• Sarita

Är tre år för tidigt för springcykel?

Min mamma vill så himla gärna ge min dotter en springcykel i treårspresent. Jag vill jättegärna att hon ska få en, men jag börjar undra om det inte är för tidigt? Hon fyller tre i maj, men även om hon haft trehjulingen i snart ett år nu så var det först strax före jul som hon var stor nog att kunna cykla ordentligt på den och det var då vi tog ut den och började använda den utomhus. Det känns som om den skulle förlora sin tjusning direkt om hon fick en springcykel nu i vår. Behövs det inte ännu mera passning om hon cyklar springcykel än trehjuling? Visserligen får man väl inte samma fart som med en tvåhjuling med kedja och trampor, men högre än med trehjuling väl?

Längdmässigt skulle det nog gå bra, hon är nästan 90 cm som de brukar rekommendera.

• Svar på tråden Är tre år för tidigt för springcykel?
  • Hallonpaj

Min dotter fick en springcykel när hon fyllde 2 år. Då var hon för liten och för kort för den, fast tanken var främst att hon skulle ha den nästa vår. Hon fyller år i augusti. Hon hade springcykel istället för trehjuling, och istället för stödhjul på två hjulingen.

Hur som helst. Till våren så började hon stappla runt med den jättesakta, stående snarare än sittande på sadeln. Men långsamt så lärde hon sig tekniken. Sen under sommaren så fick hon upp både fart och balans!

Men eftersom man går för egen maskin så blir det ju en naturlig broms - om man inte har balansen eller tekniken så kan man heller ej få upp fart. Vilket man kan med trehjuling och cykel med stödhjul! Så jag skulle bestämt vilja hävda att springcykel är ett säkrare alternativ på det sättet. Farten bestäms av barnets balans och cykelteknik.

Men visst, när hon väl lärt sig så åkte hon i små backar i full fart! Den enda gång hon vurpan var dock när hon väjde för en myra(!) men hon slog sig inet d och hade naturligtvis alltid hjälp.

Springcykel är ett bra sätt att öva upp balanssinnet, jag tycker attd et är en utmärkt 3-årspresent.

Faktum är att på Tindras förskola är det hon och ett till barn, en jämngammal pojke, som haft springcyklar förra sommaren. Och båda dem kunde efter den sommaren cykla utan stödhjul(!) när de fyllde 3 år!

• Hallonpaj

Aah.. det är för sent, jag kan inte skriva.

Hon hade HJÄLM! Inte hjälp. Eller jo, det också när hon ramlat...

Kan tillägga att springcyklar ännu är ovanliga i Sverige, men i Tyskland är det vanligt.

När jag var i Danmark i september och det var fullt emd tyska turister så såg jag fler springcyklar på en vecka där än jag sett någonsin i Sverige.

Vi har en tysk springcykel av märket Kettler. Den röda, minsta modellen.

• Joppis81
    Hallonpaj skrev 2008-02-19 23:14:21 följande:
    Aah.. det är för sent, jag kan inte skriva. Hon hade HJÄLM! Inte hjälp. Eller jo, det också när hon ramlat... Kan tillägga att springcyklar ännu är ovanliga i Sverige, men i Tyskland är det vanligt. När jag var i Danmark i september och det var fullt emd tyska turister så såg jag fler springcyklar på en vecka där än jag sett någonsin i Sverige. Vi har en tysk springcykel av märket Kettler. Den röda, minsta modellen.
    Ja, springcyklar är ovanliga här, har aldrig sett något annat barn med en sådan. Men flera föräldrar har frågat om cyklarna och kommenterat hur perfekta de verkar vara och dottern blir så stolt när någon frågar om hennes älskade cykel.
    Mamma till gostrollen Elvira & Viola
  • Veratyra

Min Isak var 3 år och 3 månader när han började använda sin springcykel. Har funkat kanon-bra hela tiden.
    Det där med cykling är ju väldigt individuellt...
    Min styvson var 7 år när han lärde sig cykla, medan grannpojken var 2 år och 10 månader. Är säkert olika med springcyklar också.

• Veratyra
    Hallonpaj skrev 2008-02-19 23:14:21 följande:
    Aah.. det är för sent, jag kan inte skriva. Hon hade HJÄLM! Inte hjälp. Eller jo, det också när hon ramlat... Kan tillägga att springcyklar ännu är ovanliga i Sverige, men i Tyskland är det vanligt. När jag var i Danmark i september och det var fullt emd tyska turister så såg jag fler springcyklar på en vecka där än jag sett någonsin i Sverige. Vi har en tysk springcykel av märket Kettler. Den röda, minsta modellen.
    Vi har också en Kettler - fast en grön.
  • chicago1

Så om man vill ha en sån där springcykel vart kan man köpa den då?

Älskar mina godingar
  • The Bumblebee
    Joppis81 skrev 2008-02-19 22:31:12 följande:
    Är som en vanlig cykel typ fast utan trampor.Barnet måste springa upp farten vilket gör att man tränar motoriken och balansen.Vi har springcykeln istället för en vanlig cykel med livsfarliga stödhjul. Senare i vår kommer dottern få en riktig stor cykel.
    Men vart stoppar man fötterna när man fått upp farten då? Jag förstår inte riktigt grejen...

Är det som en BobbyCar fast i cykelform? Tittade på bilden i länken men blev inte klokare
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • S vali s

Vår dotter blir tre år i september och hon kommer att få en springcykel nu till sommaren
    Hon har redan provat på kompisens springcykel och tycker att den är jätterolig, hon kommer givetvis att fortsätta ha sin trehjuling

Den late får brått när det blir kväll
  • The Bumblebee
    S vali s skrev 2008-02-20 00:32:44 följande:
    www.springcykel.se/
    Tack - nu fattar jag! Lite jobbigt i uppförsbackarna kanske Blev jättesugen att köpa en sån till min stora kille som fyller 3 år snart!

Gissar att avundsjukan skulle vara stor om 3-åringen får i present men inte 2-åringen. Hm...svårt dilemma...
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Cocarola

Vår kille började med sin springcykel när han var 2 år, men han var ganska lång då. Han har använt den parallellt med trehjulingen. Använder den dock inte i några backar utan bara på plan mark.

Vår har hållit bra (2 säsonger) och tas snart fram igen. Den var inte så dyr heller. Jag gillar att det finns ett bärgrepp i ramen på den, så man kan bära hem den om de ledsnar.

www.skojhoj.se

• sirisdotter
    Joppis81 skrev 2008-02-19 22:46:17 följande:
    chicago1 skrev 2008-02-19 22:37:10 följande:
    Stödhjul kan göra att barnen kommer upp i farter de inte kan hantera, och kan man inte cykla utan stödhjul är man heller inte mogen för en tvåhjuling även om den har två extra ditsatta hjul.
    Finns väl en del info på nätet om det också.
  • Mumin80

Vår dotter är 2,5 år, och vi har tänkt köpa en springcykel nu till sommaren. Hon är iofs ganska välutvecklad motoriskt, men springcykeln känns som en logisk fortsättning till bobbycaren och för den delen grannungarnas kickbikes som hon brukar sno så fort hon får chansen (och inte har några större problem att hantera...). 

• Mumin80
    chicago1 skrev 2008-02-19 23:24:47 följande:
    Så om man vill ha en sån där springcykel vart kan man köpa den då?
    Jag har sett såna i butiker som säljer cyklar. 
  • Caladhiel

VI köpte en Puky springcykel åt vår son som fyller 2 om en månad, och det är nog det bästa köpet vi gjort. Det tog bara 2 dagar så lärde han sig tekniken och nu 2-3 veckor senare visar han upp en fantastisk balans och även otroligt bra motorisk kontroll. Jag är väldigt förvånad över hur fort han lärde sig hantera den...

En sådan cykel köpte vi åt sonen:
    http://www.dalacykel.se/shop/product.php?id_product=11 

• sirisdotter
    Mumin80 skrev 2012-05-25 09:47:39 följande:
    Jag har sett såna i butiker som säljer cyklar. 
    Köpte en idag,  i en välsorterad leksaksaffär.     Såg en annons om kampanjpris idag och i  morgon,  ringde och de föreslog att de skulle lägga undan en.   När jag kom dit var det den enda i rätt  (?)   storlek som fanns kvar.   En Kettler,   dyrare än Biltemas -  hoppas den blir bra,
Svar på tråden Är tre år för tidigt för springcykel?