• lollo99

Hur är era 17åriga döttrar?

Min sambo har en 17årig dotter som har flyttat till oss som inte har koll på någonting.Hennes rum ser ut som en soptipp sköter skolan dåligt hon verkar vara väldigt förvirrad och kan inte hålla reda på sina saker.Under den tiden hon bott hos oss så har hon tappat bort 2 mobiltelefoner busskort hon hittar ingenting i sitt rum och då blir hon skit arg.Vi vågar inte låta henne vara själv hemma någon längre helg för då vet man inte om huset står kvar ja så illa är det!! Vet inte vad man ska göra är detta normalt? Min sambos son har bott hos oss och han var inte på detta sättet vad kan man göra? Vi pratar med henne men det hjälper inte och vi blir väldigt låsta när vi aldrig kan åka iväg under en helg för vi litar inte på henne.
  • Svar på tråden Hur är era 17åriga döttrar?
  • Birgitta2

Känner tyvärr inte heller igen det. Visserligen var min dotter enormt skoltrött och jobbade några år efter 9:an. Och ibland var hon utan jobb. Visserligen såg det ut som en soptipp ibland, men ofta ofta storstädade hon. Tappar och förlägger saker gör alla ungdomar då och då, men raserianfall brukar väl inte höra till den åldern. Och visst skulle jag vågat lämna henne en helg, även om jag aldrig gjorde det. Hon hade säkert klarat det, men det hade nog gått rykten om att det var föräldrafritt och risken är ju stor att man skulle försatt henne i en sits som hon inte klarat av. Därför höll jag mig hemma.

• lollo99
    Hon tappar saker hela tiden hon äter med fingrarna när man säger till henne så blir hon skit sur och jag säger till försiktigt och inte argt på något sätt.Hon har glömt att stäga av saker som faktiskt kan börja brinna och då blir jag väldigt orolig.
  • Diorlover

tror nog det är hormoner som späkar äve om det låter dumt. bialnd kan man ju bli skoltrött och tappa gnistan, ha hon problem emd vänner? killar? kommer ihåg att min kopis blev deprimerad pga sin ökade mens mängd men fick tabletter för att reglera mängden sen blev det bättre.. jag va oxå skit slarvig när jag va 17 visserligen var jag aldrig hemma för jag jobbad ehela tiden. så mitt rm va bara en avlämpning plats..

• abnocto

Låter lite som min 16-åring, förvirrad coh ingen ordning. Tror det tillhör tonåren för vissa och det är bara att försöka tala dem tillrätta
    Har anmält försvunnit bankkort o legitimation idag

• lollo99
    Ok är ju skönt att höra för man börjar ju undra om allt står rätt till  Förvånad Får väl hoppas att det går över. Det är så svårt att börja uppfostra henne när hon är 17år för hon har bott hos mamman innan och där funkade det tydligen inte alls.Men jag tycker att det är jobbigt att vi inte kan lita på henne så att vi kan åka bort någon helg för som det är nu så vågar jag inte åka iväg ens på fest över en kväll. Ledsen
  • Diorlover

hon e ju för tusan snart 18, men tkr inte att du ska uppfostra henne det är upp till hennes pappa. visst ERA regler gäller i ert hus. sitt ner och kom överens omm det. samma saer som gäller hos mamma borde väl gälla hos er som ute tider. när man skall höra av sig osv. jag fick göra mkt i den åldern förutsatt jag hade min mobil på alltif. sov jag borta skulle föräldrar ha namn & telefon och adress och gärna ringa dem när jag kom hem även om d va sent.

• StoraMor

Min dotter hade perfekt ordning på rummet tills för ett par år sedan. Det varierar nu från "soptipp" till hyfsat städat, beroende på hennes ork och humör. Vi har gjort en överenskommelse; städar hon av och bäddar sin säng så är det värt 10:-/gång. Låter kanske lite larvigt, men pengar är alltid eftertraktat och ofta slipper man tjata. Blir (förhoppningsvis) också tillslut en vana för henne att göra ett röjande varje dag.
    I övrigt tror jag nog att de kan vara väldigt disträ i den åldern, det ger sig nog med tiden..
    Lycka till!

• agua

Här har du en 17 åring som var en b*itch i 15-16 års ålders sket i rummet föräldrarna men skolan har ja alltid skött och mina egna grejer andras sket jag därimot i.

var och festade varje helg tills jag träffade min sambo/fästman man kan säga att han tog ner mig på jorden så nu sitter man här med en underbar liten pojke på 6 veckor går 4 timmar skola varje vecka och trivs med det.

• Malinell

Ni föräldrar med jobbiga tonåringar gör det bra! En stor eloge till er som står ut!!!

• irre42

hahaha jag har samma problem med min dotter på 1 månad slarvade hon bort 3 mobiller och hennes rum ser ut som en sopstation .

• lollo99
    Jag fattar inte att hon kan trivas!! Det är så äckligt i rummet men jag stänger dörren nu så slipper jag se det Flört
  • irre42

bra man måste stäng min dotters rum är jätte hemskt men men det är hon som ligger där iunne och bor där inte jag .

• Bevabus

vi bara trivs som det är :P haha vet inte varför..

lollo99 skrev 2008-02-19 10:11:44 följande:
    Jag fattar inte att hon kan trivas!! Det är så äckligt i rummet men jag stänger dörren nu så slipper jag se det
  • Zayna

Min dotter fyller 17 i år och vi har haft våra diskussioner om rummet, skolan osv. Jag har sagt och menat att så länge hon sköter skolan och sitt rum, så betalar vi för allt, husrum, mat, kläder, semester, fika, cd-skivor kläder osv, men bestämmer hon sig för att hon inte vill/orkar sköta sina studier eller städningen i sitt rum, då får hon faktiskt se efter en egen lägenhet där hon får göra som hon vill, men då får hon också klara alla utgifterna själv. Samma kväll som jag sa allt detta till henne (det hade då gått månader av tjat från mig) så grät jag mig till sömns och tänkte, tänk om hon säger att jag skippar skolan, tar ett jobb och flyttar till eget? Jag var så nära att på morgonen gå och säga till henne att jag inte menade det och att hon får bo kvar hemma hur hon än beter sig!! Som tur var, orkade jag stå emot. Den eftermiddan när hon kom hem från skolan satte hon sig ner och grät och bad mig om ursäkt. Hon sa att hon aldrig hade tänkt på saken så, att vi faktiskt betalar allt för henne och gör det gladeligen i 10 år till om det behövs och att det inte alls är för mycket begärt det vi ville av henne här hemma. Det här var några månader sen och jag kan säga att våran relation, hennes studier och rummet är i nästan perfekt skick ;)
    Jag ångrar inte mitt samtal med henne även fast det sved i mitt hjärta just då!
    Hon var en förvirrad tjej, som hade så många saker i huvudet och svårt att prioritera. Nu "tvingade" vi henne med vårt ultimatum att ta ett beslut, det var dock ändå HENNES beslut! Hoppas att du hittar ett sätt att nå till er tjej. De är värda det och de är ju fortfarande barn, fast de ser äldre ut! Lycka till!

• Bevabus

bra gjort utav er! ni hade "tur" att hon inte hade tänkt på det innan...att ni faktiskt betalar för henne. om hon hade varit som jag och redan hade insett vad föräldrarna gör för en så hade ni knappast fått nå vett i henne...

Zayna skrev 2008-02-19 14:18:04 följande:
    Min dotter fyller 17 i år och vi har haft våra diskussioner om rummet, skolan osv. Jag har sagt och menat att så länge hon sköter skolan och sitt rum, så betalar vi för allt, husrum, mat, kläder, semester, fika, cd-skivor kläder osv, men bestämmer hon sig för att hon inte vill/orkar sköta sina studier eller städningen i sitt rum, då får hon faktiskt se efter en egen lägenhet där hon får göra som hon vill, men då får hon också klara alla utgifterna själv. Samma kväll som jag sa allt detta till henne (det hade då gått månader av tjat från mig) så grät jag mig till sömns och tänkte, tänk om hon säger att jag skippar skolan, tar ett jobb och flyttar till eget? Jag var så nära att på morgonen gå och säga till henne att jag inte menade det och att hon får bo kvar hemma hur hon än beter sig!! Som tur var, orkade jag stå emot. Den eftermiddan när hon kom hem från skolan satte hon sig ner och grät och bad mig om ursäkt. Hon sa att hon aldrig hade tänkt på saken så, att vi faktiskt betalar allt för henne och gör det gladeligen i 10 år till om det behövs och att det inte alls är för mycket begärt det vi ville av henne här hemma. Det här var några månader sen och jag kan säga att våran relation, hennes studier och rummet är i nästan perfekt skick ;)Jag ångrar inte mitt samtal med henne även fast det sved i mitt hjärta just då! Hon var en förvirrad tjej, som hade så många saker i huvudet och svårt att prioritera. Nu "tvingade" vi henne med vårt ultimatum att ta ett beslut, det var dock ändå HENNES beslut! Hoppas att du hittar ett sätt att nå till er tjej. De är värda det och de är ju fortfarande barn, fast de ser äldre ut! Lycka till!
  • Mari43

Om det vore så enkelt som DIORLOVER säger som att sätta sig ner och komma överens om regler hehehehehe jaa herregud.....tänk om det också fungerade i praktiken men nope flicka lilla, det är det DET INTE gör!!

• mammialex

Hej hej verkar som det är något som går hos 17 åriga töser min är ungefär likadan, vet inget, hör inget, ser inget.
    Skärpt tjej tills för ett-två år sedan då den stora förvirringen trädde in.
    Tappar busskort, nycklar, plånbok, slarvar bort kläder, smycken, försover sig, glömmer tider hon bokat att jobba, missar lektioner i skolan, ljuger o trixar med allt man kan tänkas, "lånar" mina smycken som ofta försvinner helt obegripligt spelar ingen roll om det är guld eller plast så jag tror inte hon säljer grejerna.
    Hon är bara så enormt självcentrerad.

För att ge henne konsekvenser har jag provat det mesta, indragna pengar, utegångsförbud, inte tvätta hennes kläder. Det hjälper ett tag sedan är det som bortblåst.

Maktlösheten jag känner närhon ät TOTALT ovetandenär man konfronterer henne är enormt frustrerande och ibland vet jag inte hur jag skall få ordning på detta.

Lämna hemmet under helgerna har jag inte vågat på något år.

Känner dock att det blivit något litet bättre. Min son hade en enormt jobbig period även han i denna åldern. Han är ett år äldre och jag tycker att han mognat enormt sedan sin 18 års dag för ett halvtår sedan.

Jag har hopp ännu och du skall veta att detta beteende verkar inte helt ovanligt.

lollo99 skrev 2008-02-15 10:17:41 följande:
    Min sambo har en 17årig dotter som har flyttat till oss som inte har koll på någonting.Hennes rum ser ut som en soptipp sköter skolan dåligt hon verkar vara väldigt förvirrad och kan inte hålla reda på sina saker.Under den tiden hon bott hos oss så har hon tappat bort 2 mobiltelefoner busskort hon hittar ingenting i sitt rum och då blir hon skit arg.Vi vågar inte låta henne vara själv hemma någon längre helg för då vet man inte om huset står kvar ja så illa är det!! Vet inte vad man ska göra är detta normalt? Min sambos son har bott hos oss och han var inte på detta sättet vad kan man göra? Vi pratar med henne men det hjälper inte och vi blir väldigt låsta när vi aldrig kan åka iväg under en helg för vi litar inte på henne.
Svar på tråden Hur är era 17åriga döttrar?