• Kelsy

Tvillingar eller inte?

Fick förfrågan idag om vi vill återföra 2 ägg från frysen men vet inte riktigt om jag vågar. Varför är det lättare att bli gravid med 2 ägg? Någon som vet? Vi har 7 ägg sammanlagt kvar så jag kanske inte behöver ta till 2 ägg riktigt än? Hur har ni som är gravid med tvillingar tänkt kring tvillingskapet, har ni bara hoppat på tåget utan betänkligheter eller vad? Eller finns det fler i min situation?
    Jag känner mig inte alltid så stark och energisk rent psykiskt så jag är rädd att jag inte pallar med tvillingar.
    Har symtom som visar på utbrändhet det är därför jag känner mig orolig och rädd samtidigt som det skulle vara underbart roligt förstås!

Stora beslut för en "liten tjej"!

• Svar på tråden Tvillingar eller inte?
  • MaddeMamman

Jag tycker det är underbart med tvillingar, har två par, visst kan det vara jobbigt men det är det även med ett barn. Man anpassar sig. Nu är jag inte riktigt i samma sits som du, mina är spontana graviditeter, men andra gången visste vi att chansen att det kunde bli tvillingar igen var större..

• MaddeMamman

...det var störst omställning att få första barnet än två därefter

• Kelsy

Tack för ditt svar MaddeMamman!
    Häftigt med 2 tvillingpar... du måste vara en krutmorsa!
    Kikar in i ditt krypin för att ev. finna bilder?

• keno

Har fått mina tvillingar spontant, men oj vilken chock då de sa att det var två små bebisar där inne! Just då fick jag panik, hade absolut inte tänkt mig tvillingar!

Idag kan jag inte tänka mig något mer undebart!!
    Har inget att jämföra med, men tycker inte att det verkar mer jobbigt för att de är två. Nu när de blivit lite större (11mån) märks det mer och mer vilken behållning de har av varandra tex.

Hoppas du får tvillingar!!

Maddemamman- Är avis på dig som fått två tvillingpar!!

• Rolla

jag fick två ägg tillbacks... e idag gravid med tvillingar genom IVF/ICSI

1. upptinning funkar inte alltid... ville inte ta chansen
    2. Mina barn har alltid varandra... möjligt att man inte skulle lyckas igen.
    3. Större chans o bli gravid
    4. Längtar efter 1 barn att få två e helt underbart...

• Tujan

Jag fick 2 ägg insatta, men det blev "bara" ett barn. Jag är superglad att dom satte in 2 ägg, för annars hade jag kanske inte haft min underbara son nu!!!

• Kelsy

Om jag inte haft min son hade jag inte tvekat en sekund men nu vet jag som sagt inte. han är jättesnäll och duktig så jag tror inte det blir några problem med honom. Däremot fick jag en förlossningsdepression när han föddes och det tog ca. 1 år innan jag blev helt återställd. Det jag känner blir en typ av prestationsångest att jag inte kan lita på min kropp och hamnar där igen med 3 barn som vill ha sin mamma. Men jag blir samtidigt alldeles varm inombords när jag tänker på möjligheten att få 3 barn, vi som inte kunde få några alls trodde vi. Det skulle vara så mycket mer än vi NÅGONSIN vågat hoppas på.
    Vi har bestämt att efter de frysförsöken vi har kvar får det vara nog med försök för våran del men... jag vill ju så gärna ge Kevin syskon.

• Pimpinellan

Chansen att få tvillingar ökar bara marginellt om de sätter in två ägg,det är inte alls dubbel chans m.a.o! CvL gör det mycket,mycket sällan eftersom de anser att riskerna vid en flerbarnsbörd överväger nyttan av att sätta in två ägg. De har forskat mycket på detta och säger att chansen att bli gravid är i stort sett lika hög om man bara sätter in ett ägg. Att man sen kanske VILL ha två på en gång,det resonemanget kunde inte min ivf.läkare förstå! Jag sa att det var för att det är nog min enda chans att hinna få två barn,men han köpte inte det. Jag kommer däremot att HOPPAS på tvillingar,men det blir ju i så fall enäggtvillingar för som sagt,chansen att de sätter in två på mig är låg.

• Rolla

Jag fick välja om jag vill ha 2 ägg eller inte på tredje försöket innan så var det blankt NEJ. Våra två första försök resulterade i bara 1 befruktad ägg i vilket fall som helst.. men skulle vi haft fler ägg så skulle vi ändå inte fått mer än 1 . Men tredje o sista försöket fick vi välja...

• Shivan

Hej Kelsy.
    Jag ruvar just nu på 2 ägg. Tvekade inte en sekund när de frågade mig om jag ville ha bägge tillbaks.

Jag tänkte som så att, chansen att blir gravid är liten och risken att det skulle bli tvillingar är betydligt mindre.
    Tänk om jag väljer 1 ägg och det inte tar sig då skulle jag ångra livet ur mig att jag iallafall inte försökte med 2!

Lycka till!

• Lovebug

Fick två långtidsodlade ägg av toppkvalité insatta men bara ett fastnade. Vet inte om du gjort något IVF tidigare men om du har lätt att bli gravid på dina ägg så skulle nog jag bara be att få ett tillbaka....men har du gjort flera försök utan att något fastna så kör på två.

• Linsis

Det kan faktiskt till och med vara så att chanserna minskar med 2 ägg, enligt min läkare. I alla fall om det ena är rätt mkt sämre än det andra. För då kan det dåliga dra med sig det bra oxå. Det är så enormt olika om chansen/risken för att det blir tvillingar beroende på ens egna förustättningar, så där får man nog lita på sin doktor. Eftersom man inte får sätta tillbaka 2 om inte läkaren bedömer att chanserna ökar mkt, så skulle jag nog gå på läkarens rekommendation.

• Ninni1973
    Svar på #6
    Tujan!
    Måste fråga dig om du fick någon blödning när det ena inte tog sig? Jag har satt in 2 o ska testa på söndag men har redan en missfärgad flytning :( Undrar om ett ändå kan klara sig??? Hur var det för dig? Mvh Ninni
  • Tujan

Ninni1973: Nej, jag fick ingen blödning. Ge inte upp än, "bara" för att du har fått missfärgad flytning, under kan ske!

• nyår

Vad finns det för hälsorisker för mamman och för barnen med en tvilling-graviditet?
    På vissa ställen målas värsta scenariot upp och på andra ställen står det att man som mamma bara blir lite tyngre men inte mycket mer.

• MaddeMamman

Riskerna ligger oftas hos de som väntar enäggstvillingar, delad moder kaka tex. Jag har 2 tvåäggs-tvillingpar och gick till v 38, födda vaginalt med 20 min mellanrum 3540g o 3460g, andra paret igångsättning (mycket jobbigare) v 37+4 1,5 tim mellanrum, 3160g o 3360g. jag var stor o hade ont i ryggen men det hade jag med min enling, 1:a barnet, också.
    Hälsoriskerna ligger just i att man växer fort o det blir belastning på kroppen , risk för diabetes o högt blodtryck ökar också något

nyår skrev 2008-02-13 21:36:39 följande:
    Vad finns det för hälsorisker för mamman och för barnen med en tvilling-graviditet?På vissa ställen målas värsta scenariot upp och på andra ställen står det att man som mamma bara blir lite tyngre men inte mycket mer.
  • MaddeMamman

lägg ut frågan på föräldrar-tvillingsidan, det är många som fått tvillingar genom ivf

• LiseM

Jag väntar tvillingar nu, efter ICSI. Visst är det 'dubbelt' så stor chans att bli gravid om de sätter tillbaka två. MEN jämförelsen som svenska sjukhus gör, är ifall det är större chans att bli gravid om man sätter tillbaka två på en gång, eller ett i taget två gånger. Och DÅ blir ingen skillnad. Bara det att då måste man ju fråga sig, har jag råd och mental styrka nog att gå igenom det hela två gånger? Som jag berättat på en annan tråd var det dessutom så att i mitt fall så var embryona nedfrysta tillsammans i provrör om 4-5 embryon i varje. Alltså tinas vid varje frysförsök ett helt provrör. Vill jag slänga bort de embryon som inte används för 'lyxen' att bara använda ett? I mitt fall (i Thailand) satte tillbaka tre st embryon, faktiskt, vilket är lite extremt. Men vi har gjort en hel del försök innan och kände att både tid och ork började rinna ut.

Visst visar det sig att det är mer riskfyllt med tvillinggraviditet, vilket jag verkligen inte hade fått tillräckligt med information om innan. Alla möjliga komplikationer som kan uppstå visar sig vara jättemycket vanligare om man väntar tvillingar. Till exempel har jag haft mycket blödningar under de tre första månaderna, något som läkarna säger sannolikt är orsakat av att det är tvillingar. De säger att moderkakan 'släpper' lite i kanterna och att det gör att det blöder. Sen är risken att hela moderkakan släpper helt tydligen mycket högre vid tvillingar. Och en massa andra saker som man bara blir rädd när man läser.

Så det är klart, det är inte ett lätt 'val' - ifall man nu har ett val - att välja tvillingar. Jag hade valt en, om jag kunnat välja, men är jätte- jätteglad att vi nu har chans att få två barn på en gång. Det skulle betyda att vi blir trebarnsföräldrar - vi har redan en dotter på 2,5 år. Och det, det är inget mindre än ett mirakel, känner vi. Från att hösten 2004 fått reda på att vi omöjligt kan få barn. Försåvitt vi inte lyckas med ICSI. Till att vi nu är på väg att bli trebarnsföräldrar! Vilken grej! Vilken fantastisk, underbar sak att vi lever på tvåtusentalet och är så lyckligt lottade att vi kan göra så här.

• Hopptossan

Hej!

Jag fick 2 ägg insatta pga av tjat och ålder (36) och min läkare bedömde att jag skulle få tvillingar till 50% efter att ha tittat på äggkvaliteten. Och två blev det!

Statistik är lite lurigt...chansen till graviditet är vid ivf är mycket beroende på timing /livmoderslemhinnans tjocklek och hormonnivå. TRäffar man rätt (och har bra ägg) kan chansen vara dubbelt så stor, men om man inte har bra ägg kan det gå lite hur som helst...man kan också ha superägg som inte tar sig heller om inte timingen är rätt..svamligt men det var så han sa (ungefär)

Svar på tråden Tvillingar eller inte?