Jag väntar tvillingar nu, efter ICSI. Visst är det 'dubbelt' så stor chans att bli gravid om de sätter tillbaka två. MEN jämförelsen som svenska sjukhus gör, är ifall det är större chans att bli gravid om man sätter tillbaka två på en gång, eller ett i taget två gånger. Och DÅ blir ingen skillnad. Bara det att då måste man ju fråga sig, har jag råd och mental styrka nog att gå igenom det hela två gånger? Som jag berättat på en annan tråd var det dessutom så att i mitt fall så var embryona nedfrysta tillsammans i provrör om 4-5 embryon i varje. Alltså tinas vid varje frysförsök ett helt provrör. Vill jag slänga bort de embryon som inte används för 'lyxen' att bara använda ett? I mitt fall (i Thailand) satte tillbaka tre st embryon, faktiskt, vilket är lite extremt. Men vi har gjort en hel del försök innan och kände att både tid och ork började rinna ut.
Visst visar det sig att det är mer riskfyllt med tvillinggraviditet, vilket jag verkligen inte hade fått tillräckligt med information om innan. Alla möjliga komplikationer som kan uppstå visar sig vara jättemycket vanligare om man väntar tvillingar. Till exempel har jag haft mycket blödningar under de tre första månaderna, något som läkarna säger sannolikt är orsakat av att det är tvillingar. De säger att moderkakan 'släpper' lite i kanterna och att det gör att det blöder. Sen är risken att hela moderkakan släpper helt tydligen mycket högre vid tvillingar. Och en massa andra saker som man bara blir rädd när man läser.
Så det är klart, det är inte ett lätt 'val' - ifall man nu har ett val - att välja tvillingar. Jag hade valt en, om jag kunnat välja, men är jätte- jätteglad att vi nu har chans att få två barn på en gång. Det skulle betyda att vi blir trebarnsföräldrar - vi har redan en dotter på 2,5 år. Och det, det är inget mindre än ett mirakel, känner vi. Från att hösten 2004 fått reda på att vi omöjligt kan få barn. Försåvitt vi inte lyckas med ICSI. Till att vi nu är på väg att bli trebarnsföräldrar! Vilken grej! Vilken fantastisk, underbar sak att vi lever på tvåtusentalet och är så lyckligt lottade att vi kan göra så här.