• Winnie

Hur bada i simhall med 2-åring? (Blöjbadbyxa? Simringar?)

Hej!

Ska snart gå till simhallen med min 2-åring och funderar på hur ni andra gör med ett par saker.

1)Badbyxor? När sonen var liten och gick på babysim hade man ju såna där "blöjbadbyxor" men det finns kanske inte ens för 2-åringar? De flesta 2-åringar är ju inte blöjfria än, så hur gör man? Chansar man? Sonen har ett väldigt bra språk och kan berätta om han är kiss- och bajsnödig, samt kissar en del på pottan hemma. Inbillar mig dessutom att jag borde märka om han skulle bli/vara bajsnödig.

2)Hur gör ni med simringar/flytredskap? Vår simhall har ingen barnbassäng utan den är ca 1 m djup på det grundaste stället. En dag i veckan har de reserverat en timme för småbarn som får gå dit med sina föräldrar, men håller man dem hela tiden eller skaffar man nåt som de flyter på? Är helt nollställd ang. att bada med ett barn i denna ålder, så jag vore glad om nån ville tala om hur ni gör.

• Svar på tråden Hur bada i simhall med 2-åring? (Blöjbadbyxa? Simringar?)
  • Novus

Esperando
    Det kan inte finnas på badhuset?
    Annars tror jag mer på att det finns i någon barnbutik

• Helene m Olivia o Sigrid
    Esperando skrev 2008-02-09 21:11:15 följande:
    Men hur vet du vad andras situationer är när du skriver vad barn ska göra eller inte göra? Hade du vetat min sits om du gått på badhus? Nä.Sen behöver det inte vara så extremt som mitt fall. Vissa barn behöver helt enkelt mer tid än andra. Jag har dessutom vänner med biobarn som för övrigt väl utvecklade mm men ändå inte blöjfria.
    Men har jag skrivit att jag kollar vad andra gör på badhuset??
    Jag skriver utifrån mina barn, det gör väl de flesta?
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Esperando

Ja det är väl klart att badhuset måste ha! Tack tänkte inte på det!

Novus skrev 2008-02-09 21:15:10 följande:
    EsperandoDet kan inte finnas på badhuset? Annars tror jag mer på att det finns i någon barnbutik
  • Novus

Esperando
    Nja, måste måste de inte. Kanske bäst att ringa innan? Det tog ett tag innan vi fick det till försäljning. Men det är bra att det finns tillgängligt när man ändå ska dit

• Barntillverkning pågår
    Esperando skrev 2008-02-09 21:12:23 följande:
    Fast jag ska nog inköpa sånna flytringar imorgon. Sådana man har på armen. Säljs det i sportaffärer?
    De brukar finnas i badhus men även på barnaffärer o dyl. tom Ica brukar ha men kanske mer under säsongen för utebad...
  • Esperando

Tack! Det är mycket som måste inskaffas till en tvåring

• Cissela

Vi badar varje fredag med vår tvååriga flicka. Underbart och hon längtar verkligen varje vecka efter sitt fredagsbad. (eftersom jag precis var på väg i säng så skriver jag bara lite hur vi gjort och läser inte hela tråden).

1)Badbyxor? Innan hade vi baddräkt med inbyggd blöja (likande badbyxor för babysar) men lite efter hon blev två år så började hon tala om när hon blev behövde gå på toaletten och då bytte vi till vanlig baddräkt. Nu har hon helt slutat med blöjan och då skulle jag aldrig ha något annat än vanlig baddräkt på henne.

2)Hur gör ni med simringar/flytredskap? Innan så hade vi henne i famnen men de senaste månaderna så badar hon med armpuffar (eller simvingar som hon säger). Då vågar hon själv simma rundor och det blir både roligare för henne och lättare för oss men vi är såklart alltid intill henne ändå. Den bassängen vi badar mest i är 140 cm djup så hon bottnar inte där. Badar hon i babybassängen (vilket hon sällan vill) så tar vi av puffarna.

• krakel

Vi går på miniplask med dotter (2 i maj) har gått i 3 terminer detta är det 3:e

har fått lära mig av min instruktör på babysimmet att vanlig baddräkt för den med plast i är oftast sån i effekten att den blir som en blöja dvs rumpan flyter upp ...

vi använder nu en simdyna ( inte en sån gammal hederlig som vi när vi va små utan en platta i flera lager som fästes runt bröstet så barnet kommer i upprätt ställning då de inte klarar att hålla upp huvudet förens de är runt 4 tror jag eller 3....

min dotter har aldrig bajsat hon hade vart med om det 2 ggr sen hon för massor av år sen blev instruktör...

• Suzisuze

Thi hi hi...
    Kul tråd.
    Kan bara svara på 2 saker-
    För det första så hoppas jag att en normal 2 åring inte bajsar ner sig i badhuset, för de brukar ofta signaler detta till mor å far vid den åldern. Om de inte har magsjula såklart . Man brukar INTE bli bajsnödig när man badar, snarare kissig,o det är OK att de råkar kissa i basäng. Inte mysigt med kloret finns ju där, lita för faaaan att alla gamla inkontinenta gummor å småbarn pinkar i bassängen, å det tar inte de blöjorna upp. Men naken ska de inte bada.
    Flytgrejer är nog ok men det räcker ju med att man plaskar runt med barnet, på det djupa vill nog ingen liten knatta vara ( om det inte är ett sånt babysim barn som är mkt vattenvant)

• Peand

När vi är och badar med vår son som blir tre i april så har vi engångsbadblöjor på honom, kanon bra. Armpuffar (en uppblåsbara) och andra flyttyg finns på simhallen att låna.
    Vi har en barnpool och där är han utan, men i de djupare poolerna får han allt ha armpuffar på sig.

Hoppas att ni får en underbar dag i badhuset TS. Det är så mysigt att bada med barnen och man blir som barn på nytt själv. Plaska på!

• Manchester
    Esperando skrev 2008-02-09 21:12:23 följande:
    Fast jag ska nog inköpa sånna flytringar imorgon. Sådana man har på armen. Säljs det i sportaffärer?
    Minsta storleken kan vara svår att hitta. Gissar att din kille kan vara liten till växten. Många barn som bott på barnhem (om han nu har det) är ju det när man kommer hem. Kolla sportaffären, men annars är det nog större chans att hitta i affärer för babyutrustning.
  • MuminMy

Hej!

Jag är babysiminstruktör och mamma till en simmande 2,5åring

Först: Köp ett par tätade badbrallor så är du "säker" finns ett par jag verkligen kan rekommendera som heter Dolphin swimwear, de är reglerbara i både midja och ben och "varar" därför lite längre, säljs på www.babysimshopen.se Annars har imsevimse coola brallor Badbyxan ska helst inte vara tätad med plast om man babysimmar eftersom den då kan bil en flytkudde i rumpan, jag tänker att på ett barn som mer ska plaska och leka har det inte jättestor betydelse.

Armringar tycker jag faktiskt inte du ska använda, jag tycker det är sorgligt när man ser alla dessa "flythjälpsberoende" barn i bassängerna som inte vågar vara i vattnet utan sina "puffar". De har dessutom ofta de oranga trekantiga sakerna som hjälper till att balansera barnet i vattnet vilket gör att de får stora svårigheter att lära sig balansen när de ska lära sig simma senare. Den enda flythjälp han behöver är någon att hålla fast i Du ska ändå aldrig vara längre ifrån ditt barn i bassängen att han eller du kan sträcka ut armen och nå den andre. Vill du absolut ha simringar så köp sk. "cherek"-ringar (finns på adressen ovan) eller sk "delfin"-ringar, finns i välsorterade sportaffärer. Begränsa användandet av flythjälpmedel till 5-10 minuter per simtillfälle.

Flytringar med "sittdyna" är rejält livsfarliga, använd inte dem! Om den tippar kan inte barnet komma loss och kan inte "flyta upp" som det annars gör, stor risk för djup kallsup och kanske också vattenrädsla...

Flytringar som hjälper barnet att hålla upp huvudet gör ju att barnet går miste om vattenvanan, den får de ju genom att utsättas för "elementet", de SKA doppa huvudet, det är ju bra Bubbla och sparka

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Hur bada i simhall med 2-åring? (Blöjbadbyxa? Simringar?)