• eua

Fler som har barn med Asperger ? Hur gör ni?

Jag har ett bonusbarn som är 11 år och som har asperger.

Hur gör ni med uppfostran?
    När han ska klä på sig ser han inte om byxorna är för korta, när man frågar om han läxor vet han inte. Senare kommer det fram att han hade det.

På vilket sätt kan barnen ta ansvar? vad kanman kräva?

• Svar på tråden Fler som har barn med Asperger ? Hur gör ni?
  • Lyckogrisen

Går barnet inte hos Habiliteringen?
    Be att få vara med så du kan ställa de frågor du har om inte barnets pappa kan svara på dem.

• eua

Barnet går inte på någon habilitering. Föräldrarna går på BUP och får där prata med en kurator, som inte har någon kunskap om just asperger.
    De får inte så mycket hjälp där.

• Lyckogrisen

Har barnet fått diagnos?
    I så fall är BUP skyldiga att hjälpa barnet med habilitering.
    Om inte BUP i er kommun har möjlighet får de remittera barnet till en kommun som kan.
    Det är inte OK att de inte får prata med någon som är specialliserad på Asperger!

När barnet väl har fått en diagnos och ett läkarutlåtande faller det under LSS, lagen om stöd och service till handikappade.
    Det innebär en massa rättigheter för barnet OCH föräldrarna.
    OM barnet har diagnos ska föräldrarna begära ett läkarutlåtande.
    De är nämligen berättigade till kontaktdagar och då kräver FK läkarutlåtande. Dessutom kan de vara berättigade till vårdnadsbidrag om de måste gå ner i arbetstid för att hjälpa sitt barn.
    Barnet har dessutom rätt till en resurs i skolan.

Har barnet fått diagnos och läkarutlåtande?
    I så fall ska habiliteringen göra upp en handlingsplan.
    Först pratar föräldrarna med habiliteringen om barnets styrkor och svagheter. Sedan ska man lägga upp en plan för att hjälpa barnet utvecklas i rätt riktining.

• eua

Barnet har fastställd diagnos och går i en samverkansklass, vilka också träffar BUP ibland.

Det jag ville få tips om var hur det ser ut hos familjer som har barn med asperger.

Det andra får föräldrarna ta.

• Lyckogrisen

Min bonus är 7 och har en måttlig Asperger.
    Ibland när hon har klätt på sig själv ser hon ut som hon har rymt från en Cirkus ;o)

Man ska ställa krav på dem men vara vaksam så de inte blir för stora. De måste få lov att lyckas.
    Vissa med Asperger ligger lååångt framme med vissa saker och efter med andra saker som vi andra tycker de "borde" kunna eftersom de kan så mycket annat.

Min bonus har svårt med kisseriet. "Glömmer" ofta att torka sig etc. Kan ha svårt att bre en smörgås.
    Men, hon kan räkna och skriva både baklänges och upp och ner!

Fasta gränser och att vara konsekvent är också jätteviktigt.
    Vi gör även vecko schema så det blir lättare för henne att hålla koll på vad som händer under veckan.
    Ett tips för er kan ju vara att skriva "Kolla läxa" varje dag så han inte glömmer att titta efter.
    Min bonus läser bilder jättebra så vi brukar rita saker som beskriver händelser och så ett par stödord.

• eua

Jag gjorde ett bildspel med läggningsrutiner förut. Det funkade bra tyckte jag, det svåra är att bilderna måste vara verkliga. Tandborsten måste ha samma färg tex, men efter att tag gick det bra.

Min sambo pratar ofta om att göra bilder som visar vad han ska göra men han kommer aldrig till skott.

Jag har märkt upp alla lådor i garderoben med var alla kläder ska ligga.

• Lyckogrisen

På habiliteringen kommer de hjälpa oss med bilder.
    Det finns speciella system.
    Det borde BUP kunna hjälpa er med.
    Det underlättar jättemycket om man inte är så bra på att rita själv.

• Hallonbilar

jag har asperger även min son, dock är sonen bara på basutredning än för diagnos.

rutiner är a och o i aspergerfamiljer så att säga. bildsystemet funkar finfint det med.men rutinerna är jätteviktiga, det blir lättare om man gör upp scheman för vardagliga sysslor ect. lycka till!

Men det där har du ju skrivit flera gånger, men för alldel skriv det igen
  • eua

Ja, jag tycker också det är bra med rutiner. Och han har rutiner , när han ska gå och lägga sig tex.

Sen är det svårt när manär bonusmamma, jag kommer med tips och åsikter. Sen känner jag att det är upp till pappan vad han gör sen. Jag kan tycka saker men det är i slutändan han som bestämmer.

Jag vet inte hur jag skulle gjort om det mitt barn, kanske hade jag tagit mer initiativ till att bestämma rutiner.

Svar på tråden Fler som har barn med Asperger ? Hur gör ni?