• beadis

    Vad hade du som förälder gjort, om ditt barn mobbades i skolan?

    Hade du pratat med rektorn, lärarna, föräldrarna, barnen?
    Om det inte hjälpt, vad hade du då gjort? Hade du tagit bort ditt barn från skolan?

  • Svar på tråden Vad hade du som förälder gjort, om ditt barn mobbades i skolan?
  • beadis
    Horst skrev 2008-03-05 00:17:05 följande:
    På vår skola har lärarna i förskoleklassen alltid ett samtal med förskolepersonalen från barnens förskola inför hösten de börjar i "nollan". Sedan har man också ett samtal med föräldrarna under någon av de första veckorna. Det finns ju så mycket viktigt att ta reda på och reda ut! Skulle bli förvånad om detta inte fanns på alla skolor (som har någorlunda resurser, för det tar ju mycket tid).
    ja man har ju liksom antagit det av per automatik...så det är säkert så, här vet jag att under våren nu kommer barnen o få hälsa på sin nya skola..
  • Horst

    Men tänk på att det finns sekretess mellan förskola-skola. Förskolan FÅR inte lämna över allt till skolan om inte vi som föräldrar säger att det är OK, d.v.s. häver sekretessen.

    Så gör gärna det - häv sekretessen - om ni vill att ert barn ska lämnas över med ALL fakta till skolan.

  • Suskiv

    Svaret är enkelt.

    Skulle nått av mina barn bli mobbat skulle huvuden rulla.

    Rektor, lärare, och föräldrar till det berörda barnen skulle in på samtal direkt. Troligtvis skulle det även bli polisanmälan av saken som ren princip sak. Grundkravet är att mobbarna byter skola.

  • Cocco

    Det lättaste är ju tyvärr att det mobbade barnet byter skola även om det i princip är fel.
    Jag bytte själv skola när jag var liten det var det bästa jag har gjort. Det var mitt eget val jag sa till min mamma att jag ville byta bla pg mobbing men även andra orsaker.

  • Horst
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-08 12:02:29 följande:
    *puff*
    Hur har det gått? Har ni haft inskolningssamtal/besök?
  • logg81

    Jag blev grymt mobbad när jag gick i lågstadiet. Det slutade med att min mamma puschade för att jag skulle söka till musikklass och jag kom in. Så jag bytte skola i 4:an. Tyvärr blev jag sjuk ganska direkt och var borta ett halvår så jag kom aldrig riktigt in i den nya klassen. Jag blev en parasit igen.

    Inte förrens i gymnasiet kände jag mej hemma...

    Min mamma gjorde det hon trodde var det rätta. Men jag tycker inte att det är den mobbade som ska behöva byta skola utan den/de som mobbar. Men det är lättare att omplacera en elev. Och det är lättare att fly undan ett problem än att ta tag i det.
    Jag skulle nog se till att min tös fick byta skola om hon blev mobbad. Men först skulle jag ställa till ett jäkla liv...


    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Horst

    Fast egentligen ska inte NÅGON behöva byta skola. (Missförstå mig rätt...) Skolorna borde bli bättre på att ta tag i problemen. De försvinner ju inte för att någon byter skola.

    Skolan som jag jobbar på lägger ner MYCKET tid, energi, kraft och pengar på det sociala. Och det ger utdelning. Men fy vad tufft det kan vara ibland!


    logg81 skrev 2008-04-18 23:17:04 följande:
    Jag blev grymt mobbad när jag gick i lågstadiet. Det slutade med att min mamma puschade för att jag skulle söka till musikklass och jag kom in. Så jag bytte skola i 4:an. Tyvärr blev jag sjuk ganska direkt och var borta ett halvår så jag kom aldrig riktigt in i den nya klassen. Jag blev en parasit igen. Inte förrens i gymnasiet kände jag mej hemma...Min mamma gjorde det hon trodde var det rätta. Men jag tycker inte att det är den mobbade som ska behöva byta skola utan den/de som mobbar. Men det är lättare att omplacera en elev. Och det är lättare att fly undan ett problem än att ta tag i det. Jag skulle nog se till att min tös fick byta skola om hon blev mobbad. Men först skulle jag ställa till ett jäkla liv...
  • logg81
    Horst skrev 2008-04-18 23:25:06 följande:
    Fast egentligen ska inte NÅGON behöva byta skola. (Missförstå mig rätt...) Skolorna borde bli bättre på att ta tag i problemen. De försvinner ju inte för att någon byter skola.Skolan som jag jobbar på lägger ner MYCKET tid, energi, kraft och pengar på det sociala. Och det ger utdelning. Men fy vad tufft det kan vara ibland!
    Jo jag e med... Självklart ska saker kunna lösas.

    Jag kommer inte ihåg det sista året i lågstadiet. Både för att jag började bli sjuk och för att mobbningen eskalerade. Men de första 2 åren kommer jag ihåg att mamma kämpade förtvivlat för min del. Jag tror att hon helt enkelt gav upp. Hon orkade nog inte kämpa mer...
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Horst

    Tragiskt... Så ska det inte få gå till!


    logg81 skrev 2008-04-18 23:28:45 följande:
    Jo jag e med... Självklart ska saker kunna lösas. Jag kommer inte ihåg det sista året i lågstadiet. Både för att jag började bli sjuk och för att mobbningen eskalerade. Men de första 2 åren kommer jag ihåg att mamma kämpade förtvivlat för min del. Jag tror att hon helt enkelt gav upp. Hon orkade nog inte kämpa mer...
  • Don38

    Lätt att säga men svårare att genomföra ..vet det av eg erfarenhet


    Suskiv skrev 2008-03-21 15:14:29 följande:
    Svaret är enkelt.Skulle nått av mina barn bli mobbat skulle huvuden rulla.Rektor, lärare, och föräldrar till det berörda barnen skulle in på samtal direkt. Troligtvis skulle det även bli polisanmälan av saken som ren princip sak. Grundkravet är att mobbarna byter skola.
  • Don38

    Vad hade du gjort om du hade haft en son eller dotter som mobbat men är ögontjänare hemma ..och om dom hade nekat till all mobbning som uppståt runt dom ?

  • Horst
    Don38 skrev 2008-04-18 23:55:13 följande:
    Vad hade du gjort om du hade haft en son eller dotter som mobbat men är ögontjänare hemma ..och om dom hade nekat till all mobbning som uppståt runt dom ?
    Mycket svårt... Alla vill väl kunna lita på sina barn. Men samtidigt får man ju hoppas att man har en så pass bra relation till dagis/skolpersonal att man kan prata med dem och lita på dem och deras bild av ens barn.

    Att sedan ta de välbehövliga diskussionerna med barnet hemma kan inte vara lätt, särskilt när man inte har någon förstahands information.

    Usch! Jag hoppas att vi aldrig hamnar i den sitsen.

    OBS!

    Nu skiljer jag på att MOBBA och RETA... Milsvid skillnad i mina ögon. Alla barn har nog både retat och retats.
    Mobbing är en helt annan femma. Tyvärr används uttrycket mobbing alldeles för slarvigt. Jag har haft elever som kommit in och sagt (om bästisen) "Han mobbade mig på rasten". Åh, så arg jag blir då. Tänker på de som verkligen blir mobbade...
  • beadis
    Horst skrev 2008-04-18 23:13:00 följande:
    Hur har det gått? Har ni haft inskolningssamtal/besök?
    våran son har varit på skolan o träffat sina kommande fröknar, vi har fått en tid till ett möte för föräldrarna, det är väl det som har hänt än så länge
  • Horst
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-19 13:45:32 följande:
    våran son har varit på skolan o träffat sina kommande fröknar, vi har fått en tid till ett möte för föräldrarna, det är väl det som har hänt än så länge
    Kändes allt bra? Fick ni kontakt med något barn/förälder/personal? Hur verkade lokalerna, utemiljön och "tänket" kring barnen?
  • beadis
    Horst skrev 2008-04-19 16:26:16 följande:
    Kändes allt bra? Fick ni kontakt med något barn/förälder/personal? Hur verkade lokalerna, utemiljön och "tänket" kring barnen?
    har inte varit på det mötet än....tyvärr så är lokalerna väldigt små o har hört att barngruppen ska vara alldeles för stor..får se i höst..
  • Docendo díscimus

    Se till att de inte börjar i samma klass. Kontaktar skolan.

    Föräldrar till ögontjänare kan man inte prata med - för de tror inget ont om sin baby även om det inte längre är en baby.

Svar på tråden Vad hade du som förälder gjort, om ditt barn mobbades i skolan?