2008-02-11 10:55:00 följande:
    Hej TS! Min son föddes v31+3 och fick likadan infektion som din bebbe efter 5 dagar. Hans knä och axel svullnade upp, så man fick tömma och spola lederna i ett antal omgångar. Men han överlevde TACK och LOV!!Får man vara nyfiken och fråga om man vet hur bakterierna tog sig in? Min son drabbades när de tog bort navelkatetern, troligtvis beroende på bristande hygien, personalen gav oss sådana antydningar. Vi tänkte inte så mycket på saken just då, man tar ju en dag i taget, som du vet. Inte förräns långt efteråt förstod vi att vårt fall faktiskt går att anmäla till patientnämnden. Infetktionen ledde också till att vi än så länge är nekade att teckna sjukförsäkring....
    Frågan är ju hur bakterierna kommer in genom att ta bort NVK/NAK... om de inte är extremt skitiga om händerna och inte spritat dem och inte använder handskar eller lägger på steril kompress.... men det "finns" ju inte inom Neo-vården... om inte navelkatetern sitter helt stilla kanske det kommit in bakterier medan den suttit där... om den glidit till exempel. Navelkatetrar är ju alltid en infektionsrisk, som andra centrala infarter som Silastic och CVK. MEN de är också väldigt nödvändiga för att slippa sticka gång på gång och även pvk:er är infektionsrisker på små barn. Man kan aldrig riktigt säga varför barnen får infektioner, vad det är som bidrar till det, om det inte är tarmbakterier som oftast kommer från vuxna, antingen personal eller föräldrar. Lyckligt nog så förekommer det i princip aldrig :)
  • Mamma till viljestark dotter

Vår dotter född i v 33 fick också en stafylokockinfektion när hon var knappt en vecka gammal. Antibiotika i flera veckor blev det, men hon klarade det ganska bra. Infektionen satte sig i höften och i urinen, och var resistent mot en viss typ av antibiotika. Fick troligen in infektionen genom en nål som sattes i hennes fot när hon var nyfödd.

Anmälde faktiskt till patientskadenämnden, men fick veta att de ingreppp hon utsattes för var livsnödvändiga. Därmed har man inte rätt till ersättning

Kryp in genom fönstret när ödet har stängt en dörr!
  • cloudberry79

Vidar hade ingen bakterieinfektion under hela vårdtiden (född 28+3) däremot en lättare förkylning vilket var nog så jävligt med CPAP som nödvändigt hjälpmedel. Vi spolade näsan flera gånger om dagen med saltvatten, det släppte efter några dagar. Däremot opererades han flera gånger i början, vilket var värre för oss.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • eeisor

Min tomte (född v28+2, är nu snart 4 månader) fick misstänkt sepsis när han var ca en vecka gammal. När det togs prover på honom så fanns bakterien i fråga över hela kroppen. Han har klarat sig utmärkt och sitter här bredvid mig i sin sitter, småleende och vevar med armarna så mycket det bara går
    Sen att han har råkat ut för diverse andra problem, det är en annan sak...

Något som gjorde mig lite lagom sur kring denna bakterie var att jag fick höra både en och annan gång av vissa ur personalen att det var jättenoga för mig att sprita och tvätta händer, duscha mm mm, för "som personal har man det i ryggmärgen". Jag tog det som fina pikar om att det ansågs att det var jag som spred bakterien, inte jättekul. En vecka senare visade det sig att alla barnen på salen hade bakterien på kroppen (och dom hade då inte jag petat på) och då blev det tvärtyst.

• Mamma till viljestark dotter

rosiee - det där känner jag igen. Fina pikar om att man inte tvättar och spritar sig tillräckligt väl. Men jag minns sköterskor med långa naglar som var alldeles svarta under... Och som du säger, så är det ju ibland flera andra barn på samma avdelning som blir drabbade, och de har vi ju inte petat på.

Kryp in genom fönstret när ödet har stängt en dörr!
  • MammatillO

Dom har ingen aning om var den kommer ifrån :/ Men troligen så är det från naveln eller någon nål dom har stuckit lillen med , och det där med hygienen på sjukhuset att man måste tvätta /sprita händerna hela tiden , det gör inte ens läkarna / sköterskorna ! men barnet är ju van vid mammornas bakterier, visst man bör ju sprita / tvätta händerna men inte hela tiden som många säger man ska göra om man råkat peta på tex sängkläderna ( som vi hade i själva rummet i uppsala) där föräldrarna kunde koppla av ett tag brevid sitt / sina barn , det är väl att ta i då inte ens personalen gör det , eller?

• Kaffekopp
    V hjärtar J skrev 2008-02-12 16:19:59 följande:
    Dom har ingen aning om var den kommer ifrån :/ Men troligen så är det från naveln eller någon nål dom har stuckit lillen med , och det där med hygienen på sjukhuset att man måste tvätta /sprita händerna hela tiden , det gör inte ens läkarna / sköterskorna ! men barnet är ju van vid mammornas bakterier, visst man bör ju sprita / tvätta händerna men inte hela tiden som många säger man ska göra om man råkat peta på tex sängkläderna ( som vi hade i själva rummet i uppsala) där föräldrarna kunde koppla av ett tag brevid sitt / sina barn , det är väl att ta i då inte ens personalen gör det , eller?
    Det beror ju helt på vilken vecka barnet är fött i hur viktigt det är med hygienen. Själv tvättar jag armarna upp över armbågarna och spritar och spritar och spritar. Spritar hela armarna upp till rocken och så fort jag ska ta i ett barn och direkt efter för att inte sprida bakterier. Men så finns det barn i vecka 23 och 24 som inte har något immunförsvar där det är livsfarligt om de får en infektion... Det är fruktansvärt det där med infektioner, att det finns så många bakterier som är farliga *ryser*
    Men.... självklart finns det också människor som jobbar på Neo som faktiskt är dåliga på att sprita *shame on you* men brukar tala om det om jag ser det.
  • eeisor

Tillägg;
    Insåg att jag nog lät lite gnällig och måste också säga att förutom incidenten med personal vs bakterie så hade jag en fantastiskt bra tid på neo och är evigt tacksam för all hjälp jag och lilleman fått därifrån. Jag hade aldrig klarat mig så bra som jag gjort utan all kunskap personalen delade med sig av.
    Visste ju inte ens skillnaden mellan bak och fram på en blöja innan...

• eeisor
    Svar på #6
    Kaffekopp skrev 2008-02-11 17:18:11 följande:
    Frågan är ju hur bakterierna kommer in genom att ta bort NVK/NAK... om de inte är extremt skitiga om händerna och inte spritat dem och inte använder handskar eller lägger på steril kompress.... men det "finns" ju inte inom Neo-vården... om inte navelkatetern sitter helt stilla kanske det kommit in bakterier medan den suttit där... om den glidit till exempel. Navelkatetrar är ju alltid en infektionsrisk, som andra centrala infarter som Silastic och CVK. MEN de är också väldigt nödvändiga för att slippa sticka gång på gång och även pvk:er är infektionsrisker på små barn. Man kan aldrig riktigt säga varför barnen får infektioner, vad det är som bidrar till det, om det inte är tarmbakterier som oftast kommer från vuxna, antingen personal eller föräldrar. Lyckligt nog så förekommer det i princip aldrig :)
    Tänker inte säga vilken bakterie min kille råkade ut för, men om man säger så här; Lyckligt nog förekommer den i princip aldrig...
  • columbine

min flicka född i v29 dog en vecka gammal av sin sepsis. Jag blir ändå lycklig när jag läser att ni fått med era små liv hem... Fantastiskt att dom små kan reda ut det o att läkarna blivit duktigare (antar jag). Min dotter föddes 1991.

• MammatillO

Columbine - Tråkigt att du förlorade din dotter :( , Dom sa ju på NEO / Intensiven att ju äldre barnet är och får en sepsis ju bättre klarar dom sig ! Men pratade med läkaren som var med lilleman när han blev sjuk och hon sa att det såg riktigt illa ut för honom när hon såg honom i behnadlingsrummet, hon borde ju veta eftersom det var väl hon som hade "huvud ansvaret" över honom iofs det var 4 läkare med Oliver som mest och kring 3-4 sköterskor :S då var man riktigt rädd .

Svar på tråden Någon fler som har prematur barn och barnet fick infektion ?