• Mamasnest

Svensk-Amerikanska familjer

Finns det fler svensk-amerikanska familjer som vill babbla på lite om saker som kan uppkomma i våra situationer?
    Min sambon kommer från Kanada men bodde de sista 14 åren i USA innan han flyttade hit till Sverige till mig.

Vi har nu börjat prata på att kanske ta ett år i USA för lite omväxling, han blir ständigt erbjuden sådana tjänster så familjer i USA är välkomna med tips och råd.

Trebarnsmamma på heltid
  • Svar på tråden Svensk-Amerikanska familjer
  • Apple Pie

Min man pratar också få svenska ord blandat med engelska till vår dotter och han tycker att han är sååå duktig, jag har inte mage att säga till honom! Fast egentligen vill jag inte alls att han ska prata svengelska med henne.

Mamasnest skrev 2008-02-28 09:36:39 följande:
    LabLover: Men varför gör de det??? Om min engelska var urkass skulle jag ju inte vilja att mina barn skulle prata så! Nu är inte min engelska urkass och ändå pratar jag inte engelska med barnen eftersom jag vill att de lär sig hans engelska och inte min.
  • Mamasnest

Barnen har sällan mage att säga till sambon när han säger något fel på svenska, men för ett tag sedan sa sambon till dottern att hon var en "nakenfisk" efter badet och då tittade sonen trött på honom och väste: "It's nakenfiiiiis"

Apple Pie skrev 2008-03-15 23:24:31 följande:
    Min man pratar också få svenska ord blandat med engelska till vår dotter och han tycker att han är sååå duktig, jag har inte mage att säga till honom! Fast egentligen vill jag inte alls att han ska prata svengelska med henne.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Apple Pie

Nakenfisk, haha ja nakenfis också för den delen, inte lätt inte!

Mamasnest skrev 2008-03-16 07:07:53 följande:
    Barnen har sällan mage att säga till sambon när han säger något fel på svenska, men för ett tag sedan sa sambon till dottern att hon var en "nakenfisk" efter badet och då tittade sonen trött på honom och väste: "It's nakenfiiiiis"
  • Snöa
    Svar på #43
    Hej!

En till amerikansk-svensk familj med två småttingar ( 6 mån och 20 mån)! Bor i Sverige sedan 10 år ( hjälp vad tiden går...) men har börjat prata om att flytta tillbaka framöver, förmodligen till östkusten. Känns lite skrämmande att lämna trygga Sverige..men samtidigt vill jag att mina barn ska lära känna sina båda hemländer!

//snöa
  • Skorpan2

Här är en svensk-amerikansk familj till. Maken kommer från USA. Vi bor i Sverige sen fem år tillbaka. Vi har en son som är 8 mån. Att flytta tillbaka till USA är inte aktuellt i nuläget, men kanske i framtiden. Jag vill till östkusten (det är där jag känner mig HEMMA) och maken till västkusten.

• Mamasnest

Hur går det för era barn med tvåspråkigheten? Här går det jättebra, 2-åringen kan direktöversätta mellan språken redan så jag är mycket imponerad. Man frågar henne "Mamma säger strumpor, Daddy says?" Och då säger hon "socks".
    Det är fantastiskt vad barn kan!

Trebarnsmamma på heltid
  • Snöa
    Svar på #46
    Hej,

Håller med dig Skorpan2, att östkusten känns mer "hemma". Bodde i Florida ett tag och det var kul med palmer och tropiskt klimat men kände mig aldrig riktigt hemma där.

Mamasnest, min lillkille har börjat prata så smått, mest svenska. Jag har pratat en del med förskolelärare som kan det här med tvåspråkighet och det här är deras råd:
    Var förälder ska prata sitt "känslospråk" (mao. modersmålet) med barnet. Hemma ska man försöka prata minoritetspårket ( alltså engelska när vi bor i Sverige). Barnen kommer säkert att blanda språken i början men det är helt OK. Din tjej verkar ju redan väldigt hemma på det här med två språk ; )
    Vi kör nästan bara engelska hemma, men jag slår om till svenska när jag är själv med barnen. Hoppas att jag "orkar" hålla kvar svenskan när man flyttar..

//snöa
  • Sweet Pea

Vad kul med en svensk-amerikansk tråd!!
    Vi är en svensk-amerikansk familj, jag är från Sverige och min man från USA. Vi har bott här tillsammans sedan 2000 och har två barn, en son på drygt 3,5 år och en dotter på 11 veckor. För ett par år sedan övervägde vi att flytta till USA men det var inte alldeles lätt att få arbets- och uppehållstillstånd för mig (eftersom vi båda jobbat här så länge och min man då inte kunde "sponsra" mig eftersom han inte hade haft en inkomst i USA på så länge). Vi blev hur som helst kvar här och nu trivs vi rätt bra, det är ju väldigt förmånligt nu när man har en ny bebis.. Vi får se hur det blir i framtiden.

Hemma hos oss pratar min man alltid engelska med barnen och jag pratar svenska i veckorna och engelska på helgerna. I början pratade jag bara svenska men vi märkte en stor skillnad på vår sons engelska när vi var över i USA och jag också pratade engelska. Så för att få lite mer engelska även hemma i Sverige introducerade vi "english weekends". De funkar bra tycker jag, han verkar inte förvirrad av det. Han har dock svenska som "första språk" och svarar ofta pappa på svenska (dock med lite engelska ord inblandade) men förstår precis allt man säger på engelska.

Nej, nu måsta jag hinna städa lite innan dottern vaknar!

• Alienated

Japp! Jag är gift med en amerikan. Vi bor i Tyskland just nu men flyttar till USA om två år.....

• Mamasnest

Tack för alla länkar om vigselringar. Det ser ut som om vi kommer att köpa ringar på Costco i alla fall. Jag blev nämligen kär i den här ringen: www.costco.ca/Browse/Product.aspx&whse=BCCA&Ne=4000000&eCat=BCCA|108|1278&N=4009029&Mo=44&No=1&Nr=P_CatalogName:BCCA&cat=3134&Ns=P_Price|1||P_SignDesc1&lang=en-CA&Sp=C&topnav=

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag glömde säga välkommen till de nya och bara nicka till det jag hör om tvåspråkigheten. Det verkar funka på precis samma sätt hos oss alla. Dottern på 2 år svarar också sambon på svenska fast lägger in engelska ord. Nu blir det dock mer och mer engelska ord och hon försöker att bilda korta meningar på engelska.

Trebarnsmamma på heltid
  • Sweet Pea

Vet någon om det finns några bra engelskspråkiga aktiviteter i eller kring Stockholm? Har haft lite svårt att hinna med när man jobbat men nu när jag är mammaledig igen tänkte jag försöka passa på.

• Julybaby

Hejsan

Jag ar lite sen med att hitta denna traden men tankte att jag skulle presentera mig ialla fall. Jag ar svensk (ursprungligen fran Goteborg) och gift med en amerikan. Vi bor uppe i North Dakota (!) men traffades och gifte oss i Florida. Vi flyttade tii Sverige under 3 ar men det funkade inte sa bra for min amerikanske man sa vi flyttade till hans hemstad har i Staterna. Vi har en 10 manaders flicka, Linn och jag pratar inte sa mycket svenska med henne som jag borde. Men nu ska det bli andring pa det!! Vad kul att se sa manga svensk-amerikanska familjer!Glad

• rasajj

Hej.

Ocksa svensk - amerikansk familj! Bor i Colorado just nu. traffade min man under mitt ar som AuPair i CA dar vi bodde tills for fyra ar sedan.

Vi har fyra barn, som ar endast engelsktalande Min man kan inte ens tio ord pa svenska.. men det gar anda.. Skulle ha svart att tala svenska med honom, aven om han kunde..

Mina barn ar lite aldre an vad manga har i traden har, verkar det som.. Min aldsta dotter ar 11 och mina yngsta ar 6,5. (tvillingar) Sa jag har skolbarn.

De av er som bor i Sverige, far era barn engelska som hemsprak? Hur fungerar det?

Ha en bra dag!

It takes both sunshine and rain to make a rainbow.
  • Mamasnest

Kul med nya i tråden.

saargr: Min äldsta är 11 år och han får hemspråk i skolan. Det går jättebra och läraren är superbra. Småtjejerna får nog hemspråk när de börjar på dagis tror jag, har inte kollat upp det än, men jag tror att det är så.
    Mina barn är tvåspråkiga och det fungerar jättebra. Till och med 2-åringen börjar skilja på språken nu.

Nu är det mindre än 2 månader kvar tills vi ska till Kanada. Jag längtar så att jag knappt kan bärga mig. JAg och sambon sitter på kvällarna och pratar om vad vi ska göra/äta/dricka. Just nu ligger Starbucks högt upp på listan med sina goda iskaffe.

Trebarnsmamma på heltid
  • LabLover
    Mamasnest skrev 2008-05-09 19:45:05 följande:
    Kul med nya i tråden. saargr: Min äldsta är 11 år och han får hemspråk i skolan. Det går jättebra och läraren är superbra. Småtjejerna får nog hemspråk när de börjar på dagis tror jag, har inte kollat upp det än, men jag tror att det är så. Mina barn är tvåspråkiga och det fungerar jättebra. Till och med 2-åringen börjar skilja på språken nu. Nu är det mindre än 2 månader kvar tills vi ska till Kanada. Jag längtar så att jag knappt kan bärga mig. JAg och sambon sitter på kvällarna och pratar om vad vi ska göra/äta/dricka. Just nu ligger Starbucks högt upp på listan med sina goda iskaffe.
    Oj, får man hemspråk fast det är engelska som de får ändå så småningom? Hur fungerar det?
    ♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • Mamasnest

LabLover: När barnen går på dagis eller innan de börjar läsa engelska i vanliga skolan så får de engelska undervisning muntligt. De ser på film och pratar också om engelsktalande länder en del. Senare blir undervisningen mer avancerad ju äldre barnet blir.
    Persnligen tycker jag att hemspråk är bra för att de får höra en annan engelsktalande person som pratar bra engelska 1 gång i veckan. Lärarna i den vanliga skolan har sällan bra uttal eller ordförråd så för oss är det viktigt.

Jag har glömt att ansöka om hemspråk till dottern som börjar dagis i höst, ska göra det omedelbart.

Trebarnsmamma på heltid
  • LabLover
    Mamasnest skrev 2008-05-13 09:47:59 följande:
    LabLover: När barnen går på dagis eller innan de börjar läsa engelska i vanliga skolan så får de engelska undervisning muntligt. De ser på film och pratar också om engelsktalande länder en del. Senare blir undervisningen mer avancerad ju äldre barnet blir. Persnligen tycker jag att hemspråk är bra för att de får höra en annan engelsktalande person som pratar bra engelska 1 gång i veckan. Lärarna i den vanliga skolan har sällan bra uttal eller ordförråd så för oss är det viktigt. Jag har glömt att ansöka om hemspråk till dottern som börjar dagis i höst, ska göra det omedelbart.
    Vem pratar man med då? Vår dotter har gått på fsk sedan hon var 1,5 (är 3 år nu) och INGEN har nämnt något om hemspråk för henne
    ♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • Mamasnest

Man ansöker hos Barn-och ungdomsförvaltningen tror jag. Finns det inte information på förskolan då? Be fröknarna kolla upp det! Dock tror jag att ni själva måste ansöka.

LabLover skrev 2008-05-13 12:22:29 följande:
    Vem pratar man med då? Vår dotter har gått på fsk sedan hon var 1,5 (är 3 år nu) och INGEN har nämnt något om hemspråk för henne
    Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden Svensk-Amerikanska familjer