Ngn som räddat sin baby med andningslarm?
Finna det ngn som haft nytta av ett andningslarm? Undrar om de räddar liv?
Finna det ngn som haft nytta av ett andningslarm? Undrar om de räddar liv?
Hej dyker in en sväng igen, jag tycker det är jättebra att det faktiskt finns folk som förklarar ur sjukvårdssynpunkt oxå.
Jag tror inte det finns bara en orsak till PSD PSD är ju ett namn för plötslig oförklarlig död, det kan alltså finnas många orsaker bakom som vi inte ens vet om ännu, forskningen har inte kommit så långt.
Sen hoppas jag att man inte tar illa upp av tråden för att man inte hade larm själv, jag hade inget larm till min dotter som dog, fast vi borde haft ett, vi hade oturen å fick en arrogant bvc sköterska som inte tog oss på allvar, och ja jag tror att om vi hade haft ett larm så hade hon levt idag, men jag kan ju inte säga säkert.
Är det sant som står i inlägg 92??
Att barn kan drabbas av PSD upp till 3 års ålder... Trodde det var fram till 18 månaders ålder?
*huvudbry*
Risken för PSD kvarstår tyvärr till 3 års ålder fast det är väldigt ovanligt.
Det vet jag inte, jag har andningslarm till min dotter som nu är 1 år & 3 mån bra precis idag =) Jag tänker inte sluta med larmet än, men man brukar inte få låna larmet från sjukhuset såhär länge som vi fått, det är dags å lämna tillbaks för oss oxå så vi tänkte köpa ett eget istället nu när vi kan.
Jag vill ha kvar larmet så länge hon sover i spjälsäng sen kan jag tänka mig att sluta med det inte före. Men alla är ju olika det finns ju ingen satt gräns på hur länge man ska ha larm bara ca, å det ligger på 1 år.
Men nej, försök att inte oroa dig för det!
"PSD" kan man drabbas av HELA livet men de byter namn efter spädbarnsåldern!...heter väl plötslig död bara typ?. Men risken för att de ska inträffa är väldigt liten!, risken att man blir överkörd vid övergångsstället är betydligt högre!
vi har ett larm till våran son då han hade problem med (dykrefluxen) det har aldrig larmat men så vipps nu när han är 7mån så hände det.. vi hade tänkt att sluta med det! min son hade lagt sej på mage med huvudet rätt ner i madrassen.. riktigt hemskt då tänker man vad hade hänt utan larmet om jag ej hörde!! skrämande fortsätter med det ett tag till kanske vid 1år får vi försöka sluta igen..
Nu är detta många år sen, men min mammas vännina förlorade sitt barn, han va i skolåldern. Läkarna kallade det PSD trots att han va så stor. Han hittades död i sin säng på morgonen.
Hur ter sig ett barn som har problem med dykreflexen?!
vi ligger inne nu för apnéer, ev pga dykreflexen. Min skrott håller tillbaka hosta och kräkor tills hon blir både vit och blå. Behöver ibland stimuleras igång och ibland syrgas. Men oftast ter hon sig som om hon bara satt i halsen ordentligt och oftast i samband med matning.
hur gjorde din plutt?
Och nu var det igång igen då...
jag sa ju att vår dotter blir blå....nu är det bekräftat, hon har centrala apnéer OCH andra oförklarliga apnéer. Ligger inne nu med övervak.
´kanske dykreflexen?, kanske reflux...kanske någon missbildning...EP?...kramp...tydligen kan man sluta andas av väldigt många olika orsaker.
NEJ, jag ville inte skrämmas bara berätta att man SKA lita på sin magkänsla, för guds skull åk in om något känns konstigt. Jag har berättat för Neo hemsjukvård och bvc att det känns konstigt och jag har fått höra att det är hjärnspöken (från tidigare upplevelser)...... jag hade rätt... tänk att man kan vara så tveksam fast man har larm! Kombinera kunskap, magkänsla, larm och hlr så har man garderat sig bra. Enbart larm gör ingen säker
sa jag kram?!! kram! ska nu gå in till skrottan och se hur det går för kämpndet. hon är jäkla stark måste jag säga. kanske var de apnéerna som låg bakom lunginflammationen?...spekulationer spekulationer....
kram på sig sejor!
Har två välskapta pojkar och inte haft larm till någon av dem. Å de lever! Jag förstår de föräldrar som har det för att sjukvården rekomenderat det tex för att det föreligger ev problematik på barnets andning. Men ibland tycker jag det går till överdrift. Jag har låtit mina sova på rygg, på mage, ensamma i vagnen, i sängen hos mig, själv i spjälsängen osv. Alla små bäbisar har väl oregelbunden andning. Viktigt är väl att man inte bullar in dem för mycket. Då kan de tro att de ligger i livmodern och slutar andas.
Jag vet att jag är ute på hal is framförallt här. Men ibland måste man släppa på kontrollbegäret.
och medan vi ändå håller på så skippar vi bälte i bilen också för jag känner ingen som krockat och dött.
D ligger 2 syskon begrvda ett par mil ifrån där ja bor,båda dog av "psd" .. med ett års mellanrum å dom båda hade passaret 20 årsåldern.. dom somnade och vaknade inget mer..
Fast det är ju självklart att dom inte dog i psd )plötslig SPÄDBARNS död), man är ju inte längre ett spädbarn när man är över 20 år, Pd (plötslig död) kan jag nog tro att dom dog i isåfall... Den läkare eller obducent som påstår att dom dött i psd bör kanske läsa på lite
Menar inte anonym 20 MÅNADERSåldern?
Eller menar h*n verkligen 20 år...
Låter skumt med PSD då...
Min bror dog i sömnen i vad som kan kallas plötslig död när han var 35 år gammal. Så ja, det kan hända hela livet men risken är större för riktigt små barn, därav begreppet plötslig spädbarnsdöd.
Oro är bra på så vis att det får oss att ta väl hand om våra barn. Men när det går till överdrift och man inte kan somna tex, då är nog det bästa om man kan få hjälp med att bearbeta sin oro.
fick prematur barn förra året hon är alltså 1 år nu =)
Vi valde att inte ha andningslarm när vi åkte ifrån sjukhuset å läkaren rekommendera att inte ta med det hem.
Oftast tjuvlarma den och ökade bara stressen hos föräldrar.
Utan vårt larm hade vi inte haft vår Vidar idag!
Det har larmat fyra ggr och alla gånger andades han inte. Första gången var han ca 3 veckor gammal och kom igång med ett djupt andetag när jag la handen på honom, andra gången (när han var drygt 4 månader) blev det ambulansfärd till akuten för att det krävdes rätt mycket att få igång honom igen (buffa, knuffa, plocka upp och slå i rumpan lite och efteråt hålla vaken för han var så medtagen...det var fruktansvärt!). Gångerna efter det har det räckt att buffa till honom några gånger.
På akuten blev vi inlagda och dem kollade en massa saker men hittade inga som helst fel på honom. Läkaren pratade om PSD och att vi hade tur som hade larm för även om man ju inte helt säkert kan säga om han hade dött så tyder mycket på att det var bra att ha larmet (ambulansföraren sa det också, att med tanke på hur påverkad han fortfarande var när dem kom så utan larmet hade vår Vidar nog inte klarat sig)
Vi vet fortfarande inte varför han har sina andningsuppehåll, han är 9.5 månader gammal nu och det är först senaste veckan som jag har börjat att våga låta honom sova längre ifrån mig än precis bredvid. Han är även väldigt bökig när han sover så larmet trillar av en del, så just nu är han faktiskt dessutom olarmad också...det känns skitläskigt (men ett viktigt steg att våga ta enligt kuratorn, man blir ju knäpp av sömnbristen och den ständiga oron)
Så här har larmet gjort sitt jobb och räddat liv.
Jag kommer absolut att ja andningslarm när min ängel ska bli storasyster.
Men, dör ett barn i PSD så spelar det ingen roll om man har andningslarm. Det går inte att återuppliva barnet.
(ursäkta upprepningen om det står tidigare i tråden, har inte läst hela)
Vi hade andningslarm och det larmade 2 ggr på ca 3 år, ena gången kan ha varit ett falsklarm för det var ok när vi kom in med det kanske löste sig av att vi rusa in i 120, tände lampor och förde oväsen i paniken... andra gången hade hon fått krupp och svårt att andas så nått hände väl där. Om det gjorde någon livsavgörande skillnad vet jag inte, men jag vet att det inte gjorde någon skada och det gav oss iallafall ro och trygghet.
Jag förstår inte varför det är så "kontroversiellt" med andningslarm, det är en extra säkerhetsdetalj som alla andra man väljer att skaffa eller avstå utifrån de risker man ser och vill hantera i sitt liv. Ingen frågar om tippskydd i bokhyllan faktiskt räddat någon och det är många som inte har tippskydd och det har gått bra det med medans andra kan känna sig lugnare om bokhyllan sitter fast oavsett om det funnits en risk för fall eller ej.
På samma sätt har jag andningslarm MEN jag håller också uppsikt och är vaksam. Klart att tekniken inte funkar alltid som vissa sagt men det är väl rätt meningslös kommentar för det är ju rätt uppenbart, och jag går inte till ICA och lämnar barnet hemma ensam bara för att jag skaffat andningslarm på samma sätt som att jag inte kör vårdslöst bara för att jag har babyskydd... som någon sa "om inte annat så kan ju alltid taket rasa in" fast man har andningslarm...
Jag personligen kan inte tänka mig att vara utan nu när reprisen kommer ut om nån månad, om inte annat för att jag ska kunna sova och slappna av, bara det räcker som argument för mig. Sen är det upp till var och en att ta egen ställning till om de tycker att det är värt det eller inte.