Fler "oförklarliga" som använder kortison?
Nu efter vårt första IVF så har min hjärna tagit fart igen... Tänker och funderar mycket på varför inget funkar.
Jag har ju varit med i studier och gjort biopsi på livmoderslemhinnan och det har ju visat sig att den blir bättre i stimulerad cykel, men på det som skrevs om resultatet låter det som om slemhinnan ändå inte blir perfekt.
Detta med slemhinnans kondition och vad som egentligen krävs för att ett ägg ska fästa har jag förstått är ett ganska outforskat område - man vet helt enkelt för lite än.
Mina funderingar är nu dessa. Jag har astma och medicinerar dagligen med kortison, inhalator, Symbikort som innehåller både budesonid (kortison) och formoterol. Detta är ju för att påverka slemhinnan i andningsvägen, luftrör och lungor. Vad jag inte vet är hur mycket som tas upp i blodet och kan påverka slemhinnorna generellt i kroppen - t ex livmoderslemhinnan. Daglig användning kanske bygger upp halterna i kroppen. Tänk om detta gör livmoderslemhinnan sämre - då skulle jag vilja ändra min behandling för astman.
Inser att jag skulle vilja samla flera läkare i samma rum!
Tänkte därför höra mig för här om det finns andra som använder kortisonpreparat och har svårt att bli gravid?