• RockOlga

Kejsarsnitt?

Hej ! Finns det någon här som är mer kunnig än mig?
    jag undrar om man får be om ett kejsarsnitt? Alltså diskutera ihop sig med sin barnmorska och få ett planerat snitt?

Detta är mitt första barn.

Ni som har gjort det, kan ni säga för/nackdelar? Och vad är bättre/sämre om man jämför med en vaginal förlossning?

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Kejsarsnitt?
  • lieh

Har gjort kejsarsnitt pga säte. Kändes som jag blev masserad i magen men det gjorde inte ont. Dagarna (veckorna) efter operationen hade jag ont i magen och det stramade. Kunde inte bära tungt de första dagarna.

Låg på bb i 5 dagar och fick spinal huvudvärk (hade det gått hade jag slitit av mig huvudet, så ont gjorde det). Fick coffein dropp i 2 dagar mot detta som hjälpte betydligt.

Väntar nu barn nr två och hoppas verkligen jag kan gå inom en vaginal förlossning.

• wildrose1971

lieh och andra som haft spinal huvudvärk.

Jag hade det efter båda mina snitt (akuta snitt) det värsta var att ingen visste vad det var för fel! De tog till och med upp neurokirurg fr att ta en titt på mig...väl hemme tog det några minuter på Goggle för att få reda på vad som var fel *suck* Ialafall, jag trodde alrdig man kunde ha SÅ ont i huvudet coh kan bara nicka när jag läser om "slita av sig huvudet känslan".

Så till TS fråga. Ibland har man inget val, så är det bara. Och man är ju definitivt inte mindre värd för att man gjort snitt. Däremot så skulle jag idag göra ALLT för att slippa snitt om jag blir gravid en tredje gång. Kroppen läker ju definitivt snabbare efter en vaginal förlossning och vad jag frstår så mår man bättre. För mig tog det tre år att återhämta mig helt och fullt efter varje snitt, men så har jag också grym koll på min kropp och vad som händer i den :)

Be om snitt kan man inte riktigt men det har föregående skrivare redan gått igenom.

• väntande78

Låter så ofta i sådana här trådar som om en vaginal förlossning aldrig ger några komplikationer!? Jag kan säga att jag gladeligen har huvudvärk i 3 dagar o ett ärr på magen resten av livet än går igenom en vaginal förlossning igen! Min bäckenbotten fick sig en sådan rejäl törn att jag inte kunde gå på promenad m barnvagnen på ett halvår! Sen var det en rad problem till också som jag inte ens orkar skriva om. Det blir definitivt snitt om det blir ett barn till!!!

• Mammanseko

Jag har gjort två KS och det har blivit komplikationer vid båda med infektioner, sår som inte vill läka, stora blödningar osv.
    Nu 10½ månader efter dottern har det börjat såsa om ärret igen.
    Jag har med mina två KS ökar risken för livmoderruptur vid nästa graviditet till 5 %.
    Jag tror man ska tänka sig för ordentligt innan. det finns för och nackdelar med både vaginala och KS. För det mesta går det bra att föda vaginalt om man inte får några komplikationer.
    Av kompisar som fött vaginalt och gjort KS har alla sagt hellre 3 vaginala förlossningar till än ett KS! Men allt är ju som sagt individuellt.
    Jag ahr ett ärr där huden hänger över och har så gjort fast jag blev smal efter första. Supertråkigt!

Mamma till Albin och Alva
  • RockOlga

Okej, låter som det är väldigt olika, vilket det är. Från person till person, varför jag funderar på KS är för att jag har panikångest och ett rejält kontrollbehov.

Men det är det med panikångesten jag är lite rädd för, jag vill som det känns just nu iallfall föda vaginalt, men vet inte hur det kommer att bli då jag lider av panikångest? Blir man så pass "upp i varv" då man föder så det kan utlösa ett anfall? Det vore verkligen inte roligt!! är jätte rädd för det!!

• asfaltsblomman
    RockOlga skrev 2008-03-10 17:01:44 följande:
    Okej, låter som det är väldigt olika, vilket det är. Från person till person, varför jag funderar på KS är för att jag har panikångest och ett rejält kontrollbehov.Men det är det med panikångesten jag är lite rädd för, jag vill som det känns just nu iallfall föda vaginalt, men vet inte hur det kommer att bli då jag lider av panikångest? Blir man så pass "upp i varv" då man föder så det kan utlösa ett anfall? Det vore verkligen inte roligt!! är jätte rädd för det!!
    har samma rädsla som du men en BM sa att under dom åren hon jobbat så hade det ALDRIG hänt att någån som lider av PÅ fått en attack..
  • RockOlga

okej,ja det låter ju lugnande det iallfall , har det varit nå jobbigt under graviditetn då?

• Toka2

Det är så individuellt hur man känner inför vaginal förlossning kontra snitt. Jag är katastrofsnittad en gång (inga komplikationer, snabb återhämtning) och har fött vaginalt en gång efter det (sugklocka, sax, 13 stygn, inre och yttre bristningar, sonen satt först fast med huvudet och fastnade sedan med axeln, lustgas som enda smärtlindring).

Jag är sjukhusrädd, nålrädd, operationsrädd, så jag går gladeligen igenom en likadan vaginal förlossning som förra gången - UTAN lustgasen - om någon bara kunde lova mig att jag garanterat slipper bli snittad. Tyvärr går det ju inte att garantera vaginal förlossning

Fördelarna med vaginal förlossning är ju att "det är vi skapta för" - men ibland funkar det ju inte ändå. Läktiden är - generellt - kortare än för snittade. Tex så kan/får man bära barnet direkt. Efter ett snitt är det jobbigt att vända sig, sätta sig, resa sig, skratta etc - hur länge är individuellt. Jag hade asont i ca en vecka och rejält ont en vecka till. Tredje veckan kunde jag skratta utan att ögonen tårades av smärta.

Fördelarna med kejsarsnitt är att man får ett fast datum, och läkare finns på plats direkt.

Mitt råd: Be BM om hjälp - prata med någon om dina tankar och rädslor! Det hjälper mycket bara att få klä tankar och känslor i ord!

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • ch4rm

Jag har sådan förlossningsskräck på grund utav smärta och annat.
    Har inte pratat med min barnmorska på MVC än, men ska göra det, tänker inte utsätta mig för den skräcken jag har för att födda vaginalt.
    Har pratat med min barnmorska som sätter akupunktur på mig, och hon satte upp mig på väntelista till "Viktoriagruppen" så man är väl tvungen att diskutera med någon först, men som sagt de kan ju inte tvinga någon att födda vaginalt!

Så stå på dig om du vill ha KS

• Hektor

Vill du ha kejsarsnitt så stå på dig, jag fått det utan medicinska skäl...

Kika in i denna tråd där vi har en lista på tjejer som fått igenom sina snitt, vart i landet de bor och hur de gick till väga!

lycka till

www.familjeliv.se/Forum-2-99/m30464378.html

• beadis
    flickmamman skrev 2008-02-21 17:05:29 följande:
    jag har gjort kejsarsnitt båda mina förlossningar och jag skulle hellre ha gjort vaginalt...Man utsätter alltid kroppen för en risk vid en operation. Min bedövning tog inte som den skulle tex.om man är vaken under ingreppet så känns det även om det inte är smärta så är det VÄLDIGT obehagligt när de sliter och drar i magen. Och sen får man ju ett ärr på magen som man har resten av livet...det slipper man ju vid en vaginal förlossning.sedan efteråt så kan man ha väldigt ont (det hade jag) och risken för spinal huvudvärk finns (det fick jag).Jag tycker att man ska tänka till både en och två gånger innan man VILL ha ett snitt för det är inte smärtfritt det heller!Min rumskompis hade gjort båda och hon tyckte det var mycket värre att göra snitt än att föda vaginalt...varför vill du få kejsarsnitt?
    ja, fast spinal huvudvärk kan man få efter en vaginal förlossning oxå, det fick jag...
Svar på tråden Kejsarsnitt?