När gammal nog för vv?
Undrar lite över när ni tycker att ett barn är gammalt nog för varannan vecka boende?
Undrar lite över när ni tycker att ett barn är gammalt nog för varannan vecka boende?
Jag bodde så som liten, med systrarna.
Svårt att säga när man är för gammal, jag slutade när jag tyckte det var jobbigt att flytta fram och tillbaka med alla prylar, så i början av tonåren.
Tycker det är viktigt vad barnen själv vill. Det är rätt påfrestande att flytta fram och tillbaka.
Du menar hur litet barnet kan vara va?
Jag tror att det kan fungera bra från det att du kan resonera med barnet och förklara att nu ska du vara hos... och sedan...
Kanske 3-4 årsåldern
Oj, nu såg jag att jag läst fel... sorry. Men det kan ju vara bra att veta hur gammal man kan vara när man vill sluta med. =P
Men nej, har nog inget vettigt svar. Tycker i alla fall man ska vara över två år, så man förstår och kan uttrycka sig lite själv.
just det, menade hur litet det kan vara :)
har att göra med att sambons ex hela tiden skjuter upp på när deras dotter ska börja vara hos oss varannan vecka, hon är bara två och enligt mamman alldeles för liten för att vara hos oss mer än varannan helg... men tydligen går det jättebra att hon är hos mormor mer, för där sover hon över titt som tätt verkar det som :(
Det är skillnad på varannan vecka och växelvis boende. En 2-åring som är trygg hos båda föräldrarna kan mycket väl bo växelvis. Man kan ju välja att byta dagar 2+2+3
Så att barnet ärldrig är mer än 2-3 dagar hos vardera förälder.
Man kan ju börja med att utöka så att det blir en eller två dagar den veckan barnet inte är hos pappan och sen köra så ett tag och utöka sakta men säkert tills det blir växelvis.
Vi började med 3 dagar i stötten när sonen var ca 4 år. Från det året han fyllde 7 år har vi varannan vecka boende. Så nu har det pågått i mer än 5 år. Men det händer allt oftare att sonen vill komma tidigare till oss. Vi byter söndagar så det är lättare för skoltaxin att veta vart de ska hämta sonen. Så han kommer oftast på fredagarna till oss. Fungerar bra för oss alla inblandade trots sonens handikapp.
Nu separerade vi när tjejerna var riktigt små (yngsta var ca 6 månader när pappa flyttade) och det var kanske inte väldens bästa skilsmässa direkt (tyvärr). Tjejerna bodde kvar hos i mig på heltid, pappan kom o hälsade på eller tog med de ut, de sov dock alltid hos mig fram tills yngsta var nästan året. Vi började då sakta med växelvis boende, dvs några dagar hos pappa o sen hos mig. I början var det typ 2dagar hos pappa 5 hos mig (då jag bodde kvar i huset så var det ju hemma för tjejerna). Vi ökade på det och då det fungerade så himla bra så blev det full vv (veckosvis) redan när yngsta var 1,5år och äldsta var 3. Nu är de 3 o 5år gamla o vi har samma "schema" nu som då, dvs veckovis boende med byte på tisdagar.
Så svar på din fråga så för oss fungerade det klockrent ifrån ca 1,5års ålder. Dock hade vi ju en period av tätare byten - annars hade det aldrig fungerat.