• FruSundahl

Kastrering av hankatt? Ålder?!

Hur gammal/ung (välj själv ) behöver en hankatt vara för att man ska få kastrera den? Alltså vid vilken ålder kan man tidigast göra det ungefär?

Agge kom ut nu!!
  • Svar på tråden Kastrering av hankatt? Ålder?!
  • Jamson

runt 1 år brukar man säga, men en del gör det tidigare.
    Den tidigare ägaren till vår katt gjorde det tidigare och då hade inte pungkulorna kommit ner ordentligt sa han....?

• Majsan70

Här i Sverige kasterar man från ungefär 6 månaders ålder. Det är oftast strax innan de blir könsmogna.

• Lurvenpajsaren

Jag har haft katter hela mitt liv och förr rekommenderades att de skulle vara 18 månader. Nu har metoderna förändrats och vår kille bidde det snipp, snipp på när han var sex månader, likaså systern hans. Jag kollade upp med fler veterinärer för jag hade inte gjort det med så unga katter förut. Alla sade samma sak: vi vet mer idag och det är bättre att göra det innan de är könsmogna.

Lycka till!

• stenfalk

I USA gör man det ofta redan vid tre månaders ålder och allt jag läst om det har varit positivt, men i Sverige är det svårt att hitta veterinärer som gör det tidigare än 6 månaders ålder. 6-8 månader brukar man rekommendera idag.

• medea08

Ett år? Den veterinären bör nog uppdatera sig lite.

Sex månader är den vanligaste rekommendationen, men det finns ingenting som talar emot att kastrera tidigare än så, speciellt inte om det är en utekatt det handlar om.

• Kantarellen

Från 12 veckor är nog det tidigaste, mycket positivt med tidig kastrering. Men annars så sa man på mitt gammla jobb att bara kulorna är nere så är det fritt fram.

• FruSundahl

Okej. Tack för hjälpen

Agge kom ut nu!!
Svar på tråden Kastrering av hankatt? Ålder?!