• Fröken Juli

Fler "oförklarliga" som använder kortison?

Nu efter vårt första IVF så har min hjärna tagit fart igen... Tänker och funderar mycket på varför inget funkar.

Jag har ju varit med i studier och gjort biopsi på livmoderslemhinnan och det har ju visat sig att den blir bättre i stimulerad cykel, men på det som skrevs om resultatet låter det som om slemhinnan ändå inte blir perfekt.

Detta med slemhinnans kondition och vad som egentligen krävs för att ett ägg ska fästa har jag förstått är ett ganska outforskat område - man vet helt enkelt för lite än.

Mina funderingar är nu dessa. Jag har astma och medicinerar dagligen med kortison, inhalator, Symbikort som innehåller både budesonid (kortison) och formoterol. Detta är ju för att påverka slemhinnan i andningsvägen, luftrör och lungor. Vad jag inte vet är hur mycket som tas upp i blodet och kan påverka slemhinnorna generellt i kroppen - t ex livmoderslemhinnan. Daglig användning kanske bygger upp halterna i kroppen. Tänk om detta gör livmoderslemhinnan sämre - då skulle jag vilja ändra min behandling för astman.

Inser att jag skulle vilja samla flera läkare i samma rum!

Tänkte därför höra mig för här om det finns andra som använder kortisonpreparat och har svårt att bli gravid?

• Svar på tråden Fler "oförklarliga" som använder kortison?
  • Mienna

Har oxå sådana funderingar. Medicinerar med kortisonnässpray 6 månader varje år, och kortison verkar ju avsvällande på slemhinnor så varför skall inte livmoderslemhinnan påverkas?? Fast min läkare förnekar detta och säger att det inte finns något samband och rekomenderar kortisonsprutor framför tabletter vid graviditet... Han är ändå docent så jag hoppas han vet vad han pratar om.. Känner inget större förtroende för läkare just nu men hoppas ju ändå att han har rätt..

• luren

har också klurat på det.. använder kortison nässpray under perioder och andra asmagrejer..

• Fröken Juli

Är vi fler astmatiker eller kortisonanvändare? Detta skulle kunna bli en helt ovetenskaplig undersökning...

• Aquilon

Kan ju i förbifarten nämna att cortisonbehandling har provats med, åtminstone i vissa fall, gynnsamma resultat vid IVF med "assisted hatching". Vid "vanlig IVF" tror jag inte det finns några studier som visar varken positiva eller negativa resultat av cortison.

• Månsson

Är oförklarligt barnlös -använder INTE kortison, däremot sporadiskt Rhinocourt (innehåller budesonid).
    Men jag sprayar bara med det några veckor på våren - kan väl knappast göra mig barnlös resten av året pga det?

• Nygge

Medicinerar också mot astma ... och blir inte gravid (har ej provat ivf än). Av det man kan se på vul verkar slemhinnan helt normal, men man vet ju inte ...

• åsis

Använder cortison dagligen året runt. Är astmatiker och använder även andra preparat.
    Har också funderat i dessa banor, om det påverkar. Har hört att om man äter cortison när man är gravid kan barnet växa mer och bli större. Vet dock inte om det stämmer.

Är ofrivilligt och oförklarligt barnlösa efter två år av ständiga försök.

Svar på tråden Fler "oförklarliga" som använder kortison?