• trexel
    Äldre 16 Feb 18:39
    30975 visningar
    22 svar
    22
    30975

    Singel 41 år och barnlös

    Att vara 41 är väl ok i sig men i kombination med att vara singel OCH barnlös så kan jag i mina värsta stunder känna en sån stor förtvivlan och sorg att det nästan känns som jag går sönder.
    Jag ser nog yngre ut än vad jag är och utåt sett så tror nog många som känner mig ytligt i min omgivning att jag är en rätt glad och lycklig person. Omtyckt på jobbet och av familj och vänner osv. Men jag känner mig som en stor idiot som inte förstått att man inte har all tid i världen på sig att skaffa barn. Finns det någon därute i samma situation som mig som kan berätta lite om hur ni har bearbetat/bearbetar den pågående och osynliga sorgen i att vilja ha barn men inte har träffat den rätta partnern. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna komma igenom den här krisen.
    Jag dejtar och har ännu inte gett upp hoppet helt men det känns så tungt ibland... speciellt när alla runtomkring pratar om sina barn och sina familjer.

  • Svar på tråden Singel 41 år och barnlös
  • cityst­ina
    Äldre 28 Feb 22:21
    #11

    Stork-kliniken ligger i köpenhamn och gör inte IVF.

    Nordica och DanFert gör IVF på ensamstående i Danmark.

    Lycka till!

  • Äldre 4 Oct 16:34
    #12

    Hej på er

    Läst lite på era trådar angående barnlöshet. Själv har jag börjat om på nytt förhållande sedan några år tillbaka. Jag är precis fyllda 41 och nu planerar vi barn. Dock har jag varit och träffat en gynekolog som gjorde ett vaginalt ultraljud. Man såg dessvärre att mina äggledare var bara några mm stora. Ätit preventivmedel i 25 år och sedan jag tog ut min hormonspiral i början av maj har inte mensen satt igång. Så det han gjorde var att ta lite blodprov och skulle återkomma till mig om 2 veckor. Jag vet att det ser mörkt ut för mig och redan nu börjar tänka på andra alternativ. Han sa lite snabbt kostnaderna för olika behandlingar och statistik på min ålder. Vad jag förstår så är det bara 5-15 % chans om jag överhuvudtaget har några ägg att ta ut och befrukta utanför och sedan placera in igen.( Jag förutsätter att min sambos spermier är ok. )Han nämde även om man har en okänd donator som ger ett ägg skall procenten vara runt 50 %. Priserna låg runt 30,000 för alternativ 1 och ca 100,000 för alternativ 2. Har någon nån erfarenhet av Danmark eller Riga för dessa kostnader? 
    Känner lite som tiden rinner ut och allt måste klaffa och ske inom några månader?
    Tack på förhand Lisa 

  • Äldre 5 Oct 22:32
    #13

    Du kan även åka till Riga för en embryoadoption. Något större chans att lyckas än med insemination, när man är 40+. Lycka till!

  • Äldre 5 Oct 22:39
    #14
    Lisma18 skrev 2013-10-04 16:34:21 följande:
    Hej på er

    Läst lite på era trådar angående barnlöshet. Själv har jag börjat om på nytt förhållande sedan några år tillbaka. Jag är precis fyllda 41 och nu planerar vi barn. Dock har jag varit och träffat en gynekolog som gjorde ett vaginalt ultraljud. Man såg dessvärre att mina äggledare var bara några mm stora. Ätit preventivmedel i 25 år och sedan jag tog ut min hormonspiral i början av maj har inte mensen satt igång. Så det han gjorde var att ta lite blodprov och skulle återkomma till mig om 2 veckor. Jag vet att det ser mörkt ut för mig och redan nu börjar tänka på andra alternativ. Han sa lite snabbt kostnaderna för olika behandlingar och statistik på min ålder. Vad jag förstår så är det bara 5-15 % chans om jag överhuvudtaget har några ägg att ta ut och befrukta utanför och sedan placera in igen.( Jag förutsätter att min sambos spermier är ok. )Han nämde även om man har en okänd donator som ger ett ägg skall procenten vara runt 50 %. Priserna låg runt 30,000 för alternativ 1 och ca 100,000 för alternativ 2. Har någon nån erfarenhet av Danmark eller Riga för dessa kostnader? 
    Känner lite som tiden rinner ut och allt måste klaffa och ske inom några månader?
    Tack på förhand Lisa 
    Du kan även göra en sk dubbel äggdonation på Unica i Brno, Tjeckien, med din mans spermier. Du är garanterad två embryor (blastocyster) med din mans spermier per försök. Kostnaden för detta är ca 2900 euro. Med dagens växelkurs är det ca 2500 SEK. Plus resa för dig och maken. Chansen till graviditet är närmare 70% per försök, om din makes spermier är helt hundra. Tjeckien har gott om "skandinavisk-looking" äggdonatorer samt ingen väntetid.
  • Äldre 5 Oct 22:41
    #15
    Juliette F skrev 2013-10-05 22:39:37 följande:
    Du kan även göra en sk dubbel äggdonation på Unica i Brno, Tjeckien, med din mans spermier. Du är garanterad två embryor (blastocyster) med din mans spermier per försök. Kostnaden för detta är ca 2900 euro. Med dagens växelkurs är det ca 2500 SEK. Plus resa för dig och maken. Chansen till graviditet är närmare 70% per försök, om din makes spermier är helt hundra. Tjeckien har gott om "skandinavisk-looking" äggdonatorer samt ingen väntetid.

    Förlåt, det ska vara DELAD dubbel äggdonation, dvs du delar äggskörden med ett annat par. Därav det låga priset.
  • Äldre 5 Oct 22:42
    #16
    Juliette F skrev 2013-10-05 22:39:37 följande:
    Du kan även göra en sk dubbel äggdonation på Unica i Brno, Tjeckien, med din mans spermier. Du är garanterad två embryor (blastocyster) med din mans spermier per försök. Kostnaden för detta är ca 2900 euro. Med dagens växelkurs är det ca 2500 SEK. Plus resa för dig och maken. Chansen till graviditet är närmare 70% per försök, om din makes spermier är helt hundra. Tjeckien har gott om "skandinavisk-looking" äggdonatorer samt ingen väntetid.
    Trycksfelsnisse är i farten. Givetvis ska det vara 25 000 SEK, dvs en nolla extra. Skäms
  • Äldre 11 Oct 11:50
    #17

    Tack Juliette för svaret. Då vi bor i Göteborg skulle det vara toppen om det fanns någon liknande klinik i Danmark? Vet någon??? Jag hörde med gynekologen jag träffade enligt honom så fanns det ingen möjlighet till hjälp till kostnaden pga min ålder. Jag läste lite på gamla trådar och som jag läser kan man få ersättning/ hjälp med kostnaderna från fk trots att jag att jag är brist på ägg pga klimakteriet.

  • Äldre 21 Oct 22:27
    #18

    Storkkliniken gör inte IVF, men Stork IVF som ligger granne är deras IVF-klinik. En IVF-behandling med donerad sperma kostar 25.000 danska kronor.

  • Äldre 1 Nov 10:24
    #19
    Lyckoprinsessan skrev 2008-02-19 10:12:24 följande:
    Min bästa väninna blir 43 nu i mars, hon har en son på 1,5 år efter en insemination på STORK-kliniken. Hon var singel och dejtade i många år tills hon beslutade att ta saken i egna händer. Blev utdömd i Sverige eftersom hon hade ett FSH på 17. Fick pergo av en gynekolog i Danmark och åkte sedan till storkkliniken för en insemination vid ägglossning.

    Mot alla odds blev hon gravid på första försöket. Inte nog med det, när hon var i femte månaden träffade hon en ny man och i våras köpte de hus tillsammans. Nu har hon sin lilla familj och är världens lyckligaste.

    En man kan du alltid fixa senare, vill du ha barn så gör något så fort som möjligt!!!!

    Lycka till...
    Tack lyckoprinsessan för att du delade med dig av din kompis historia!
  • Mon 7 Mar 2022 12:38
    #20

    Jag är 43 år och singel och barnlös

  • Casper­9
    Mon 7 Mar 2022 12:42
    #21

    Jag är 36 och har som tur är träffat en kille som är vettig, jag är inte superkär men i min ålder kan man inte vara kräsen tänker jag. jag hoppas få bli mamma en dag 

  • Mon 7 Mar 2022 14:30
    #22

    Jag lärde känna en kvinna här på familjeliv i början av 2019 som var i en liknande situation. Hon var 41 år och kunde blicka tillbaka på flera relationer som runnit ut i sanden utan att de lett till barn. Dörren till att bli mamma höll raskt på att stängas för henne och det fanns inte tid att odla en ny relation. Hon tyckte det var en smidig lösning att ta hjälp av någon direkt istället och det blev att jag donerade till henne.

    Vi visste båda att det nog skulle bli svårt pga hennes ålder och vi drog upp lösa planer på upprepade försök under det året. Hon blev tvärtom gravid på första försöket Vi höll kontakten under graviditeten och jag fick ett fint mejl efter födseln, sedan dess har vi inte haft behovet att prata med varandra. Det är en av de ljusaste händelserna under tiden jag varit aktiv, mycket just för att vi lyckades på första försöket vilket ju annars är väldigt ovanligt

Svar på tråden Singel 41 år och barnlös