• Boni

Snälla, ge mig råd! Så rädd för missfall!

Jag vet att det tjatats kilometervis om bruna flytningar och jag har väl läst flertalet av dem. Men jag blir fortfarande inte lugnad! Jag är gravid, går in i v. 14 nu och har haft lite färgade flytningar första veckorna. Slutade väl så gott som i v. 9, sen har det varit lugnt. I söndags blev jag illamående (inget ovanligt i och för sig), men kräktes för första gången då och var lite halvmatt resten av dagen. mån-ons var jag som vanligt och gick till jobbet. På ons natt vaknade jag av den värsta frossa jag någonsin har haft och febern rusade upp, sen kräktes jag ett antal gånger. Ringde gynakuten och rådfrågade, de sa bara att jag får ta alvedon var fjärde timma och avvakta. Till saken hör att jag fick ökade bruna flytningar i samband med febern!? Tydligen så tyckte de att man behöver inte komma upp om man inte får störtblödningar och väldigt ont. -Det kan ju faktiskt vara en helt vanlig influensa!

För lite över ett år sedan förlorade vi vår pojke i v. 16. Då började det med rosa flytningar och någon segdragen förkylning i fyra veckor, sen kom störtblödningarna och vi åkte in akut. Men då var det förmodligen redan försent. Jag hade en infektion som spridit sig i livmodern och i moderkaka, så det blev missfall.

jag är så orolig att det skall hända igen! Nu har i och för sig febern gett med sig, men de bruna flytningarna har ökat. Jag räknade efter och hade jag inte varit gravid skulle jag ha haft mens nu, kan det vara därför?

• Svar på tråden Snälla, ge mig råd! Så rädd för missfall!
  • ucka

Förmodligen ingen fara... det är ju som sagt väldigt vanligt!

Ring till BM på måndag och be att få komma prata!

• T x 3

Jag kan absolut inget om det här utan bara tror. Jag tror att eftersom du kräktes och säkert hostade till så kan det ha blivit en lättare blödning. Eftersom det är sådana krafter så påverkar det hela kroppen. Är du orolig ska du såklart uppsöka mvc eller en läkare. Känns det fel så sök omedelbart. Du kan din kropp och dess signaler. Jag hoppas att allt går väl denna gång. Ha en trevlig kväll.

• Boni

Tack snälla för svar!
    Någon mer som har erfarenheter???

• LiseM

Jag är gravid i 17:e veckan med tvillingar. Ända sedan 8:e veckan har jag haft blödningar av och till. Klarröda stora blödningar, små bruna blödningar, gulrosa flytningar - you name it. Många gånger har vi åkt in på sjukhuset i tårar, övertygade om att nu är det slut, denna gång blir det verkligen missfall. Igen, för i somras fick jag missfall i 8:e veckan. Men, båda bebisarna har klarat sig. Vi har varit på oräkneliga ultraljud - det är ju det enda som kan lugna mig efter en 'störtblödning' (så känns det i alla fall). Och barnen har sprattlat och mått bra varje gång.

På sjukhuset har de börjat tröttna lite på att jag åker in varje gång, så de har gett mig Duphaston (som tydligen är ett hormontillskott) som jag ska ta när jag får blödningar. Men nu har det faktiskt varit 10 dagar utan någonting! (Mer än en del större flytningar.)

Varför händer detta? De säger att, särskilt med tvillingar, kan moderkakans kanter lossna från livmodern emellanåt och då uppstår blödning. Den kommer då från bakom moderkakan och syns inte på ultraljud. Visst finns det en risk att hela moderkakan/orna ska lossna, men det behöver inte bli så.

Dessutom sa min läkare sist, att ju längre man har dessa olika blödningar utan att något 'händer' med barnen - desto större chans att de ska klara sig hela vägen ut. Det är alltså tvärtom mot vad man spontant kan tro, att det 'blir värre och värre'. Bra va?

Lycka till - hang in there. Allt kommer gå bra.

• Boni

Tack LiseM!
    Jag gjorde som du, jag åkte upp till gynakuten i morse! Det såg fint ut med den lilla/e! Men jag har lågt liggande moderkaka, så det kan bli småblödningar. Jag blev sjukskriven i 9 dagar nu tills nästa läkarbesök, så får vi se vad som händer sen! Det var så skönt att bli kollad och -hellre en gång för mycket... som min barnmorska sa!

• Cakan5

Hej , min kompis hade blödningar så som Lisem beskriver det. Hon hade från v. 12-25 och sen sista veckorna upphörde blödningarna. Hon födde en välskapt son. Nu har hon fått reda på att hennes moderkaka låg framtill och den lossnade lite vilket gjorde att hon fick blödningar.

Förstår er oro dock. Fick själv en rejäl blödning i måndags men allt var ok när vi var på VUL idag. Det kan bli så fick vi till svar. Min blödning var ljusröd och relativt stor.

Svar på tråden Snälla, ge mig råd! Så rädd för missfall!