• hallonsoda0

Ni som fått havendeskapspenning, vad jobbar ni med?

Jag jobbar som hotellreceptionist och funderar på om det ens är någon ide att söka havandespakspening eftersom att fk verkar vara väldigt hårda när det gäller vad man har för arbete. Läste om en ambulansskötrska som inte fick gå hem med hp trots sammandragningar i v. 20. Jag kan ju inte påstå att mitt arbete är lika tungt som en abulanssköterska men jag står ju upp halva dagarna, kan inte ta några raster/pauser utan måste hela tiden resa mig upp och serva gäster. Jag har problemm med foglossning så i mitten av dagarna har jag så ont i ryggen att jag bara vill grina. Har också fått ont i knän så det är väldigt påfrestande att resa sig upp och ner hela tiden. Tror ni att jag har nån chans att få hp? min bm tyckte att jag skulle söka men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva för att de ska förstå. Är i v. 23 nu och jag vill ju kunna fortsätta jobba fram till ca 1 mån innan iaf.

Så jag undrar alltså om någon i liknade situation fått havandeskapspenning eller vad ni andra arbetat med?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 09:22
    ni får gärna skriva pga. villka arbetsuppg. ni fått hp!

• Svar på tråden Ni som fått havendeskapspenning, vad jobbar ni med?
  • Glendita

Jag jobbar som tågvärd. Fick Hp utan några som helst problem, det var jätte skänt för jag hade aldrig orkat gå på tågen nu. Är klumpig har ont o tar föera år för mig att gå några meter. hi

• Zelmilainen

jag arbetar som förskollärare, är eller har dock själv inte varit gravid. men en kollega fick barn i december...

hon ansökte om HP ganska lång tid innan, mer är de 60 dagarna ni pratar om.... vet dock ej exakt helt säkert... hon hade problem med foglossning och skulle till en början ansöka om att arbeta 50% och va sjukskriven 50%. dock ändrade hon det sen för att om hon skulle va sjukskriven 50% skulle hon bara få 50 FP sen... så hon ansökte om 100% sjukskrivning några månader innan BF. enhetens rektor fick skriva på något papper där han beskrev vilka tunga uppgifter som ingick i arbetet och varför han ansåg att hon inte skulle arbeta. jag tror att allt gick igenom som det skulle för ganska snart efter han fyllt i de papprena blev hon sjukskriven 100%...

• tiaras

Hej
    Arbetar som USka på en låst demensavd,samt lite grann ute i hemtj. Fick min HP beviljad på halvtid. (hade sökt halvtid)
    Tror det helt enkelt beror på vilken handläggare du får..Har aldrig haft en sådan tur gällande fk..
    Men sen så satt jag tills med min chef o skrev papperna ihop. Jag skrev en halv a4 om hur mitt arbete kunde vara,när dom blir aggresiva får ångest. och min chef är som tur var införstådd med detta så hon skrev också en bilaga.
    Min bm sa att hon hade inte hört talats om ngn som itne fått beviljad som arb inom vården..

sedan så ringde min handläggare upp,och jag fick genom telefonen beskriva hur mitt arb såg ut..
    drygt men det gick ju bra!

• April08

På industri 2-skift.. fick hp utan problem!

• louiselangberg blogg se
    April08 skrev 2008-03-02 16:25:25 följande:
    På industri 2-skift.. fick hp utan problem!
    Skrev du nåt brev som beskrev din dag på jobbet?
    elelr hur skrev du?

Jobbar på industri.. ja på bemanningsföretag.. olika industrier o jag vänta spänt på godkännandet..
  • milla   1982

Jobbar som personlig assistent, med mycket tunga lyft och fick beviljat heltid 60 dagar innan utan problem (fort gick det oxå! fick papprena 1 vecka efter jag lagt ansökan på lådan)

BF 3 juni 2008
  • cickan

Hej!
    Jag jobbade som USK inom hemtjänsten och fick HP på första försöket. Mycket städande och så det är ju tungt jobb.
    Lycka till.

• alegni

Min förra grav fick jag HP utan problem, jag jobbade bla. då som städerska på en krog/bar när det fortfarande fick rökas inne, så pga att man till viss del blev utsatt för passiv rökning så var det nog skäl. Nu är jag gravid med nr 2 och jobbar fortfarande 50% på det jobbet och 50% i butik, någon som vet om man kan söka HP från det ena jobbe men fortfarande kan vara kvar på det andra?

• sammetrocker

Jobbar som biträde på en demensavdelning. Fick full HP beviljad from v 32... Jag är fetnöjd, har bara 9 arb. pass kvar. Börjar bli bra nog tungt nu...

Liisen skrev 2008-03-02 20:30:09 följande:
    hur långt innan kan man söka?
    När du har varit på rutinul ska du få ett moderskapsintyg av din barnmorska. när du har fått d kan du söka.
    D e bäst o va ute i så god tid som möjligt.
    alegni skrev 2008-03-02 21:12:09 följande:
    Min förra grav fick jag HP utan problem, jag jobbade bla. då som städerska på en krog/bar när det fortfarande fick rökas inne, så pga att man till viss del blev utsatt för passiv rökning så var det nog skäl. Nu är jag gravid med nr 2 och jobbar fortfarande 50% på det jobbet och 50% i butik, någon som vet om man kan söka HP från det ena jobbe men fortfarande kan vara kvar på det andra?
    Tycker att du ska ringa till fk o fråga hur man går till väga o hur allt ligger till i en sådan situation.
  • jerseyko

Jobbar som slaktare och sökte HP from v. 28 och fick det beviljat utan problem, tog inte ens 1 vecka från jag skickade in papprena direkt efter mitt UL och både min BM och handläggaren på FK tyckte jag jobbat för länge redan då Förvånad

Anledningarna för att jag fick HP redan i v.28 var för belsatningen av ryggen, oergonomiska arbetsställningar, blodsmittor, risken för skärskador, jag jobbar med roterande knivar, högt buller (kan stressa barnet) och jag utsätts för vibrationer och stötar (moderkakan kan lossna)

Vid nästa graviditet kommer jag söka tidigare, jag var sjukskriven halvtid v. 12-19 och i v. 21-25 var det väldigt begränsat vad jag klarade av och i v.26 så fick jag lov att gå hem efter halva dagen! Sen gick jag på semester *phu*

• Andrasandra

Kriminalvård. Blir avstängd av arbetsgivaren två månader innan BF p.g.a. risker. Beviljad HP utan omsvep.

• Raderi

Jag jobbar som svetsare egentligen och fick gå hem redan i vecka 7. Det var inga problem alls att få full havandeskapspenning.

Svar på tråden Ni som fått havendeskapspenning, vad jobbar ni med?